MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Filmowa Podróż w Inny Wymiar kina - bezpłatny przegląd Sąsiedzi w Forum - program

(ak)
Kadr z filmu "Juto będzie lepiej"
Kadr z filmu "Juto będzie lepiej" mat. dystrybutora
Podczas kolejnej edycji Przeglądu Filmowego Sąsiedzi, który odbywa się w Białymstoku w ramach Festiwalu Inny Wymiar czeka nas kilka ciekawych propozycji filmowych.

Czeka nas interesująca filmowa podróż do źródeł kina (rewelacyjne archiwalne filmy białostockich braci Kaufman z muzyką na żywo kijowskich muzyków), Hadesu (nastrojowy dokument Kornela Miglusa), intymnego świata mężczyzny (Italiani - Barczyka i Warlikowskiego), mistyfikacji i propagandy (Niedokończony film) oraz wspaniałego niepowtarzalnego animowanego świata Świtezi.

Na wszystkie seanse wstęp jest bezpłatny.

Program

wtorek 27.09.2011, godz. 19.30 Jutro będzie lepiej reż. Dorota Kędzierzawska
- po projekcji spotkanie z reżyserką

Trzech bezdomnych chłopców, dwaj bracia i ich kolega, mieszka na rosyjskim dworcu kolejowym. Pewnego dnia postanawiają wyruszyć w poszukiwaniu lepszego jutra. Chcą przejść przez zieloną granicę do Polski, aby znaleźć wszystko to, czego do tej pory nie mieli - dom, przyjaciół, szczęście... Film z doskonałymi zdjęciami Artura Reinharta realizowany był m.in. w okolicach podlaskiego GRÓDKA.

środa 28.09.2011, godz. 18.00 Niedokończony film reż. Yael Hersonski

W maju 1942 roku do warszawskiego getta przybyła ekipa filmowa Urzędu Propagandy III Rzeszy. Operatorzy pracowali przez miesiąc, rejestrując sceny z życia ulicy, pokazując skrajną nędzę i świat dobrze odżywionych, wchodząc do zabiedzonych podwórek i wykwintnych restauracji, kreując świat kontrastów i pracując nad "uchwyceniem żydowskiego charakteru". Zapis odnaleziono zaraz po wojnie, w archiwach filmowych nazistów. Przez lata uważano go za prawdziwy portret życia w warszawskim getcie. Reżyserka Yael Hersonski postanowiła zbadać okoliczności powstania filmu. 50-minutowy zapis przestudiowała ujęcie po ujęciu, przejrzała archiwa, prywatne zapiski na temat obecności ekipy w getcie, dotarła do materiałów z przesłuchań niemieckiego operatora filmowego, Willy'ego Wista. Mozolna analiza pokazuje, że dokument to jeszcze jedna mistyfikacja propagandy nazistów, a "normalne" życie od początku do końca zaaranżowano, pod bacznym okiem pilnujących porządku esesmanów. Na film składają się wspomnienia i komentarze ocalonych, fragmenty niesławnego filmu, sylwetki uchwyconych w kadrze niemieckich operatorów i przerażone spojrzenia filmowanych mieszkańców getta. Wychwycone przez reżyserkę niuanse przenoszą film na poziom uniwersalny, każą zastanowić się nad naturą i uwarunkowaniami każdego zapisu archiwalnego. Bohaterami filmu są nie tylko widoczni na ekranie mieszkańcy, ale także kilku ocalonych z Zagłady.

czwartek 29.09.2011, godz. 19.00 Italiani reż. Łukasz Barczyk

Najnowszy film w reżyserii Łukasza Barczyka, który zaprosił do współpracy wybitnego reżysera teatralnego, Krzysztofa Warlikowskiego i aktorów Teatru Nowego - Jacka Poniedziałka i Renate Jett. Główna rola w filmie "Gli Italiani", to debiut aktorski Krzysztofa Warlikowskiego. "Gli Italiani" to podroż w głąb intymnego świata mężczyzny (Krzysztof Warlikowski), jego relacji z rodziną i najbliższymi (Renate Jett, Jacek Poniedziałek), wyprawa w głąb obrazów i przeżyć tak osobistych, że aż paradoksalnie uniwersalnych. "Gli Italiani" jest śmiałym poszukiwaniem języka filmowego dla wyrażenia podstawowych przeżyć i emocji, języka wychodzącego poza konwencjonalne filmy psychologiczne. To próba ukazania kluczowych wspomnień każdego człowieka, jakby były częścią baśni, którą każdy z nas sam sobie opowiada, która rośnie i ewoluuje z biegiem naszego życia. Ta produkcja, niemalże w całości sfinansowana przez twórców filmu, powstawała przez ostatnie cztery lata w plenerach środkowych Włoch. "Gli Italiani" są efektem współpracy scenariuszowej między Barczykiem a Warlikowskim i poprzez współdziałanie tych dwóch osobowości, fuzją współczesnego kina i nowego teatru. Film działa głównie przez swoją stronę wizualną, również za sprawą hipnotycznych zdjęć Kariny Kleszczewskiej, stałej współpracowniczki Łukasza Barczyka.

piątek 30.09.2011, godz. 19.00 Świteź reż. Kamil Polak

"Świteź" jest adaptacją romantycznej ballady Adama Mickiewicza pod tym samym tytułem, filmem animowanym, wykonanym w technice animacji komputerowej 3D i klasycznej w oparciu o tradycyjną technikę malarstwa olejnego. Rezultat oszałamia efektem malarskim, przenosi widza w trójwymiarowy świat obrazów w stylu pędzla Józefa Chełmońskiego czy Aleksandra Gierymskiego. Z kolei w sekwencjach rozgrywających się w średniowiecznym Świteziu jesteśmy w środku ikonograficznej mozaiki, która raz efektownie płonie, to znów zalewana jest przez zesłany przez Boga potop. Polak wytrawnie żongluje tu technikami nie czyniąc jednak ze swojej pracy jedynie wizualnej atrakcji, ale nadaje istotny sens opowieści godnej poematu samego Mickiewicza. Polak udowadnia, że film animowany wsparty dzisiejszą techniką może bez problemu być sztuką, artystycznym manifestem, współczesną sztalugą, z której schodzą wspaniałe, niepowtarzalne dzieła. I faktycznie, jak to nieskromnie, ale w pełni zasadnie, sugerują twórcy obrazu, ich przedsięwzięcie jest spełnieniem marzeń o animowanym malarstwie.

godz. 20.00 Człowiek z kamerą filmową reż. Dziga Wiertow + muzyka na żywo DJ Derbastler (Ukraina)

Filmowy portret miasta, industrialnej stolicy komunistycznego świata. Choć wprzężony w tryby propagandy, doskonały technicznie obraz wrzuca widzów w porywający wir pulsującej życiem metropolii. Nie ma tu bohatera, fabuły ani objaśniających napisów. Jest za to zawrotne tępo i próba dotarcia do istoty kina poprzez ruch. Uzbrojone oko kamery przenika czas i przestrzeń. Doświadczenia Siergieja Eisensteina i całej radzieckiej awangardy legły u źródeł niekwestionowanego arcydzieła, jakim jest Człowiek z kamerą filmową Wiertowa. Wraz z wędrującym po ulicach operatorem, Michaiłem Kaufmanem, włączamy się w krwiobieg wielomilionowej metropolii. Dynamicznie zmontowane ujęcia tworzą zegarmistrzowską strukturę, działającą nie tylko na świadomość, ale i podświadomość widza. Hermetyczny eksperyment i propaganda komunistycznej utopii? Jak najbardziej. Nie sposób jednak oprzeć się hipnotycznej sile tego wizualnego poematu, będącego zarazem opowieścią o potędze życia i ludzkich marzeniach. Wszystkie późniejsze filmowe portrety miast, takie jak Rzym Felliniego czy Berlin, symfonia miasta Ruttmanna, musiały zmierzyć się z legendą dzieła Wiertowa. Jego technikę próbował powtórzyć głośny obraz Koyannisquatsi a także jego kontynuacje. Dziedzictwo Człowieka z kamerą widoczne jest w telewizyjnych reklamach, teledyskach i całej dzisiejszej kinematografii. Film zilustruje muzyką na żywo DJ DERBASTLER(Kijów).

Dj Derbastler

DJ, muzyk, producent , pionier ukraińskiej kultury klubowej. Uczestniczył w wielu nizaleznych projektach kulturalnych na Ukrainie: “Shake HI-FI", “Foa Hoka", “Extra-Estrada rec". Występował m.in. na: Venice Bienalle Manifesta 5; Palais des Festivals et Des Congres de Cannes; Academy of Fine Art Vienna; Jazz Festival in Odessa; Koktebel Jazz Festival; Rebel minds Berlin; Dreamcatcher; KIMAF.

sobota 01.10.2011, godz. 19.00 Wiosną reż. Michaił Kaufman + muzyka na żywo Olexander Kokhanovskyi (Ukraina)

Dokumentalna impresja filmowa zapomnianego radzieckiego mistrza awangardy, przedstawiciela filmowej pochodzącej z Białegostoku rodziny Kaufmanów. Denis Kaufman, bardziej znany jako Dżiga Wiertow, to słynny ojciec nowoczesnego montażu (np. Człowiek z kamerą, 1929). Jego brat, Boris, po studiach w Paryżu i współpracy z Jeanem Vigo, znalazł się w Hollywood, gdzie jako operator współpracował z najwybitniejszymi reżyserami. Michaił po nowatorskiej i znakomicie zmontowanej Wiośnie nie zrealizował już żadnego filmu. Budzi się wiosna, burzy się stary porządek, budzi się proletariat, siły natury muszą ustąpić przed entuzjazmem mas. Film zilustruje muzyką na żywo Olexander Kokhanovskyi (Kijów).

Oleksandr Kokhanovskyi
Kompozytor, muzyk. Uczestnik niezależnych ukraińskich projektów kulturalnych: “Kazma-Kazma", “Sugar - white death", “Foa Hoka", “Pankifared". Kompozytor w teatrach w Kijowie, Odessie i Charkowie. Tworzy muzykę do filmów krótkometrażowych i telewizyjnych. Występował m.in. na: Fusion Festival (Germany), Branshof Festival (Germany); Mr Skatkov (Odesa); Cherkasy Jazz Festival, Odesa Jazz Festival; Wroclaw Festival, Kyiv Stage Contest “Pektoral".

niedziela 02.10.2011, godz. 19.00 O duszy i innych drobnostkach reż. Kornel Miglus
- po projekcji spotkanie z reżyserem

W 1977 roku NASA wysyła w przestrzeń kosmiczną 2 bezzałogowe sondy Voyager. Na ich pokładzie pozdrowienia w kilkunastu językach, muzyka, reprodukcje dzieł sztuki, a wraz z płaczem noworodka, Bethovenem i szczekaniem psa, żegluje w Kosmos głos bułgarskiej śpiewaczki ludowej, Valji bałkańskiej. "W międzyczasie Voyager opuścił Układ Słoneczny a ja zadałem sobie pytanie, co by było, gdyby "kosmici“ natrafili na sondę i po zapoznaniu się z zawartością kapsuły przylecieli na Ziemię tylko po to, aby posłuchać pieśni Valji. Tak narodził się pomysł na film... Z tragiczną śmiercią Andrzeja, naszego przyjaciela i producenta filmu, wyprawa w góry Rodopów w poszukiwaniu głos Valji, straciła swój pierwotny sens. W bezradności i smutku przypomniała mi się mityczna postać Orfeusza, który w trakijskich górach zszedł do Hadesu, by śpiewem przywrócić ukochanej Eurydyki światło życia. Jesienią 2010 wyruszyliśmy śladami Orfeusza do bram Hadesu w poszukiwaniu pożegnalnej pieśni dla Andrzeja".

Czytaj e-wydanie »

Zaplanuj wolny czas - koncerty, kluby, kino, wystawy, sport

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny