Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Teatr Dramatyczny. Teatr Papahema wystawi "Proces. Rekonstrukcja" (zdjęcia, wideo)

Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
Teatr Papahema przygotowuje premierę spektaklu "Proces. Rekonstrukcja"
Teatr Papahema przygotowuje premierę spektaklu "Proces. Rekonstrukcja" Jerzy Doroszkiewicz
Teatr Papahema w spektaklu "Proces. Rekonstrukcja" będzie chciał znaleźć odpowiedź na pytanie -na czym polega wina Józefa K., bohatera powieści Franza Kafki.

Józef K. to bohater słynnej, a zarazem nieukończonej nigdy powieści Franza Kafki. Zostaje aresztowany przez urzędników, mimo iż nic złego nie popełnił.

Teatr Papahema postanowił w swoim najnowszym spektaklu podjąć się próby rekonstrukcji historii procesu Józefa K. – Konwencja spektaklu zakłada pojawienie się postaci, które opowiadają o Józefie K. – wyjaśnia Mateusz Trzmiel, z Teatru Papahema. – Nie korzystamy z fabuły powieści, inspirujemy się tylko wydarzeniami. Staramy się zestawiać postaci które konfrontują swoje wrażenia, przemyślenia o tym, gdzie skrywa się jego wina, gdzie jest clou całej sprawy.

– „Proces” wspominamy z lat licealnych, jako tekst który przysporzył nam sporo kłopotu, żeby zrozumieć tę treść – mówi Paulina Moś z Papahemy. – Teraz nadszedł czas, żeby się z nim zmierzyć. Zależało nam, żeby treść była przystępna, mimo swojej zawiłości, abstrakcyjności, żeby widz został w to wciągnięty, a nie postawiony za szybą.

Każda z postaci próbuje przywołać obrazy Józefa K., próbuje się postawić w jego sytuacji.

– Postać kreowana przez Pawła Rutkowskiego jest o tyle ciekawa, że on z różnych perspektyw podgląda Józefa K. i dopiero w końcowym fragmencie spektaklu utożsamia się z nim i stara się wniknąć w jego tryb rozumowania i rzucić nowe światło na sprawę, która od wielu lat trapi literatów, czytelników i widzów – opowiada Trzmiel.

– Przez to, że Józef K. większość czasu spędza w łóżku chcieliśmy pokazać bierność tej postaci – mówi Paweł Rutkowski. – On trochę przespał swoje życie i przegapił różne sygnały. To duże wyzwanie, bo bardzo chcieliśmy uzyskać poczucie bierności w tej postaci, a to jest kompletnie sprzeczne z moim temperamentem.

– Jestem w sumie trzema osobami. Jedną – bazową rekonstruktorką – należę do tej grupy, która dokonuje rekonstrukcji „Procesu”, a oprócz tego w ramach tej rekonstrukcji wcielam się w role kochanki i żony woźnego sądowego – mówi Helena Radzikowska z Papahemy. W tym spektaklu do czwórki aktorów dołączył Łukasz Borkowski.

- Spektaklowi towarzyszy projekt edukacyjny skierowany do nauczycieli języka polskiego oraz wiedzy o kulturze i uczniów liceów. Mamy nadzieję, że dzięki niemu spektakl stanie się punktem wyjścia do twórczych rozmów zarówno na temat szkolnej lektury i możliwości jej interpretacji, jak i związków literatury z teatrem – dodaje Mateusz Trzmiel.

Przedstawienie „Proces. Rekonstrukcja” reżyseruje Tomasz Kaczorowski. Scenografię przygotowała Agnieszka Wielewska. Muzykę skomponowała Natasza Topor. Za ruch sceniczny odpowiada Anna Sawicka-Hodun. Reżyserem światła jest Maciej Iwańczyk. Na scenie zagrają: Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski, Mateusz Trzmiel oraz gościnnie Łukasz Borkowski.

Spektakl został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu z budżetu Miasta Białegostoku i Województwa Podlaskiego. Oprócz pokazu premierowego „Proces. Rekonstrukcję” można obejrzeć 15 i 16 grudnia, a następnie w lutym 2019 roku. Bilety (w cenie: 40 zł – normalny, 30 zł – ulgowy, 20 – studencki oraz szkolny) dostępne są w Kasie Teatru oraz w sprzedaży internetowej: bilety.dramatyczny.pl.

„Proces. Rekonstrukcja”

Premiera: 14 grudnia, godz. 19.00
Miejsce: Scena Kameralna, Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku
Czas trwania: 90 minut

Tekst i reżyseria: Tomasz Kaczorowski
Scenografia: Agnieszka Wielewska
Muzyka: Natasza Topor
Ruch sceniczny: Anna Sawicka-Hodun
Reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
Obsada:
Paulina Moś
Helena Radzikowska
Łukasz Borkowski
Paweł Rutkowski
Mateusz Trzmiel

Spektakl “Proces” Teatru PAPAHEMA można obejrzeć:
14 grudnia (piątek), godz. 19.00 - PREMIERA
15 grudnia (sobota), godz. 20.00
16 grudnia (niedziela), godz. 20.00
2 lutego (sobota), godz. 19.00
3 lutego (niedziela), godz. 19.00
5 lutego (wtorek), godz. 9:00 i 11:00
6 lutego (środa), godz. 9:00 i 11:00
7 lutego (czwartek), godz. 9:00 i 11:00
8 lutego (piątek), godz. 9:00 i 11:00

Teatr PAPAHEMA został założony w 2014 roku przez czworo ówczesnych studentów roku dyplomowego Wydziału Sztuki Lalkarskiej Akademii Teatralnej, których połączyły podobny gust i poczucie humoru. Młodzi aktorzy od kilku lat z powodzeniem łączą klasykę ze współczesną wrażliwością, środki teatru aktorskiego z bogactwem języka teatru formy, żart i dystans z poważną refleksją na temat otaczającej rzeczywistości. Od maja 2014 roku Teatr działa jako Fundacja. PAPAHEMA regularnie prezentuje swoje przedstawienia w Teatrze Polonia w Warszawie, Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku oraz Teatrze Miejskim w Gliwicach, współpracuje również z Teatrem Powszechnym im.

Zygmunta Hübnera, Teatrem WARSawy i Och-Teatrem w Warszawie oraz Operą i Filharmonią Podlaską. Teatr tworzą Paulina Moś, Helena Radzikowska, Paweł Rutkowski i Mateusz Trzmiel. Twórcy chętnie jednak współpracują z innymi artystami – reżyserami, scenografami, kompozytorami i aktorami. Dotychczas Teatr PAPAHEMA zrealizował dziewięć spektakli:
„Molière. Z urojenia” – premiera 15 marca 2014 r.
„Moral insanity. Tragedia ludzi głupich” – premiera 30 stycznia 2015 r.
„Macbett” – premiera 28 czerwca 2015 r.
„Calineczka dla dorosłych” – premiera 3 grudnia 2015 r.
„Alicja po drugiej stronie lustra” – premiera 28 czerwca 2016 r.
„Poskromienie złośnicy” – premiera 4 września 2016 r.
„Niezwykły lot pilota Pirxa” – premiera 25 lutego 2017 r.
„Skłodowska. Radium Girl” – premiera 25 listopada 2017 r.
„Niepodległość słoików” – premiera 28 września 2018 r.
oraz performans:
„Wojna. Trzęsienie rodziny” – premiera 1 kwietnia 2017 r.

Nagrody:
WYGRANA w konkursie teatralnym dla młodych twórców Montownia BIS,
III NAGRODA (za spektakl „Macbett” – za interpretację kondycji współczesnego świata przez pryzmat sztuki Eugene Ionesco oraz zastosowanie różnych technik aktorskich i pełną młodzieńczej energii kreację zespołową) w konkursie SzekspirOFF w ramach 20. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku,
ŚWIADECTWO OTWARTEGO UMYSŁU za świeży powiew na teatralnej scenie, wyrafinowany humor i zabawę konwencjami, gdzie klasyka i kostium mówią o nas „tu i teraz”) w plebiscycie białostockiej redakcji „Gazety Wyborczej” Przystanek Młodzi 2017,
NAGRODA PUBLICZNOŚCI (za spektakl „Poskromienie złośnicy” – za wyważenie właściwych proporcji między rozrywką i refleksją; między tradycyjną konwencją a bardzo współczesną interpretacją i wreszcie – między brawurową grą zespołową a eksponowaniem wybitnych, indywidualnych kreacji artystycznych) w konkursie SzekspirOFF w ramach 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku,
NAGRODA GAZETY FESTIWALOWEJ „SHAKESPEARE DAILY” (za spektakl ”Poskromienie złośnicy” – za świeże, energetyczne aktorstwo i próby odczarowania tekstu, któremu przypisuje się miano najbardziej szowinistycznego dramatu Szekspira) w konkursie

SzekspirOFF w ramach 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku,
NAGRODA PUBLICZNOŚCI na 26. Alternatywnych Spotkaniach Teatralnych KLAMRA w Toruniu za spektakl „Skłodowska. Radium Girl”,
PIERWSZA NAGRODA na XXII Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia 2018 w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie za spektakl „Skłodowska. Radium Girl”,
TRZECIE MIEJSCE w plebiscycie publiczności na XXII Ogólnopolskim Festiwalu Komedii Talia 2018 w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie za spektakl „Skłodowska. Radium Girl”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny