Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko na Krywlanach jest w projekcie strategii Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego. Nie ma pieniędzy na rozwój systemu bezpieczeństwa

OPRAC.: wal
Na rozwój systemu ochrony, bezpieczeństwa i zarządzania ruchem na lotnisku Krywlany potrzeba 100 mln
Na rozwój systemu ochrony, bezpieczeństwa i zarządzania ruchem na lotnisku Krywlany potrzeba 100 mln Wojciech Wojtkielewicz
Co prawda lotnisko na Krywlanach jest wpisane w strategię rozwoju Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego, ale na razie nie zostało wymienione w wersji roboczej przyszłych projektów na obszarze aglomeracji białostockiej realizowanych do 2030 roku. Powód: brak pieniędzy. Na rozwój systemu ochrony, bezpieczeństwa i zarządzania ruchem potrzeba 100 mln.

Spis treści

- Oczekujemy, że to, co zostało ustalone i przyjęte w wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych zostanie wcielone w życie – mówi Karol Halicki, prezes stowarzyszenia Port Lotniczy Białystok.

BOF. Białostocki Obszar Funkcjonalny. To Białystok i ościenne gminy

Przypomnijmy, że Białostocki Obszar Funkcjonalny tworzy miasto Białystok i dziewięciu ościennych gmin. Jesienią ubiegłego roku prowadzone były zarówno w formie tradycyjnej, jaki i online konsultacje odnośnie strategii rozwoju BOF-u do 2030 roku. Swoje uwagi złożył też Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, w tym jedną dotyczącą lotniska. Zaproponował, by w strategii ująć „rozwój transportu lotniczego na obszarze BOF poprzez inwestycję w zakresie systemu ochrony, bezpieczeństwa i zarządzania ruchem lotniczym lotniska Krywlany”.

Należy dążyć do dofinansowania kluczowej inwestycji dla rozwoju regionu oraz BOFu. Niezrozumiały w związku z powyższym jest brak wskazania typu operacji dotyczącego systemu ochrony, bezpieczeństwa i zarządzania ruchem lotniczym dla istniejącego portu lotniczego na Krywlanach. – czytamy w uzasadnieniu uwagi urzędu marszałkowskiego.

Została uwzględniona w projekcie strategii. Uznano, że lotniska stanowią integralny element strategicznej infrastruktury transportowej i są niezbędne dla rozwoju gospodarczego.

- Poza pełnieniem funkcji węzła transportowego, ułatwiającego sprawne przemieszczanie osób i towarów, lotnisko stanowi potencjał kreujący nowe szlaki handlowe i rynki zbytu, co bezpośrednio ma wpływ na sytuację ekonomiczną obsługiwanego otoczenia: Białegostoku i strefy zewnętrznej BOF, a także regionu - czytamy w odpowiedzi BOF.

Rozwój sytemu ochrony

W marcu 2023 roku Stowarzyszenie Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego przekazało do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego do roboczych konsultacji projekt Strategii Rozwoju Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego do 2030 roku, pełniącej zarazem funkcję strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Dołączono projekt „Listy projektów zintegrowanych Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych z Funduszy Europejskich dla Podlaskiego 2021-2027 i Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021-2027. Nie zawierał on jednak przedsięwzięcia wpisującego się w zakres zadania, o które wnioskował UMWP.

- Zdziwienie budzi fakt, że nasze uwagi zgłoszone i przyjęty podczas konsultacji społecznych projektu Strategii Rozwoju Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego do 2030 roku nie zostaną uwzględnione w finalnej wersji dokumentu – podkreśla Robert Jabłoński, dyrektor gabinetu marszałka.

Dlatego stowarzyszenie Port Lotniczy Białystok wystąpiło do stowarzyszenia Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego, by to zmienić.

- Jesteśmy przekonani, że to zwykłe przeoczenie lub błąd graficzny – zaznacza Karol Halicki.

Na rozwój systemu bezpieczeństwa lotniska Krywlany potrzeba 100 mln.

Z odpowiedzi prezydenta Białegostoku, który jest zarazem przewodniczącym stowarzyszenia BOF, że niekonieczne. Tadeusz Truskolaski zaznacza, że pula pieniędzy przeznaczona na wszystkie ZIT-y w ramach BOF-u jest zbyt niska, aby zrealizować zakładane przedsięwzięcia związane z lotniskiem.

- Z uwagi na bieżącą sytuację gospodarczą, zaktualizowane szacunkowe koszty inwestycji w zakresie ochrony, bezpieczeństwa i zarządzania ruchem lotniczym lotniska Krywlany kształtują się na poziomie ok. 100 mln zł - wyliczył Tadeusz Truskolaski.

Podkreślił, że to kilkukrotnie więcej niż na wszystkie pozostałe zamierzenia. Zaznaczył jednocześnie, że stowarzyszenie Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego i miasto Białystok traktują rozwój transportu lotniczego, jako bardzo ważny dla rozwoju tego obszaru.

- Projekt w zakresie ochrony, bezpieczeństwa i zarządzania ruchem lotniczym lotniska Krywlany pozostaje możliwy do zrealizowania w przypadku pojawienia się dodatkowych środków, w szczególności na skutek zmian w programie Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027 – podkreśla Tadeusz Truskolaski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny