Jesteś tu: Strona główna Zdrowie - rady Artykuł

Jak podnieść odporność organizmu by mniej chorować

Dodano: 2 marca 2009, 11:06 Autor:

Częste chorowanie i zdrowienie, przerwy i powroty do pracy czy szkoły mocno nadwyrężają naszą naturalną odporność. Warto pomóc własnemu organizmowi.

Najważniejszą rolę w poprawianiu odporności i przywróceniu sił oraz witalności odgrywa dieta. - Już Hipokrates powiedział, że jedzenie powinno być lekarstwem, a lekarstwo jedzeniem - mówi Beata Bartosz, dietetyczka. - Zamiast po chorobie faszerować się tabletkami, faszerujmy się naturalnymi witaminami i mikroelementami.

Przede wszystkim dostarczmy organizmowi dużą dawkę naturalnej witaminy C. Znajduje się ona w owocach cytrusowych, warzywach, sokach owocowych. Ale uwaga! Soki albo przygotujmy sami wyciskając świeże owoce czy warzywa, albo kupujmy jednodniowe, bez konserwantów.

Rosół jak koktajl

Bardzo dobrym witaminowym koktajlem, odkrytym jeszcze przez mnichów, jest rosół. Ale rosół specjalnie gotowany. Chude mięso drobiowe, bez skóry i chudą młodą wołowinę gotujemy z olbrzymią ilością warzyw, w których nie może zabraknąć cebuli i czosnku. Gotowanie musi być bardzo długie, przynajmniej przez osiem - dziesięć godzin - wywar ma dosłownie ledwie pyrkać (mnisi gotowali go całą noc i cały dzień). Rosół podajemy z dużą ilością zielonej pietruszki. Tak przygotowany wywar zawiera wszystkie niezbędne dla naszego ciała mikroelementy i witaminy - co nas bardzo wzmacnia i dodaje sił.

W podnoszeniu odporności ogromne znaczenie ma cynk. Znajdziemy go w mięsie, przy czym szczególnie polecany jest drób, cielęcina, młoda wołowina, królik. Cynk występuje też w otrębach pszennych, maku, pestkach dyni i słonecznika, czosnku, cebuli, żółtkach jaj, orzechach, owocach morza, drożdżach, musztardzie ziarnistej, zielonych warzywach, twardych serach oraz … w prawdziwym szampanie.

Herbatka na zdrowie

W naszej pochorobowej diecie nie może zabraknąć ryb - zawierają one zbawienne dla naszego organizmu kwasy tłuszczowe omega - 3 i omega - 6. Omega - 3 występują też w oleju nasion rzepaku i siemienia lnianego, a omega - 6 w oleju z nasion słonecznika. Układ odpornościowy wspomogą też przeciwutleniacze. Najważniejsze z nich to beta-karoten, witamina E, selen oraz wspomniana już witamina C. Znajdziemy je w dyni, cukinii, brukselce, cykorii, szpinaku, czerwonej papryce, porze i bezkonkurencyjnej na tym polu marchewce.

Nie zapominajmy o płynach, dzienna dawka to minimum sześć szklanek (półtora litra). Na chłodną porę roku idealne są herbaty z dodatkiem imbiru albo cynamonu. W specjalistycznych sklepach można kupić smaczne mieszanki, zazwyczaj noszące nazwy typu "jesienna", "zimowa”, "wiosenna”. Podnoszące odporność organizmu zioła to jeżówka purpurowa (echinacea), aloes, melisa, liście drzewa oliwnego.
W okresie rekonwalescencji powinniśmy unikać rzeczy słodkich - cukier generalnie osłabia odporność. Tak więc nie sięgajmy po ciasta, słodkie bułki, batony czy cukierki. Olbrzymie ilości cukru zawierają napoje typu cola (w litrze tego napoju jest aż ...36 łyżek cukru!), oranżada, większość kartonowych czy butelkowanych soków owocowych. Nie jest też wskazany nabiał, za wyjątkiem naturalnych jogurtów z kulturami żywych bakterii.

Tabletki w ostateczności

Wiele osób po chorobie kupuje sobie w aptece witaminy czy preparaty zawierające mikroelementy. - Nie zaszkodzą, ale jestem zwolennikiem naturalnych środków - mówi Maciej Ślefarski, internista. - Znacznie zdrowsze, lepiej przyswajalne są te zawarte w warzywach i owocach, niż w tabletkach. Oczywiście, po bardzo ostrej infekcji, chorobie długotrwałej, tabletki w rekonwalescencji pomagają.

W aptekach mamy sporo tak zwanych szczepionek odpornościowych. Są na pewno pomocne, ale nie ulegajmy reklamom czy podpowiedziom sąsiadów. Taki preparat trzeba indywidualnie dobrać. Zawsze wcześniej należy skonsultować się z lekarzem, który zna nasz organizm i dobierze najlepszy w danej sytuacji środek.

Ruszaj się

Po chorobie zazwyczaj staramy się oszczędzać. Ograniczamy spacery, uprawianie sportu. - To błąd, chociaż należy mierzyć siły na zamiary - uważa Maciej Ślefarski. - Nie należy prosto z łóżka iść na basen czy do fitness-klubu. Ale stopniowo, zaczynając od spacerów na świeżym powietrzu hartować organizm. Jak poczujemy się silniejsi, możemy zacząć biegać, zjeżdżać na nartach, itp. Najnowsze badania medyczne dowodzą, że stres jest jednym z poważniejszych czynników obniżających naszą odporność. Dlatego ćwiczmy i śmiejmy się na zdrowie.

Źródło:
Często chorujesz? Podpowiadamy jak wspomóc odporność organizmu - www.gk24.pl

Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
poranny24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!
Brak ankiety.

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Zadzwoń 0 800 127 048

Napisz maila:

Napisz na Gadu-Gadu: 7119394

Serwisy tematyczne

Serwisy społecznościowe

poranny.pl jest częścią grupy Media Regionalne

Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.poranny.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Mediów Regionalnych i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.

Polityka dotycząca plików cookie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie. 2001-2014.