Stało się to możliwe, bo w końcu urząd miejski - jak informuje Anna Kowalska z departamentu komunikacji społecznej magistratu -przekazał dokumentację projektową inwestycji Podlaskiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich. Ten w zeszły piątek ogłosił przetarg na pełnienie nadzoru autorskiego nad dokumentacją.
- Otwarcie ofert planowane jest na 8 lutego - wyjaśnia Mariusz Nahajewski, dyrektor PZDW.
Chodzi o rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 676. To odcinek ulicy Raginisa za skrzyżowaniem z ul. Kazimierza Wielkiego do granicy Białegostoku. Przebiega on w terenie zabudowanym (zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz obiekty o funkcji usługowo-handlowej i przemysłowej). Miała być prowadzona w latach 2022-2023 a pierwotnie koszty jej realizacji szacowano na 30 mln. Wcześniej planowano też, że inwestycję dofinansuj Unia Europejska. Ale ostatecznie samorząd wojewódzki postawił na własny budżet.
Dlaczego jednak miasto odpowiadało za kompletowanie dokumentacji projektowej, skoro modernizację będzie prowadziła PZDW? To pokłosie umowy zawartej przed kilku laty przez oba samorządy. Zgodnie z nim miasto wzięło na siebie odpowiedzialność za znalezienie źródeł finansowania węzła Porosły, za którego zaprojektowanie odpowiadał Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Ten zaś wziął na siebie finansowanie przebudowy ulicy Raginisa (plus gotowej już drogi od granic Białegostoku do Supraśla - to był jeden projekt), ale to na miasto spadł ciężar przygotowywania dokumentacji.
Trwało to kilka lat, a ostateczne skompletowanie akt stało się możliwe po tym, jaki zielone światło do inwestycji dała Generalna. Dyrekcja Ochrony Środowiska. Rozpatrywała ona odwołania od decyzji środowiskowej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku. Ta we wrześniu 2020 roku uznała, że przebudowę ulicy Raginisa można prowadzić pod 33 warunkami. Od postanowienia odwołały się zarówno organizacje społeczne, jak i osoby fizyczne. Generalna Dyrekcji Ochrony Środowiska kilka razy przedłużała terminy na rozpatrzenie odwołań. Ponadto w lutym 2022 roku zobowiązała też prezydenta Białegostoku do uzupełnienia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Dopiero jesienią GDOŚ postawił kropkę nad i. Zaleciła, by w 65
miejscach rok po zakończeniu inwestycji zostaną przeprowadzone badania poziomu hałasu.
- W przypadku niedotrzymania standardów jakości środowiska, konieczne będzie zastosowanie odpowiednich rozwiązań technicznych bądź technologicznych, chroniących przed ponadnormatywnymi oddziaływaniami hałasu - napisał w uzasadnieniu Andrzej Szweda-Lewandowski, dyrektor generalny Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Do jego decyzji wpłynęły skargi. Zgodnie z prawem GDOŚ przekazał je do właściwości Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Nie stoi to na przeszkodzie w realizowaniu inwestycji (przykładem jest choćby przedłużenie Piastowskiej oddane ponad dekadę temu, a nadal trwa batalia o sprawy środowiskowe).
W przypadku ul. Raginisa inwestor jeszcze w lutym planuje ogłosić trzy postępowania przetargowe: roboty budowlane, nadzór inwestorski oraz obsługę laboratoryjną.
- Rozpoczęcie robót budowalnych planujemy w II kwartale 2023 roku - informuje Mariusz Nahajewski.
Wcześniej inwestor musi uzyskać decyzję ZRID.
- Postępowanie związane z wydaniem decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej zostało wszczęte - informuje Anna Kowalska.
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?