Kiedy historia łączy się ze współczesnością czyli 100-letni aparat i współcześni tancerze
Fotograf Andrzej Górski zajmuje się rekonstrukcją historycznych procesów fotograficznych z XIX wieku - wykonuje fotografie techniką mokrej płyty kolodionowej. Jego unikatowe prace wystawiane były w Polsce i na świecie. Tym razem, przed 100-letnim aparatem stanęli lokalni artyści i artystki tańca. W stworzonym cyklu zdjęć tancerze i tancerki odnoszą się do historycznych, znanych fotografii polskich i światowych gwiazd tańca.
- Nie było trudno uwiecznić tancerzy na mokrym kolodionie - mówi Andrzej Górski. - To byli jednak zawodowi tancerze, a ja też miałem jakieś wyobrażenie tego, jak to ma wyglądać. Miało być dynamicznie, nawiązywać do tradycji. Myślę, że się udało.
Na wystawie będzie 31 zdjęć - 13 wydruków i 18 oryginałów. Projekt jest swoistym następstwem "Wyśnionej historii kina na Podlasiu" - projektu nad którym Górski pracował wcześniej m.in. z Białostockim Ośrodkiem Kultury. To właśnie podczas sesji do tej inicjatywy powstał pomysł stworzenia czegoś jeszcze, właśnie w kontekście tańca.
- Robiliśmy zdjęcia w DanceOFFni i wtedy zaczął kiełkować ten pomysł - mówi Górski. - Udało nam się rozważyć wszystkie za i przeciw i pomyśleliśmy, że dobrze by było taki projekt zrobić. Szczęśliwie udało się na to zdobyć fundusze. I zaczęliśmy działać.
W projekcie udział wzięli:
- Karolina Januszek
- Paula Gogol
- Emilia Kamińska-Sak
- Mateusz Dawidziuk
- Jarosław Piętka
- Hanna Mocarska
- Zuzanna Alicja Knyszewska
- Martyna Pola Osińska
- Ziemowit Bogusławski
- Justyna Wojciechowska
- Julita Balejko
- Magdalena Winnicka
Andrzej Górski - fotograf wyjątkowy
Andrzej Górski to absolwent PWSFiTv w Łodzi oraz Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Pracuje jako nauczyciel fotografii w Białostockim Centrum Edukacji oraz Młodzieżowym Domu Kultury w Białymstoku.
Od 12 lat zajmuje się XIX wiecznymi technikami fotograficznymi. Posługując się techniką mokrego kolodionu zrealizował wiele projektów.
A czym w ogóle ów mokry kolodion jest? To jedna z pierwszych technik fotograficznych, która była uważana za szczyt nowatorstwa w latach 50. XIX wieku. To właśnie ona służyła do wykonywania zdjęć zarówno podczas wojny secesyjnej, powstania styczniowego, jak też w tysiącach atelier portretowych do lat 90. XIX wieku.
Szklana płyta była preparowana tuż przed każdą ekspozycją poprzez naniesienie kolodionowej emulsji, by jeszcze jako mokra, zostać naświetloną i wywołaną. W przypadku przezroczystego szkła - otrzymywano negatyw, z którego wykonywano odbitki albuminowe. Przy zastosowaniu czarnej płyty - uzyskiwano pozytywowy unikalny wizerunek.
Jak wyprać kurtkę puchową?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?