Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Wojewoda podlaski wydał decyzję lokalizacyjną na kolejny odcinek trasy Rail Baltica - Stacja Łapy. Ale nie na dworzec

OPRAC.: mat (na podstawie PUW)
Według wizualizacji z 2016 roku dworzec swoim stylem ma nawiązywać do tego z czasów kolei Warszawsko-Petersburskiej. Koncepcję przebudowy centrum Łap opracowało na zlecenie gminy Biuro Projektów Budownictwa Ogólnego i Przemysłowego „Profil” sp. z o.o. z Białegostoku.
Według wizualizacji z 2016 roku dworzec swoim stylem ma nawiązywać do tego z czasów kolei Warszawsko-Petersburskiej. Koncepcję przebudowy centrum Łap opracowało na zlecenie gminy Biuro Projektów Budownictwa Ogólnego i Przemysłowego „Profil” sp. z o.o. z Białegostoku. UM Łapy
Na papierze budowa trasy Rail Baltica w naszym województwie zbliża się ku finałowi. Wojewoda podlaski wydał decyzję lokalizacyjną na ostatni odcinek międzynarodowej trasy kolejowej w naszym regionie. Dotyczy stacji Łapy, ale bez dworca. Jeśli chodzi o roboty kolejowe, to trwają w okolicach Czyżewa.

Wydanie decyzji przez wojewodę daje możliwość inwestorowi ubiegania się o pozwolenie na budowę. Chodzi o odcinek trasy kolejowej o długości 3,2 km, który biegnie przez miasto Łapy.

W ramach tej inwestycji przewidziano wykonanie m.in. prac polegających na:

  • Przebudowie układu torowego i podtorza w celu dostosowania geometrii układu torowego do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h , a pociągów towarowych z prędkością 120 km/h. Pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 200 km/h dopiero wówczas, kiedy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą przejazdami bezkolizyjnymi. Stąd PKP PLK S.A dzieli inwestycję na dwa etapy: 1. etap to dostosowanie torów i podtorza do prędkości 200 km/h (ww. decyzja lokalizacyjna), 2. etap to wykonanie bezkolizyjnych obiektów inżynieryjnych (odrębna decyzja lokalizacyjna);
  • Rozbiórce istniejących i budowie dwóch nowych peronów na stacji kolejowej Łapy. Perony będą wyposażone w wiaty peronowe, oświetlenie, elementy małej architektury, tablice informacyjne dla pasażerów, systemy oznakowania dotykowego;
  • Budowie trzech przejść pod torami wraz z rozbiórką istniejących kładek dla pieszych;
  • Budowie wiaduktu kolejowego oraz wiaduktów drogowych po obu stronach torów wraz z budową murów oporowych;
  • Budowie nowej nastawni dysponującej wraz z rozbiórką istniejącej;
  • Przebudowie i budowie dróg w sąsiedztwie projektowanych wiaduktów (min. przebudowa ul. Nilskiego-Łapińskiego, ul. Mostowej wraz z przebudową drogi wojewódzkiej oraz budową ul. Leśnikowskiej i dróg łączących ul. Nilskiego-Łapińskiego z ul. Mostową);
  • przebudowie urządzeń srk, sieci elektroenergetycznych, trakcyjnych, stacji transformatorowych, sieci kablowej światłowodowej, sieci infrastruktury technicznej;
  • Budowie ekranów akustycznych.

- Zostanie nam już tylko w tej okolicy decyzja lokalizacyjna na sam budynek dworca w Łapach

– mówił wojewoda podlaski po podpisaniu decyzji lokalizacyjnej.

Czytaj też:Rail Baltica w Podlaskiem. Nad torami w Uhowie ułożono już konstrukcję wiaduktu. Będzie miał 130 m długości i ponad 25 szerokości

Rail Baltica i dworzec w Łapach na trasie

Na razie dworzec w Łapach jest wyłączony z trybu inwestycyjnego. W kwietniu burmistrz Łap Krzysztof Gołaszewski liczył, że sukcesem skończą się negocjacje z PKP w sprawie budowy nowego dworca w Łapach, który nie został uwzględniony podczas planowania tej inwestycji w ostatnich latach. Przypomnijmy, że od 2013 roku właścicielem starego dworca jest gmina. W 2016 roku planowała jego remont. Budynek miał nawiązywać do epoki kolei warszawsko-petersburskiej. Przygotowano nawet wstępną koncepcję i wizualizację.

Dworzec kolejowy PKP Białystok już po remoncie

Dworzec PKP Białystok. Jak wygląda białostocki dworzec kolej...

Rail Baltica. Roboty od Czyżewa do Łap

Modernizowany odcinek linii z Warszawy do stolicy Podlasia, na międzynarodowej trasie kolejowej Rail Baltica, to jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na trasie Rail Baltica między Warszawą a Białymstokiem na odcinku Czyżew – Białystok warta jest ponad 3,3 mld zł.

Czytaj też: Modernizacja trasy Czyżew-Białystok. To jeden z największych kontraktów infrastrukturalnych w Polsce

We wrześniu rozpoczęły się prace na odcinku od granic województwa podlaskiego do Czyżewa. Na stacji w Czyżewie wybudowany zostanie peron tymczasowy, który na czas modernizacji usprawni komunikację. Między Czyżewem a Kietlanką ruch pociągów prowadzony będzie po jednym torze, a na drugim prowadzone będą roboty.

Wojewoda zapowiedział w środę [14.10.2020], że 20 października wydane pozwolenia na budowę odcinka Szepietowo - Łapy, a tydzień później stacji Białystok.

Czytaj też:Od Czyżewa do Łap po jednym torze

Nie będzie elektrowni atomowej? PGE się wycofuje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny