To już druga wersja dokumentu dotyczącego polskich inwestycji z ogólnounijnego programu „Łącząc Europę". Została przygotowana w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Pierwszy z dokumentów opracowano w czerwcu tego roku. Lista podstawowa inwestycji kolejowych zawierała jedynie sześć pozycji. Na trzecim miejscu znajdował się odcinek Sadowne – Białystok przyszłej trasy Rail Baltica, na szóstym – odcinek pozostały – z Białegostoku przez Ełk i Suwałki do Trakiszek.
W nowej wersji dokumentu lista ta niesłychanie się rozrosła. Zawiera aż 24 pozycje. Odcinek Sadowne– Białystok spadł na szóste miejsce, a Białystok – Trakiszki na ostatnie.
Zmieniła się także lista inwestycji drogowych, które mają być sfinansowane z „Łącząc Europę”. Wcześniej trzy z nich znajdowały się w zestawieniu podstawowym, dwie w rezerwowym. Teraz lista podstawowa, to tylko jedna inwestycja – obwodnica Suwałk połączona z kawałkiem trasy Via Baltica Suwałki – Budzisko. Zestawienie rezerwowe zawiera natomiast cztery pozycje. Na drugim miejscu jest pozostała część trasy Via Baltica – od obwodnicy Augustowa do Ostrowi Mazowieckiej. Tej budowy wcześniej nie było w ogóle.
Piotr Popa, rzecznik prasowy ministerstwa, informował nas, że wciąż istnieje szansa na sfinansowanie całej Via Baltiki. Musiałoby jednak dojść do przeniesienia środków w ramach programu „Łącząc Europę”. – Gdyby to się nie udało, rozważana jest możliwość sfinansowania tej inwestycji ze środków Funduszu Spójności – dodał.
Bożena Kamińska, podlaska posłanka PO uważa, że to, czy trasa Via Baltica do 2020 r. powstanie zależy w największej mierze od stopnia przygotowania tej inwestycji.
– Wierzę, że uda się zbudować wszystko – mówi. – Jeśli nie, to przynajmniej większość odcinków.
A co z rozmnożeniem się inwestycji kolejowych i spadkiem naszych odcinków w rankingu?
Kamińska nie sądzi, aby na tej podstawie można było wyciągać zbyt daleko idące wnioski. Cała trasa Rail Baltica należy wszak do inwestycji priorytetowych Komisji Europejskiej.
– Oczywiście, cały czas trzeba dmuchać na zimne i te sprawy pilotować – dodaje. – Na pewno zainteresuję się tą nową listą inwestycji kolejowych.
Ale swoje uwagi może przekazywać każdy. Także w sprawie przenoszenia środków w ramach programu, na czym mogłaby skorzystać Via Baltica. Wystarczy wejść na www.srt2020.pl/#!projekt-di/cjb2. Konsultacje potrwają do 5 lutego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?