- Krok po kroku przybliżamy się do realizacji całej S19, której znakomita większość będzie stanowiła międzynarodowy szlak Via Carpatia. W tym roku zawarliśmy już dziesięć umów z wykonawcami tej trasy. Trwają przetargi na sześć odcinków, a na kolejny ogłosimy jeszcze w tym roku - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Cała S19 będzie miała długość ponad 560 km. Przygotowujemy dokumentację dla ostatnich ponad 60 km w woj. mazowieckim i podkarpackim.
Po podpisaniu dzisiejszych umów do fazy realizacji przeszło w tym roku już 40 zadań o łącznej długości blisko około 515 km i wartości ponad 15,5 mld zł.
– Budujemy nowoczesną drogę, która połączy miasta Polski wschodniej i jednocześnie część państw Unii Europejskiej. Coś, co jeszcze sześć lat temu pozostawało w sferze marzeń, dziś dzieje się na naszych oczach – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Odcinki, które będą realizowane w systemie "Projektuj i buduj", mają: 12,2 km — Bielsk Podlaski – Boćki oraz 25 km — Malewice – Chlebczyn. Tym samym w województwie podlaskim i częściowo mazowieckim w realizacji jest 118 km szlaku Via Carpatia.
Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obu tych odcinków S19 planowane jest na II kwartał 2023 r., natomiast zakończenie prac i oddanie drogi do użytku przewidziane jest w 2025 r.
Odcinek Bielsk Podlaski - Boćki to ponad 12-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej. Wybuduje go firma Strabag za prawie 310 mln zł. Droga będzie przystosowana do ciężkiego ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku do 11,5 tony. Rodzaj nawierzchni (betonowa czy bitumiczna) wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego.
Na odcinku powstanie jeden węzeł – Boćki oraz pięć wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt i sześć przepustów ekologicznych dla małych zwierząt i płazów.
Z kolei odcinek Malewice - Chlebczyn To najbardziej na południe wysunięty fragment S19 na Podlasiu, przekraczający rzekę Bug i wchodzący na obszar województwa mazowieckiego w rejonie miejscowości Chlebczyn i Sarnaki. Ominie od zachodu Siemiatycze, wyprowadzając tym samym ruch tranzytowy z miasta oraz przekroczy dolinę Bugu estakadą.
Na tym odcinku przewidziano budowę 22 obiektów inżynierskich, w tym 11 przejść dla zwierząt. Zaplanowano tam również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP Leszczki Wchód i MOP Leszczki Zachód oraz dwa węzły drogowe:
- Siemiatycze Północ, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą wojewódzką nr 690,
- Siemiatycze Południe, gdzie S19 będzie krzyżować się z drogą krajową nr 62 w kierunku Drohiczyna i Sokołowa Podlaskiego.
Odcinek S19 Malewice – Chlebczyn za kwotę ponad 665 mln zł wybuduje firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret.
Opracowano na podstawie informacji Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?