Józef K. to bohater słynnej, a zarazem nieukończonej nigdy powieści Franza Kafki. Zostaje aresztowany przez urzędników, mimo iż nic złego nie popełnił.
Teatr Papahema postanowił w swoim najnowszym spektaklu podjąć się próby rekonstrukcji historii procesu Józefa K. – Konwencja spektaklu zakłada pojawienie się postaci, które opowiadają o Józefie K. – wyjaśnia Mateusz Trzmiel, z Teatru Papahema. – Nie korzystamy z fabuły powieści, inspirujemy się tylko wydarzeniami. Staramy się zestawiać postaci które konfrontują swoje wrażenia, przemyślenia o tym, gdzie skrywa się jego wina, gdzie jest clou całej sprawy.
– „Proces” wspominamy z lat licealnych, jako tekst który przysporzył nam sporo kłopotu, żeby zrozumieć tę treść – mówi Paulina Moś z Papahemy. – Teraz nadszedł czas, żeby się z nim zmierzyć. Zależało nam, żeby treść była przystępna, mimo swojej zawiłości, abstrakcyjności, żeby widz został w to wciągnięty, a nie postawiony za szybą.
Każda z postaci próbuje przywołać obrazy Józefa K., próbuje się postawić w jego sytuacji.
– Postać kreowana przez Pawła Rutkowskiego jest o tyle ciekawa, że on z różnych perspektyw podgląda Józefa K. i dopiero w końcowym fragmencie spektaklu utożsamia się z nim i stara się wniknąć w jego tryb rozumowania i rzucić nowe światło na sprawę, która od wielu lat trapi literatów, czytelników i widzów – opowiada Trzmiel.
– Przez to, że Józef K. większość czasu spędza w łóżku chcieliśmy pokazać bierność tej postaci – mówi Paweł Rutkowski. – On trochę przespał swoje życie i przegapił różne sygnały. To duże wyzwanie, bo bardzo chcieliśmy uzyskać poczucie bierności w tej postaci, a to jest kompletnie sprzeczne z moim temperamentem.
– Jestem w sumie trzema osobami. Jedną – bazową rekonstruktorką – należę do tej grupy, która dokonuje rekonstrukcji „Procesu”, a oprócz tego w ramach tej rekonstrukcji wcielam się w role kochanki i żony woźnego sądowego – mówi Helena Radzikowska z Papahemy. W tym spektaklu do czwórki aktorów dołączył Łukasz Borkowski.
- Spektaklowi towarzyszy projekt edukacyjny skierowany do nauczycieli języka polskiego oraz wiedzy o kulturze i uczniów liceów. Mamy nadzieję, że dzięki niemu spektakl stanie się punktem wyjścia do twórczych rozmów zarówno na temat szkolnej lektury i możliwości jej interpretacji, jak i związków literatury z teatrem – dodaje Mateusz Trzmiel.
Przedstawienie „Proces. Rekonstrukcja” reżyseruje Tomasz Kaczorowski. Scenografię przygotowała Agnieszka Wielewska. Muzykę skomponowała Natasza Topor. Za ruch sceniczny odpowiada Anna Sawicka-Hodun. Reżyserem światła jest Maciej Iwańczyk. Na scenie zagrają: Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski, Mateusz Trzmiel oraz gościnnie Łukasz Borkowski.
Spektakl został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu z budżetu Miasta Białegostoku i Województwa Podlaskiego. Oprócz pokazu premierowego „Proces. Rekonstrukcję” można obejrzeć 15 i 16 grudnia, a następnie w lutym 2019 roku. Bilety (w cenie: 40 zł – normalny, 30 zł – ulgowy, 20 – studencki oraz szkolny) dostępne są w Kasie Teatru oraz w sprzedaży internetowej: bilety.dramatyczny.pl.
„Proces. Rekonstrukcja”
Premiera: 14 grudnia, godz. 19.00
Miejsce: Scena Kameralna, Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku
Czas trwania: 90 minut
Tekst i reżyseria: Tomasz Kaczorowski
Scenografia: Agnieszka Wielewska
Muzyka: Natasza Topor
Ruch sceniczny: Anna Sawicka-Hodun
Reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
Obsada:
Paulina Moś
Helena Radzikowska
Łukasz Borkowski
Paweł Rutkowski
Mateusz Trzmiel
Spektakl “Proces” Teatru PAPAHEMA można obejrzeć:
14 grudnia (piątek), godz. 19.00 - PREMIERA
15 grudnia (sobota), godz. 20.00
16 grudnia (niedziela), godz. 20.00
2 lutego (sobota), godz. 19.00
3 lutego (niedziela), godz. 19.00
5 lutego (wtorek), godz. 9:00 i 11:00
6 lutego (środa), godz. 9:00 i 11:00
7 lutego (czwartek), godz. 9:00 i 11:00
8 lutego (piątek), godz. 9:00 i 11:00
Teatr PAPAHEMA został założony w 2014 roku przez czworo ówczesnych studentów roku dyplomowego Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej, których połączyły podobny gust i poczucie humoru. Młodzi aktorzy od kilku lat z powodzeniem łączą klasykę ze współczesną wrażliwością, środki teatru aktorskiego z bogactwem języka teatru formy, żart i dystans z poważną refleksją na temat otaczającej rzeczywistości. Od maja 2014 roku Teatr działa jako Fundacja. PAPAHEMA regularnie prezentuje swoje przedstawienia w Teatrze Polonia w Warszawie, Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku oraz Teatrze Miejskim w Gliwicach, współpracuje również z Teatrem Powszechnym im.
Zygmunta Hübnera, Teatrem WARSawy i Och-Teatrem w Warszawie oraz Operą i Filharmonią Podlaską. Teatr tworzą Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski i Mateusz Trzmiel. Twórcy chętnie jednak współpracują z innymi artystami – reżyserami, scenografami, kompozytorami i aktorami. Dotychczas Teatr PAPAHEMA zrealizował dziewięć spektakli:
„Molière. Z urojenia” – premiera 15 marca 2014 r.
„Moral insanity. Tragedia ludzi głupich” – premiera 30 stycznia 2015 r.
„Macbett” – premiera 28 czerwca 2015 r.
„Calineczka dla dorosłych” – premiera 3 grudnia 2015 r.
„Alicja po drugiej stronie lustra” – premiera 28 czerwca 2016 r.
„Poskromienie złośnicy” – premiera 4 września 2016 r.
„Niezwykły lot pilota Pirxa” – premiera 25 lutego 2017 r.
„Skłodowska. Radium Girl” – premiera 25 listopada 2017 r.
„Niepodległość słoików” – premiera 28 września 2018 r.
oraz performans:
„Wojna. Trzęsienie rodziny” – premiera 1 kwietnia 2017 r.
Nagrody:
WYGRANA w konkursie teatralnym dla młodych twórców Montownia BIS,
III NAGRODA (za spektakl „Macbett” – za interpretację kondycji współczesnego świata przez pryzmat sztuki Eugene Ionesco oraz zastosowanie różnych technik aktorskich i pełną młodzieńczej energii kreację zespołową) w konkursie SzekspirOFF w ramach 20. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku,
ŚWIADECTWO OTWARTEGO UMYSŁU za świeży powiew na teatralnej scenie, wyrafinowany humor i zabawę konwencjami, gdzie klasyka i kostium mówią o nas „tu i teraz”) w plebiscycie białostockiej redakcji „Gazety Wyborczej” Przystanek Młodzi 2017,
NAGRODA PUBLICZNOŚCI (za spektakl „Poskromienie złośnicy” – za wyważenie właściwych proporcji między rozrywką i refleksją; między tradycyjną konwencją a bardzo współczesną interpretacją i wreszcie – między brawurową grą zespołową a eksponowaniem wybitnych, indywidualnych kreacji artystycznych) w konkursie SzekspirOFF w ramach 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku,
NAGRODA GAZETY FESTIWALOWEJ „SHAKESPEARE DAILY” (za spektakl ”Poskromienie złośnicy” – za świeże, energetyczne aktorstwo i próby odczarowania tekstu, któremu przypisuje się miano najbardziej szowinistycznego dramatu Szekspira) w konkursie
SzekspirOFF w ramach 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku,
NAGRODA PUBLICZNOŚCI na 26. Alternatywnych Spotkaniach Teatralnych KLAMRA w Toruniu za spektakl „Skłodowska. Radium Girl”,
PIERWSZA NAGRODA na XXII Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia 2018 w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie za spektakl „Skłodowska. Radium Girl”,
TRZECIE MIEJSCE w plebiscycie publiczności na XXII Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia 2018 w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie za spektakl „Skłodowska. Radium Girl”.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?