MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zima może już atakować. Drogowcy przygotowali po 3 tony soli na sektor. Znamy sekrety odśnieżania.

(rita)
W tym roku już 4 stycznia nie można było wysiąść z autobusu. Bo w niedzielę spadł śnieg.
W tym roku już 4 stycznia nie można było wysiąść z autobusu. Bo w niedzielę spadł śnieg. Fot. Archiwum
Białostoccy drogowcy przygotowali zapasy soli na zimę. Po 3 tony na sektor. Magistrat jest pewny, że zima nas nie zaskoczy.

Białystok został podzielony na 6 sektorów. Za ich odśnieżanie odpowiedzialne są 4 firmy odśnieżające. Tegoroczny sezon zimowy rozpocznie się 15 listopada i będzie trwał do 15 kwietnia 2010 r. Od 15 października jednak trwa okres przedzimowy, podczas którego firmy te muszą być gotowe do niespodziewanego ataku zimy.

Jak informuje Urszula Sienkiewicz, rzecznik Prezydenta Białegostoku firmy odśnieżające są już przygotowane do walki ze śniegiem i lodem. Na każdy sektor przygotowane są 3 tony soli.

Magistrat przypomina także, że za uprzątnięcie chodników wzdłuż nieruchomości odpowiadają ich właściciele.

Jednocześnie urzędnicy obiecuję, że "drzewa w pasach drogowych zostaną zabezpieczone w miejscach gdzie wystąpi możliwość zasolenia".

Fragment instrukcji ośnieżania miasta przesłanej przez białostocki magistrat

Przygotowanie sprzętu
Sprzęt do odśnieżania i usuwania śliskości powinien być przygotowany w takim stopniu, aby mógł być gotowy do użycia niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 1 godziny od chwili powzięcia decyzji o konieczności podjęcia akcji na drodze.

3. ODŚNIEŻANIE DRÓG

Odśnieżanie ma na celu usunięcie śniegu z jezdni i poboczy dróg oraz obiektów towarzyszących, jakimi są zatoki autobusowe, parkingi itp. Zakresy prac prowadzonych przy odśnieżaniu oraz technologia robót wynikają z obowiązujących standardów utrzymania dróg.
(…)

Pojęcia ogólne
- ŚNIEG LUŹNY - jest to nieusunięty lub pozostały na nawierzchni po przejściu pługów śnieg, który nie został zagęszczony pod wpływem ruchu kołowego.
- ŚNIEG ZAJEŻDŻONY - jest to nieusunięty lub pozostały na nawierzchni po przejściu pługów śnieg, który został zagęszczony, ale nie stał się zlodowaciały.
- NABÓJ ŚNIEŻNY - jest to nieusunięta zlodowaciała lub ubita warstwa śniegu o znacznej grubości (od kilku centymetrów), przymarznięta do nawierzchni jezdni.
- BŁOTO POŚNIEGOWE - jest to topniejący śnieg pozostały na nawierzchni po przejściu pługów i posypaniu jej środkami chemicznymi.

Sprzęt do odśnieżania
W okresie do 15 października Wykonawca wraz z Zamawiającym dokona przeglądu gotowości sprzętu (osprzętu) do odśnieżania i usuwania śliskości. (…)

Technika odśnieżania dróg
(…)
Odśnieżanie można prowadzić jednym pługiem lub zespołem pługów. Śnieg należy usuwać z jezdni na:
1) prawe pobocze,
2) lewe pobocze - w przypadkach wyjątkowych (np. silny zawiewający wiatr itp.) przy bezwzględnym zachowaniu środków bezpieczeństwa lub
3) oba pobocza - w przypadkach wąskich dróg.
Prędkość robocza pługów uzależniona jest od stanu drogi, uwarunkowań bliskiego sąsiedztwa ciągu pieszego oraz panujących warunków atmosferycznych i wynosi zwykle 15÷40 km/h.
(…)
Tworzący się wał śnieżny na krawędzi jezdni w miejscach przejść dla pieszych przez jezdnię oraz w zatokach komunikacji miejskiej należy usunąć ręcznie lub mechanicznie np. równiarką, a także przy pomocy pługu odśnieżnego
(…)
Niedopuszczalne jest odpłużanie śniegu na chodnik znajdujący się w bliskim sąsiedztwie pasa jezdni
(…)

Odśnieżanie miejsc trudnodostępnych (bariery, zatoki autobusowe, parkingi)
(…)
Parkingi odśnieża się po zakończeniu prac związanych z odśnieżaniem jezdni głównych lub jednocześnie, jeśli warunki pogodowe na to pozwalają. Należy pamiętać, aby części przykrawężnikowe jezdni oraz studzienki kanalizacyjne były w okresie mrozów i opadów śnieżnych oczyszczone ze śniegu i lodu w stopniu umożliwiającym spływ z jezdni wody powstałej z topniejącego śniegu.

4. ZAPOBIEGANIE POWSTAWANIU I LIKWIDACJA ŚLISKOŚCI

Pojęcia ogólne
ŚLISKOŚĆ ZIMOWA - zjawisko występujące na drogach na skutek utworzenia się na nawierzchniach drogowych warstwy lodu, zlodowaciałego lub ubitego śniegu.
Rozróżnia się trzy następujące formy śliskości zimowej zależności od warunków powstania:
- GOŁOLEDŹ - jest to rodzaj śliskości zimowej powstałej w wyniku utworzenia się warstwy lodu grubości do 1,0 mm na skutek opadu mgły roszącej, mżawki lub deszczu na nawierzchnię o ujemnej temperaturze. Gołoledź występuje przy ujemnej lub nieznacznie wyższej od 0°C temperaturze powietrza. Tak powstała warstwa lodu ma jednakową grubość na całej powierzchni jezdni. Gołoledź występuje wtedy, gdy zaistnieją równocześnie trzy następujące warunki:
1) temperatura nawierzchni jest ujemna,
2) temperatura powietrza jest w granicach -6°C do +1°C,
3) względna wilgotność powietrza jest większa od 85%.
- LODOWICA - jest to rodzaj śliskości zimowej powstałej w wyniku utworzenia się warstwy lodu o grubości do kilku centymetrów z zamarznięcia nieusuniętej z nawierzchni wody pochodzącej ze stopnienia śniegu, lodu lub opadu deszczu. Lodowica występuje wtedy, gdy po odwilży lub opadzie deszczu, nad powierzchnią jezdni temperatura powietrza obniżyła się poniżej 0° C. Im szybszy jest spadek temperatury, tym zjawisko lodowicy jest intensywniejsze. Tak powstała warstwa lodu ma zwykle różną grubość na całej powierzchni jezdni.
- ŚLISKOŚĆ POŚNIEGOWA - jest to rodzaj śliskości zimowej powstającej w wyniku zalegania na jezdni przymarzniętej do nawierzchni pozostałości nie usuniętego ubitego śniegu, pokrywającego ją całkowicie lub częściowo warstewką o grubości kilku milimetrów.
- SZRON - jest to osad lodu, mający na ogół wygląd krystaliczny, przybierający kształt lasek, igiełek itp. Tworzy się w procesie bezpośredniej kondensacji pary wodnej z powietrza przy temperaturze poniżej 0°C.
- SZADŹ - jest to osad atmosferyczny utworzony z ziarenek lodu rozdzielonych pęcherzykami powietrza, powstający z nagłego zamarzania przechłodzonych kropelek wody (mgły lub chmury), gdy temperatura wyziębionych powierzchni jest niższa lub nieznacznie wyższa od 0°C.

Likwidowanie opadu śniegu
- Świeży opad śniegu należy usuwać wyłącznie mechanicznie. (…) W przypadku opadu o dużej intensywności, kiedy grubość warstwy spadłego śniegu przekroczy 5 cm, odśnieżanie należy powtórzyć. (…)
- Likwidowanie grubych warstw lodu i zlodowaciałego śniegu (ponad 4 mm)
Warstwy takie powinny być usuwane z nawierzchni mechanicznie lub mechanicznie i chemicznie(…)

Uszorstnianie ubitego śniegu
Do uszorstniania ubitego śniegu należy stosować jedno lub dwukrotne posypanie w ciągu dnia kruszywem (…)
Uwaga! Dopuszcza się stosowanie materiałów uszorstniających na drogach o I i II standardzie utrzymania w przypadku nieskuteczności środków chemicznych w niskich temperaturach. (…)
Sprzęt stosowany do usuwania śliskości zimowej
Do rozprowadzania środków chemicznych i uszorstniających można stosować następujący sprzęt:
 rozsypywarki (piaskarki, solarki), dozujące i rozsypujące materiały,
 maszyny rozpryskujące do rozpryskiwania roztworów chlorków,
 maszyny zastępcze (np. rozrzutniki rolnicze wapna i nawozów), pracujące w zamian rozsypywarek,
 urządzenia współpracujące, np. ładowarki w składowiskach materiałów, mieszarki, suszarki, dozatory, pompy, silosy itp.
(…)
Ograniczenie szkodliwości działania chlorków na środowisko
W celu ograniczenia do minimum szkodliwego wpływu chlorków na środowisko należy:
 przestrzegać zalecane ilości jednorazowego rozsypywania chlorków (…)
 rozsypywać równomiernie na nawierzchni drogi środki do zwalczania śliskości zimowej,
 dążyć do stosowania w szerokim zakresie metody zapobiegania powstawaniu śliskości zimowej,
 przestrzegać aby szerokość rozrzutu chlorku na jezdni sprzętem mechanicznym nie przekraczała 0,9 szerokości jezdni (na nie posypanej części jezdni likwidacja oblodzenia następuje wskutek spływów wytworzonego przy odladzaniu roztworu chlorku),
 stosować tylko w wyjątkowych wypadkach chlorek do topnienia śniegu na jezdniach jako samoistny sposób usuwania śniegu,
 nie stosować chlorku do zwalczania śliskości zimowej na nawierzchniach o spoiwie cementowym oraz na wszelkich nawierzchniach przepuszczalnych, spękanych i zagrożonych przełomami; dopuszcza się, na nie spękanych nawierzchniach z betonów cementowych, stosować chlorki do zapobiegania powstawaniu śliskości zimowej,
 nie przekraczać maksymalnej ilości środków chemicznych zużytych przy likwidacji śliskości na jezdniach, łącznie nie więcej niż 1 kg/m2 powierzchni jezdni podczas zimy w przeciętnych warunkach atmosferycznych i nie więcej niż 2 kg/m2 powierzchni jezdni podczas zimy o wyjątkowo nie sprzyjających warunkach atmosferycznych,
 nie stosować środków chemicznych na:
a) jezdniach ulic i placów w miastach, na których znajdują się zespoły starodrzewu albo duże zespoły innej roślinności,
b) jezdniach ulic, dróg lub placów znajdujących się na obszarach jednostek osadniczych, na których znajdują się zespoły zieleni miejskiej o dużym znaczeniu dla jednostek osadniczych, parki zabytkowe, parki wiejskie lub zespoły zieleni wymagające ochrony ze względu na walory krajobrazowe środowiska lub niezbędne do zaspokojenia potrzeb zdrowotnych, klimatycznych i wypoczynkowych mieszkańców,
c) nie składować śniegu z zawartością środków chemicznych pod drzewami lub na trawnikach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny