Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S19/S16. Wykonawca złożył wniosek o decyzje pozwalającą na budowę drogi ekspresowej Krynice-Białystok Zachód. To fragment drogi Via Carpatia

wal
Przyszła droga ekspresowa przetnie rzeki Supraśl i Białą, a następnie w Fastach obecną drogę dk 65
Przyszła droga ekspresowa przetnie rzeki Supraśl i Białą, a następnie w Fastach obecną drogę dk 65 Wojciech Wojtkielewicz
Dodatkowy przejazd nie nad, a pod ekspresówką – takie rozwiązanie braku blisko 4-kilometrowej przeprawy przez trasę szybkiego ruchu zastosował wykonawca drogi Krynice-Białystok Zachód. To północno-zachodnia obwodnica Białegostoku, która w przyszłości ma być częścią drogi Via Carpatia.

Wykonawca 31 maja 2022 roku złożył wniosek o wydanie decyzji o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej – informuje Rafał Malinowski, rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Chodzi o 10,17 km odcinek, który projektuje i wykona konsorcjum firm Unibep, Porr i Value Engineering. Rozpocznie się on rondem u zbiegu z drogą powiatową do Obrubnik, by następnie poprowadzić dużym łukiem przez Krynice, później przeciąć rzeki Supraśl i Białą, dk65 oraz trasę kolejową do Ełku (wszystko to w granicach gm. Dobrzyniewo Duże) i zakończyć się tzw. koniczynką, czyli węzłem Białystok Zachód (gmina Choroszcz). Tu przejdzie górą nad S8 prowadzącą do Warszawy, by dalej iść na południe w kierunku Księżyna.

- Dokumentacja o ZRID uwzględnia dodatkowy przejazd gospodarczy dołem – podkreśla Rafał Malinowski.

W ten sposób wykonawca odpowiedział na postulaty mieszkańców gminy Dobrzyniewo, którzy podczas kwietniowego spotkania informacyjnego zagrozili, że jeśli nie będzie dodatkowej przeprawy przez przyszłą drogę ekspresową, to zablokują inwestycję. Bo okazało się, że na długości prawie 4 km nie będą mogli jak dojechać do swoich działek podzielonych przez trasę szybkiego ruchu.

Na terenie gminy Dobrzyniewo Duże realizowana ekspresówka będzie miała dwie nazwy S19 i S16, po szyldem Via Carpatii. W Podlaskiem, na odcinkach nie pokrywających się z Via Baltiką, w większości ma prowadzić szlakiem przyszłej S19, której budowa został podzielona na 10 odcinków realizowanych w formule "zaprojektuj – buduj".  Na pięciu z nich (razem około 63 km) zostały złożone wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej. Są to odcinki:

  • Kuźnica – Sokółka
  • Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zach.
  • Białystok Zachód – Białystok Księżyno
  • Białystok Księżyno – Białystok Południe
  • Białystok Południe – Ploski.

- Rozpoczęcie budowy S19 planujemy w drugiej połowie bieżącego roku na odcinku Kuźnica-Sokółka - informuje Rafał Malinowski.

Wykonawca wniosek o ZRID złożył 3 grudnia ubiegłego roku. Dwa miesiące wcześniej podobny wniosek przedstawiła firma realizująca odcinek Białystok Zachód-Księżyno. To tzw. południowo-zachodnia obwodnica Białegostoku. Przez długi czas wydawało się, że ten odcinek będzie pierwszym, gdzie w Podlaskim zostanie wbita pierwsza łopata pod S19 (Via Carpatia). Tyle, że w lutym 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie unieważnił decyzję środowiskową dla odcinka Białystok Zachód (dawniej Choroszcz)-Ploski. To oznacza, że prace związane z uzyskiwaniem decyzji ZRID utknęły. Przynajmniej do rozpatrzenia kasacji przez NSA, o którą wystąpił GDOŚ.

Czytaj też:Czarne chmury zawisły na obwodnicami ekspresowymi w ramach S19 na szlaku, któremu patronuje śp. prezydent Lech Kaczyński

od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny