Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozpoczęły się konsultacje w sprawie unijnych inwestycji

(tom)
Rozpoczęły się konsultacje w sprawie unijnych inwestycji
Rozpoczęły się konsultacje w sprawie unijnych inwestycji sxc
Część kolejowej trasy Rail Baltica znajduje się dopiero na 24. miejscu rządowej listy. Awansowała za to drogowa Via Baltica.

To już druga wersja dokumentu dotyczącego polskich inwestycji z ogólnounijnego programu „Łącząc Europę". Została przygotowana w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Pierwszy z dokumentów opracowano w czerwcu tego roku. Lista podstawowa inwestycji kolejowych zawierała jedynie sześć pozycji. Na trzecim miejscu znajdował się odcinek Sadowne – Białystok przyszłej trasy Rail Baltica, na szóstym – odcinek pozostały – z Białegostoku przez Ełk i Suwałki do Trakiszek.

W nowej wersji dokumentu lista ta niesłychanie się rozrosła. Zawiera aż 24 pozycje. Odcinek Sadowne– Białystok spadł na szóste miejsce, a Białystok – Trakiszki na ostatnie.

Zmieniła się także lista inwestycji drogowych, które mają być sfinansowane z „Łącząc Europę”. Wcześniej trzy z nich znajdowały się w zestawieniu podstawowym, dwie w rezerwowym. Teraz lista podstawowa, to tylko jedna inwestycja – obwodnica Suwałk połączona z kawałkiem trasy Via Baltica Suwałki – Budzisko. Zestawienie rezerwowe zawiera natomiast cztery pozycje. Na drugim miejscu jest pozostała część trasy Via Baltica – od obwodnicy Augustowa do Ostrowi Mazowieckiej. Tej budowy wcześniej nie było w ogóle. 
Piotr Popa, rzecznik prasowy ministerstwa, informował nas, że wciąż istnieje szansa na sfinansowanie całej Via Baltiki. Musiałoby jednak dojść do przeniesienia środków w ramach programu „Łącząc Europę”. – Gdyby to się nie udało, rozważana jest możliwość sfinansowania tej inwestycji ze środków Funduszu Spójności – dodał.

Bożena Kamińska, podlaska posłanka PO uważa, że to, czy trasa Via Baltica do 2020 r. powstanie zależy w największej mierze od stopnia przygotowania tej inwestycji.
– Wierzę, że uda się zbudować wszystko – mówi. – Jeśli nie, to przynajmniej większość odcinków.
A co z rozmnożeniem się inwestycji kolejowych i spadkiem naszych odcinków w rankingu?
Kamińska nie sądzi, aby na tej podstawie można było wyciągać zbyt daleko idące wnioski. Cała trasa Rail Baltica należy wszak do inwestycji priorytetowych Komisji Europejskiej.
– Oczywiście, cały czas trzeba dmuchać na zimne i te sprawy pilotować – dodaje. – Na pewno zainteresuję się tą nową listą inwestycji kolejowych.
Ale swoje uwagi może przekazywać każdy. Także w sprawie przenoszenia środków w ramach programu, na czym mogłaby skorzystać Via Baltica. Wystarczy wejść na www.srt2020.pl/#!projekt-di/cjb2. Konsultacje potrwają do 5 lutego.   
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny