Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Nowy termin w sprawie postanowienia odnośnie decyzji środowiskowej dla lotniska na Krywlanach

OPRAC.: wal
Pas startowy na lotnisku Krywlany
Pas startowy na lotnisku Krywlany Rafał Baranowski/ Aeroklub Krywlany
Dyrektor Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska przesunął termin wydania postanowienia w sprawie unieważnienia decyzji środowiskowej lotniska na Krywlanach. To w oparciu o nią miasto wybudowało pas startowy, który chce teraz wydłużyć. Wiąże się to z wycinką Lasu Solnickiego. Sprzeciwiają się temu społecznicy.

Przyczyną zwłoki jest konieczność zapewnienia stronom postępowania możliwości zapoznania się z aktami sprawy oraz wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań - uzasadnia Anna Jasińska, dyrektor departamentu ocen oddziaływania na środowisko Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Wniosek o stwierdzenie nieważności decyzji środowiskowej złożyło Stowarzyszenia Okolica. W piśmie z marca 2022 r. wskazało, że teren przedsięwzięcia, dla którego Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydała w 2016 roku decyzję środowiskową jest miejscem aktywności społecznej, turystycznej i sportowej. Znajdują się tu liczne ścieżki piesze oraz edukacyjne i przyrodnicze, wykorzystywane przez białostoczan do różnych form rekreacji (nordic walking, jazda konna itp.).

- Las Solnicki odgrywa istotną rolę dla miejscowej ludności - podkreślali społecznicy.

Zmniejszenie powierzchni tego kompleksu — w opinii stowarzyszenia — ograniczy możliwość wykorzystania terenu przez mieszkańców.

Dyrektor GDOŚ uznał, że stowarzyszenia miało prawo wystąpić z wnioskiem o unieważnienie decyzji RDOŚ, a ponadto przemawiał za nim interes społeczny.

- Dlatego postępowanie zostało wszczęte z urzędu - uzasadnił Marek Kais, zastępca generalnego dyrektor ochrony środowiska.

Teraz GDOŚ termin wydania postanowienia odnośnie unieważnienia decyzji przesunął o półtora miesiąca.

- Został wyznaczony na 9 sierpnia 2022 roku - informuje Anna Jasińska.

W sprawie wniosku Stowarzyszenia Okolica interpelację do prezydenta napisał radny Henryk Dębowski. Przypomina w niej, że rozbudowa lotniska jest ważna dla Białegostoku ze względów gospodarczych.

- Dlatego nie powinna być sprzeczna z prawem, w szczególności w kontekście przepisów środowiskowych - podkreśla szef klubu PiS. - Tym bardziej, że zachodzi potrzeba wycinki na terenie pobliskiego Lasu Solnickiego.

W odpowiedzi sekretarz miasta zapewnił, że władze Białegostoku udzielą w postępowaniu przed GDOŚ wszelkich starań, by wesprzeć zarządzającego lotniskiem - spółkę Aero Partner.

- Wymaga tego interes miasta - podkreślił Krzysztof Karpieszuk.

To, że społecznicy wystąpią z wnioskiem do GDOŚ było wiadomo od czerwca 2021 roku. To wtedy Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku uchylił postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławcze, które podtrzymało decyzję prezydenta o wycince 14,5 tys. drzew z Lasu Solnickiego. Władze miasta wielokrotnie argumentowały, że usunięcie przeszkód lotniczych, jest niezbędne, by odblokować pas startowy na pełnej 1350-metrowej długości. Tłumaczyły, że dopiero po spełnieniu tego warunku przewoźnicy mają być zainteresowani lotami z i do Białegostoku. Ponieważ SKO nie odwołało się od wyroku WSA, magistrat po otrzymaniu akt sprawy miał podjąć działania wskazane w wyroku WSA. Chodziło m. in. o zwrócenie się do biegłych o aktualizację opinii w sprawie usunięcia drzew i krzewów.

Z kolei pełnomocnik Stowarzyszenia Okolica, które kwestionowało przed sądem postanowienia SKO, zapowiadając wystąpienie do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uchylenie decyzji środowiskowej z 2016 r, wskazywał, że mowa w niej o 29,5 ha obszarze oddziaływań inwestycji. Tymczasem zarządzający lotniskiem – jak podkreślali społecznicy - wystąpił o zgodę na wycinkę na powierzchni blisko 80 ha. Na nieprawidłowości w podejmowanych decyzjach zwracał też w w październiku w rozmowie z „Porannym” ekspert do spraw środowiskowych Grzegorz Chocian.

Do końca października 2022 roku mają być zbierane dane do inwentaryzacji przyrodniczej Krywlan. Dopiero po opracowaniu raportu można się spodziewać wydania przez prezydenta nowej decyzji odnośnie usunięcia przeszkód lotniczych. To z niej będzie wiadomo ile, drzew pójdzie do wycinki.

Przypomnijmy, że na prace związane z budową infrastruktury niezbędnej do odprawiania pasażerów i samolotów z Krywlan miasto zamierza wydać prawie 16 mln zł. Pieniądze miasto wyłoży z własnej kieszeni, bo na razie nie ma ogłoszonych programów umożliwiających staranie się o wsparcie projektów infrastrukturalnych na lotniskach. Realizacja inwestycji może potrwać do 2024 roku. Ma ją pilotować Zarząd Mienia Komunalnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny