Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogowcy ponownie starają się o decyzję środowiskową na odcinek S19 Białystok Zachód-Ploski. To obwodnica Białegostoku

OPRAC.: wal
Węzeł Białystok Zachód. Tu S19 przejdzie nad ósemką, która zostanie zmodernizowana na odcinku prawie dwóch kilometrów
Węzeł Białystok Zachód. Tu S19 przejdzie nad ósemką, która zostanie zmodernizowana na odcinku prawie dwóch kilometrów GDDKIA
Dopiero w 2028 roku kierowcy mają korzystać z odcinka drogi ekspresowej Białystok Zachód-Ploski. Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie. Pierwotnie tzw. południowo-zachodnią obwodnicą Białegostoku mieli jeździć już w 2024 roku. Po prawomocnym uchyleniu przez sąd decyzji środowiskowej drogowcy musieli wstrzymać bardzo zaawansowane prace.

Uzupełniliśmy raport oddziaływania na środowisko drogi S19 Białystok Zachód (Choroszcz) – Ploski, zgodnie ze wskazaniami sądu - informuje Rafał Malinowski, rzecznik prasowy białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Otrzymaliśmy już pozytywne opinie z Wód Polskich i Inspekcji Sanitarnej, a w najbliższych dniach Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku ogłosi 30-dniowe postępowanie z udziałem społeczeństwa. To oznacza możliwość zapoznania się z dokumentacją sprawy, możliwości składania wniosków i uwag.

Sąd nad S19

Przypomnijmy, że w grudniu 2022 roku, miesiąc po zniknięciu z obiegu prawnego decyzji środowiskowej na zachodnio-południową obwodnicę Białegostoku w ramach trasy S19, GDDKIA odstąpiła od umów z wykonawcami trzech podlaskich odcinków Via Carpatii: od węzła Białystok Zachód do Plosek. Kontrakty 37-kilometrów drogi ekspresowej, które czekały na wbicie pierwszych łopat, warte były ponad 1,4 mld złotych.

Chodzi o umowy na zaprojektowanie i budowę odcinków S19:

  • Białystok Zachód - Księżyno (16,6 km, wartość umowy 577 mln zł),
  • Księżyno - Białystok Południe (7,9 km drogi ekspresowej wraz z 13,5 km odcinkiem DK65, wartość 456 mln zł)
  • 12,7-km odcinek Białystok Południe - Ploski (wartość 397 mln zł).

Prace na odcinku Białystok Zachód-Ksieżyno (pierwszy z podlaskich S19, na który złożono wniosek o ZRID) miały rozpocząć się 2023 roku.

- Nowej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach spodziewamy się w lipcu br. i wówczas – prawdopodobnie na przełomie III i IV kw. bieżącego roku – będziemy mieli możliwość ogłaszania ponownie przetargów - zapowiada Rafał Malinowski. - Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to trzy odcinki S19 (Białystok Zach. – Księżyno, Księżyno - Białystok Południe oraz Białystok Południe – Ploski) byłyby gotowe w 2028 roku.

Jeśli chodzi o pozostałe odcinki podlaskiej S19, to jedynym, który jest w trakcie budowy, to fragment od Kuźnicy do Sokółki. GDDKIA plac budowy przekazał wykonawcy w styczniu 2023 roku.

- Zakończyły się niezbędne wycinki drzew, wykonawca rozpoczął odhumusowanie (zdjęcie wierzchniej, urodzajnej warstwy gleby), ruszyły też pierwsze wymiany gruntów oraz konieczne rozbiórki - wymienia Rafał Malinowski.

Z kolei fragment między Sokółką a Dobrzyniewem (to. tzw. północna obwodnica Białegostoku) ma wydaną ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, ale została ona zaskarżona i zajmie się nią Wojewódzki Sąd Administracyjny.

S19. Projektuj i buduj

Północna-Zachodnia obwodnica Białegostoku, czyli odcinek Krynice – Dobrzyniewo - Białystok Zachód, jest w realizacji w systemie projektuj i buduj. Trwa procedura uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej.

- Planujemy ze decyzja zostanie wydana w III kw. br. - informuje Rafał Malinowski. Z kolei planowana data zakończenia robót - II kw. 2025 r.

Odcinek Ploski – Haćki – podobnie jak poprzedni - także jest w realizacji w systemie projektuj i buduj. Ze względu na konieczność wprowadzenia zmian po decyzji GDOŚ konieczne było wprowadzenie zmian do kontraktu. Wprowadzono także zmianę lokalizacji węzła.

- Uzyskano już niezbędną do podjęcia budowy węzła decyzję środowiskową. Aktualnie opracowywany jest projekt budowalny i pozostała dokumentacja (m.in. operat wodnoprawny). Planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID – 07.2023 r. i uzyskanie 04.2024 r. Zakończenie robót – wiosna 2026r. - zapowiada Rafał Malinowski.

Pozostałe odcinki: Haćki – Bielsk Podlaski Zach., Bielsk Podlaski Zach. – Boćki, Boćki – Malewice oraz Malewice – Chlebczyn podobnie jak poprzednie, są w realizacji w systemie projektuj i buduj. Trwa procedura uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej.

- Decyzje ZRID spodziewane są w III kwartale br., a oddanie inwestycji do użytku planowane jest na II połowę 2025 r. - zaznacza Rafał Malinowski.

od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny