MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Chcą nam zabrać Via Baltikę

Jarosław Sołomacha [email protected] tel. 085 748 95 54
Przebieg Via Baltiki, wyznaczony do tej pory, zakwestionowała Komisja Europejska - przypomina Jacek Protas, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego
Przebieg Via Baltiki, wyznaczony do tej pory, zakwestionowała Komisja Europejska - przypomina Jacek Protas, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego fot. Archiwum
Via Baltica to część ważnej trasy międzynarodowej. Ale Warmia i Mazury chcą, żeby droga przechodziła przez Ełk.

Mają argument: ocaleje Dolina Rospudy. Tamtejsi politycy i samorządowcy zaczęli przekonywać, że lepiej budować u nich.

Via Baltica przez Ełk pomoże ożywić region i uratować przed buldożerami Dolinę Rospudy. Jest niepowtarzalną szansą na rozwój - przekonują samorządowcy oraz parlamentarzyści z Warmii i Mazur.

Korzystają z zamieszania wokół obwodnicy Augustowa. Wczoraj w Ełku podpisali list intencyjny w sprawie drogi. Przekażą go rządowi i pozostałym parlamentarzystom.

Rozporządzenie rządu z 2004 roku mówi jednak jasno, że Via Baltica ma przebiegać przez Augustów i Białystok. Na drogę znalazły się nawet pieniądze. Umieszczono ją na liście strategicznych inwestycji. Odcinek Wyszków-Białystok ma być gotowy w 2012 roku, a od stolicy Podlasia do granicy państwa trzy lata później.
Mimo to od ponad dwóch lat eksperci z firmy Scott Wilson (na zlecenie drogowców) rozważają cztery warianty drogi. Trzy biegną przez Ełk i Łomżę. Tylko jeden przez Białystok. Którędy na pewno trasa zostanie poprowadzona? - To nie kwestia mojej opinii, a analizy, którą wykonuje Scott Wilson. Dopiero, gdy ją dostaniemy, będziemy wiedzieć, co lepsze - mówił nam dwa tygodnie temu Janusz Koper, nowy szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że raport będzie gotowy za około miesiąc. Do tej pory drogowcy powstrzymują się od komentarzy.

Jacek Protas, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego:

Przebieg Via Baltiki, wyznaczony do tej pory, zakwestionowała Komisja Europejska. Teraz rozpoczęła się dyskusja, żeby jak najszybciej rozwiązać ten problem. Trwają właśnie konsultacje społeczne. Chcieliśmy się do nich przyłączyć i pokazać, że istnieje inny wariant przebiegu trasy niż ten przez Rospudę.
I jesteśmy żywotnie zainteresowani tym przebiegiem. Poprowadzenie międzynarodowej trasy przez Ełk poprawiłoby jego komunikację z krajami nadbałtyckimi, z Warszawą. Oczywiście Via Baltica przez wschodnią część województwa to również szansa na szybszy rozwój gospodarczy Warmii i Mazur. Bo bez dobrych dróg rozwój regionu jest niemożliwy.

Tomasz Andrukiewicz, prezydent Ełku:

Najlepiej byłoby, gdyby Via Baltica biegła przez Ełk, powiat olecki i Łomżę. Rekomendują go analizy firmy Scott Wilson, robione na zlecenie drogowców.
To optymalny wariant z punktu widzenia ekologii. Trasa jest także krótsza, czyli tańsza. A sieć drogowa w woj. warmińsko-mazurskim jest jedną z najgorszych w całej Unii Europejskiej. Via Baltica to poprawi.

Nie chcemy tworzyć antagonizmów pomiędzy województwem warmińsko-mazurskim a podlaskim. Zabieramy tylko głos w dyskusji. Chcemy działać. Dlatego zorganizowaliśmy spotkanie, podczas którego podpisaliśmy list intencyjny w tej sprawie. To była moja inicjatywa.

Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku:

To jest tylko chciejstwo tamtejszych władz samorządowych. Ministrowie transportu na międzynarodowej konferencji w 1994 roku ustalali europejskie korytarze transportowe. Uznali wtedy, że Via Baltica ma biec w takim wariancie, jaki jest zatwierdzony. O zmianach nic nie słyszałem.

Zrobimy wszystko, aby drogi na Podlasiu były dobre. Trzy z nich są kręgosłupem rozwoju gospodarczego, kulturalnego i społecznego: to trasy krajowe nr 8, 19 i 61. Będziemy walczyć, żeby powstały jako drogi ekspresowe. Będę o tym mówił przy każdej okazji. Podczas spotkań z ministrami, parlamentarzystami, wojewodą i marszałkiem.

Jarosław Dworzański, marszałek województwa podlaskiego:

To, że samorządowcy z Warmii i Mazur namawiają na przebieg Via Baltiki przez Ełk, nie ma większego znaczenia. My mamy zapisane finansowanie tej drogi w liście projektów kluczowych z programu Infrastruktura i Środowisko. Będzie budowana od Warszawy do Białegostoku oraz dalej, do granicy z Litwą. I w tym wariancie musi być zbudowana obwodnica Augustowa. Bo inaczej trasa będzie kończyła się w lesie.

Jeżeli inicjatywa samorządowców z warmińsko-mazurskiego spowoduje, że będziemy mieli lepszą sieć dróg ekspresowych również na Podlasiu, to nie widzę potrzeby, żeby ją oprotestowywać. Trzeba pamiętać, że popierane przez nich warianty w większości mają przebiegać przez nasze województwo.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny