Wydanie decyzji przez wojewodę daje możliwość inwestorowi ubiegania się o pozwolenie na budowę. Chodzi o odcinek trasy kolejowej o długości 3,2 km, który biegnie przez miasto Łapy.
W ramach tej inwestycji przewidziano wykonanie m.in. prac polegających na:
- Przebudowie układu torowego i podtorza w celu dostosowania geometrii układu torowego do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h , a pociągów towarowych z prędkością 120 km/h. Pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 200 km/h dopiero wówczas, kiedy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą przejazdami bezkolizyjnymi. Stąd PKP PLK S.A dzieli inwestycję na dwa etapy: 1. etap to dostosowanie torów i podtorza do prędkości 200 km/h (ww. decyzja lokalizacyjna), 2. etap to wykonanie bezkolizyjnych obiektów inżynieryjnych (odrębna decyzja lokalizacyjna);
- Rozbiórce istniejących i budowie dwóch nowych peronów na stacji kolejowej Łapy. Perony będą wyposażone w wiaty peronowe, oświetlenie, elementy małej architektury, tablice informacyjne dla pasażerów, systemy oznakowania dotykowego;
- Budowie trzech przejść pod torami wraz z rozbiórką istniejących kładek dla pieszych;
- Budowie wiaduktu kolejowego oraz wiaduktów drogowych po obu stronach torów wraz z budową murów oporowych;
- Budowie nowej nastawni dysponującej wraz z rozbiórką istniejącej;
- Przebudowie i budowie dróg w sąsiedztwie projektowanych wiaduktów (min. przebudowa ul. Nilskiego-Łapińskiego, ul. Mostowej wraz z przebudową drogi wojewódzkiej oraz budową ul. Leśnikowskiej i dróg łączących ul. Nilskiego-Łapińskiego z ul. Mostową);
- przebudowie urządzeń srk, sieci elektroenergetycznych, trakcyjnych, stacji transformatorowych, sieci kablowej światłowodowej, sieci infrastruktury technicznej;
- Budowie ekranów akustycznych.
- Zostanie nam już tylko w tej okolicy decyzja lokalizacyjna na sam budynek dworca w Łapach
– mówił wojewoda podlaski po podpisaniu decyzji lokalizacyjnej.
Rail Baltica i dworzec w Łapach na trasie
Na razie dworzec w Łapach jest wyłączony z trybu inwestycyjnego. W kwietniu burmistrz Łap Krzysztof Gołaszewski liczył, że sukcesem skończą się negocjacje z PKP w sprawie budowy nowego dworca w Łapach, który nie został uwzględniony podczas planowania tej inwestycji w ostatnich latach. Przypomnijmy, że od 2013 roku właścicielem starego dworca jest gmina. W 2016 roku planowała jego remont. Budynek miał nawiązywać do epoki kolei warszawsko-petersburskiej. Przygotowano nawet wstępną koncepcję i wizualizację.
Rail Baltica. Roboty od Czyżewa do Łap
Modernizowany odcinek linii z Warszawy do stolicy Podlasia, na międzynarodowej trasie kolejowej Rail Baltica, to jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na trasie Rail Baltica między Warszawą a Białymstokiem na odcinku Czyżew – Białystok warta jest ponad 3,3 mld zł.
Czytaj też: Modernizacja trasy Czyżew-Białystok. To jeden z największych kontraktów infrastrukturalnych w Polsce
We wrześniu rozpoczęły się prace na odcinku od granic województwa podlaskiego do Czyżewa. Na stacji w Czyżewie wybudowany zostanie peron tymczasowy, który na czas modernizacji usprawni komunikację. Między Czyżewem a Kietlanką ruch pociągów prowadzony będzie po jednym torze, a na drugim prowadzone będą roboty.
Wojewoda zapowiedział w środę [14.10.2020], że 20 października wydane pozwolenia na budowę odcinka Szepietowo - Łapy, a tydzień później stacji Białystok.
Czytaj też:Od Czyżewa do Łap po jednym torze
Nie będzie elektrowni atomowej? PGE się wycofuje
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?