Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Miasto chwali się rozwojem infrastruktury rowerowej. Aktywiści: nie do końca jest tak różowo

OPRAC.: wal
Ta ścieżka rowerowa w centrum powstałą 2021 roku
Ta ścieżka rowerowa w centrum powstałą 2021 roku Marcin Jakowiak/UM Białystok/Archiwum
Nowe ścieżki, stojaki, parkingi dla jednośladów, system BIKeR. Miasto chwali się rozwojem infrastruktury rowerowej. Aktywiści rowerowi zwracają uwagę, że rzeczywistość nie do końca jest tak różowa.

Podejmujemy wiele działań z myślą o rozwoju infrastruktury rowerowej w naszym mieście. Dążymy do tego, aby oddzielić ruch rowerowy od pojazdów i pieszych – mówił wiceprezydent Przemysław Tuchliński podczas wręczania [22.07.2022] nagród rowerzystom, którzy najbardziej przyczynili się do trzeciego miejsca Białegostoku w Pucharze Rowerowej Stolicy Polski.

Według urzędników dowodem na rozwój infrastruktury rowerowej są m.in. statystyki. Do końca 2021 r. miasto Białystok wybudowało ponad 162 km ścieżek i ustawiło 821 stojaków na 165 parkingach rowerowych.

Aktualnie w budowie są ścieżki o łącznej długości ponad 3 km: przy ulicy Depowej, przy budowanym przejściu podziemnym pod torami, przy budowanym węźle intermodalnym. Planowane są też kolejne na odcinkach wzdłuż ulic: Ciołkowskiego, Marczukowskiej, Waszyngtona/Zwierzynieckiej/Wesołej.

– Stawiamy też podpórki dla rowerzystów przed przejazdami – w planach mamy 17 nowych podpórek w 12 lokalizacjach. Montujemy stojaki i wiaty (również przy szkołach). Budujemy bezkolizyjne przejazdy w ruchliwych miejscach – wyliczał zastępca prezydenta Białegostoku Przemysław Tuchliński.

Urzędnicy przypominają, że w Białymstoku od lat działa system roweru miejskiego. Z podsumowania 2021 roku wiadomo, że w poprzednim sezonie BiKeRy były wypożyczane ponad 349 tys. razy

Okazuje się jednak, że rowerowa rzeczywistość nie do końca jest taka różowa. Tak przynajmniej wynika z ogólnopolskiego raportu: Miasta dla Rowerzystów 2022. Specjaliści z portalu centrumrowerowe.pl. przeanalizowano sytuację w największych polskich miejscowościach – patrząc zarówno na obecne warunki z perspektywy kilku ostatnich lat, jak i zastanawiając się, w którym kierunku mogą się one rozwinąć.

Z ich opracowania wynika, że Białystok jest miastem sprzeczności rowerowych. Z jednej strony jest gęsta sieć dróg rowerowych: na 1 km2 miasta przypada 1,6 km drogi rowerowej. Dodatkowo przez ostatnie cztery lata liczba kilometrów ścieżek rowerowych wzrosła o prawie 27%.

Z drugiej słychać głosy o braku infrastruktury w kluczowych obszarach.

- Nadal jednak brakuje jej w ważnych miejscach, np. na wiadukcie Dąbrowskiego i ulicy Sienkiewicza w ścisłym centrum. System roweru publicznego - BiKeR, przyczynił się do wzrostu popularności transportu rowerowego, ale szkoda, że działa tylko przez 8 miesięcy w roku. Duże utrudnienia dla rowerzystów w mieście stanowią cykle sygnalizacji zaprojektowane pod samochody, parkowanie aut w miejscach zabronionych, w tym na drogach dla rowerów oraz brak odśnieżania zimą dróg dla rowerów – ocenia w raporcie Piotr Kempisty ze Stowarzyszenia Rowerowy Białystok.

Zaobserwować można za to spadek liczby wypadków na przestrzeni lat, Od 2018 roku odsetek wypadków z udziałem rowerzystów zmniejszył się o prawie 18 proc.. Nie mniej na tle kraju wciąż jest wysoki.

Aktywiści rowerowy doceniają wsparcie władz dla transportu rowerowego w strategiach, deklaracjach i w liczbie wybudowanych kilometrów infrastruktury.

- Jednak, jako organizacja rowerowa jesteśmy od tego, by przyglądać się jakości, nie ilości (np. od strony komfortu czy bezpieczeństwa), a tu jest wiele do zrobienia. Na otwarciu się na nasze głosy zyskaliby wszyscy: miasto i rowerzyści – podkreśla w raporcie Piotr Kempisty

Brak komunikacji z mieszkańcami sprawia, że coraz mniej angażują się oni w zwiększanie ruchu rowerowego w mieście. W 2021 roku w budżecie obywatelskim spośród wszystkich wybranych projektów, rowerowe stanowiły tylko 6 proc. Gorzej w raporcie pod tym względem wypadł tylko Sosnowiec.

Autorzy raportu nadzieje na poprawę widzą w zmianach zawartych w strategii rozwoju miasta pod nazwą „Wizja Zero”. Ich zdaniem powinna ona w najbliższych latach poprawić komfort podróżowania po podlaskiej stolicy. Rozbudowa sieci dróg w mieście i na obszarach podmiejskich, a także edukacja i promowanie tej formy aktywności powinny zachęcić mieszkańców do przesiadki na rowery.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny