Nie wiem czy mogę o tym mówić, ale gdy wielokrotnie pytałem kierowców, jakimi autobusami im się najlepiej jeździ odpowiadali, że solarisami - mówił wiceprezydent Zbigniew Nikitorowicz.
Podpisał w poniedziałek (21 października) umowę z firmą Solaris Bus & Coach S.A. na dostawę dziesięciu nowych autobusów. Dwóch 12-metrowych i ośmiu 18-metrowych przegubowców.
Będą to autobusy niskoemisyjne i niskopodłogowe, o silnikach diesla spełniających normy emisji spalin Euro VI. Nowe autobusy mają być dostarczone do Białegostoku do 10 marca. Ta inwestycja będzie kosztowała prawie 16,5 mln zł, z czego ok. 85 proc. pokryła UE.
– Naszym celem jest sprawna i nowoczesna komunikacja miejska. Zakup niskoemisyjnych autobusów jest inwestycją w czystsze powietrze i odpowiednią jakość życia mieszkańców. Te zamówienia to kolejny etap unowocześniania miejskiego taboru – podkreślał Nikitorowicz.
Czytaj też: Nowe autobusy BKM w Białymstoku już wkrótce. Ogłoszono przetargi
Natomiast dyrektor sprzedaży w Solarisie Krzysztof Musiał mówił, że Białystok jest na ścianie wschodniej wiodącym partnerem jego firmy. Przyznał, że to jest dobry czas dla wszystkich marek. - Unia Europejska stawia na ekologię. Dzięki temu w wielu firmach jest bardzo dużo wymian autobusów - podkreślał.
Nie wiadomo jednak jak długo ten boom będzie trwał. - Pytanie jak miasta są przygotowane do tego, że gdy skończą się pieniądze unijne trzeba będzie kontynuować wymianę taboru - mówi Musiał.
Czytaj też: BKM. Nowe autobusy są już w Białymstoku. To niskoemisyjne i niskopodłogowe Mercedesy (zdjęcia)
Po białostockich ulicach jeździ ponad 250 autobusów, z czego siedem to hybrydy. - W nowej perspektywie unijnej na lata 2020-27 będziemy kupowali autobusy elektryczne - podkreślał Zbigniew Niktorowicz.
Zbigniew Musiał stwierdził, że choć takie pojazdy są droższe, to można dostać na nie z UE nawet 95 proc. dofinansowania. - A koszty energii elektrycznej wygrywają z ceną tradycyjnego paliwa - podkreślał.
Według niego przyszłość będzie jednak należała do autobusów wodorowych. - Mają przebieg na jednym ładowaniu do 350 km, podczas gdy w przypadku autobusów elektrycznych jest to do 200 km - mówił Krzysztof Musiał.
Dziesięć solarisów to niejedyne autobusy, które w przyszłym roku zasilą nasz tabor. We wrześniu miasto podpisało także umowę na dostawę 2 autobusów hybrydowych – spalinowo-elektrycznych – z firmą Volvo Bus Corporation. Koszt to prawie 3,7 mln zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?