Zdrowe i długie życie seniora. Zadbaj o dietę i aktywność...

    Zdrowe i długie życie seniora. Zadbaj o dietę i aktywność fizyczną

    Paula Goszczyńska

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Aktualizacja:

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Zdrowe i długie życie seniora. Zadbaj o dietę i aktywność fizyczną
    Wraz z wiekiem zwalnia nasz metabolizm i borykamy się z wieloma zdrowotnymi problemami. Oto kilka prostych sposobów na długowieczność.
    Zdrowe i długie życie seniora. Zadbaj o dietę i aktywność fizyczną
    Zdrowa i prawidłowo zbilansowana dieta jest bardzo ważna zarówno dla naszego samopoczucia, jak i zdrowia. Dotyczy to w szczególności osób starszych. Wraz z upływem lat metabolizm zwalnia, maleje również zapotrzebowanie na kalorie. Dużym problemem wśród osób starszych jest również zaburzenie łaknienia.

    Wraz z upływem lat, organizm potrzebuje innych witamin i produktów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Latem seniorzy powinny zadbać, aby w kuchni znalazły się przede wszystkim sezonowe warzywa i owoce.

    Zmiana... na lepsze

    Bardzo często nawyki żywieniowe osób starszych pozostają takie same, jak kilkadziesiąt lat wcześniej. To w połączeniu z brakiem regularnej aktywności fizycznej skutkuje wzrostem masy ciała, co z kolei prowadzi do wielu schorzeń. Jak się przed tym chronić? Ograniczajmy spożycie produktów wysokoprzetwo-rzonych do minimum, unikajmy białego pieczywa, nadmiaru cukru, soli i pikantnych przypraw. Ochotę na słodkie zaspokajajmy spożywając owoce, jednak tutaj też warto zachować umiar. Poza tym do każdego posiłku powinniśmy jadać porcję gotowanych warzyw. Niezwykle ważna jest również regularność i objętość posiłków.

    Witaminy i minerały

    W diecie seniora obfite i kaloryczne posiłki nie są potrzebne. Wraz z wiekiem i spowolnieniem metabolizmu maleje bowiem zapotrzebowanie na kalorie, choć jest to oczywiście zależne od stanu zdrowia konkretnej osoby. Warto pamiętać, żeby w menu seniora uwzględniać tłuszcze pochodzące z ryb, ale i te roślinne wysokiej jakości, będące źródłem cennych kwasów omega-3 i omega-6. W codziennej diecie nie może również zabraknąć witamin A, E, C i D oraz tych z grupy B, a także kwasu foliowego.

    Osoby starsze powinny dbać o swój układ odpornościowy. Aby go wzmocnić, warto uwzględniać w diecie produkty bogate w cynk. Są to między innymi ryby, kapusta i wątróbka. Dodatkowo, cynk wpływa na zachowanie zmysłu smaku oraz ma swój udział w syntezie insuliny, dzięki czemu pozwala ograniczyć podwyższony poziom glukozy we krwi.

    Nie zapominajmy też o wapniu, ważnym zwłaszcza dla osób w podeszłym wieku. Wapń jest podstawowym budulcem mocnych kości i zębów, wpływa także na gęstość krwi i impulsy nerwowe. Znajdziemy go w serach, mleku, suszonych owocach i, warzywach.



    Latem niech będzie lżej

    Lato to głównie okres upałów, które szczególnie mocno doskwierają osobom starszym i są dla nich często niebezpieczne. Odpowiednio dopasowana dieta pomoże przetrwać w cieplejsze dni i poczuć się lepiej. Lekka kuchnia, warzywa i owoce sezonowe oraz dużo płynów - to klucz do sukcesu.

    Ciężkie, smażone potrawy najlepiej zastąpić lekkimi daniami gotowanymi na parze lub z grilla. W upalne dni ważne jest również nawadnianie organizmu. Osoby starsze powinny pić dużo naturalnej wody mineralnej i ziołowych herbat. Doskonale sprawdzą się także świeżo wyciskane soki oraz samodzielnie przygotowywane koktajle.

    Dieta lekarstwem

    W niektórych przypadkach dieta może pełnić również funkcje lecznicze. Osoby starsze często borykają się ze schorzeniami wątroby. W tym przypadku konieczna jest dieta lekkostrawna, ograniczająca wszelkiego rodzaju tłuszcze. Posiłki muszą być podawane regularnie od 4 do 5 razy dziennie. Starajmy się unikać produktów wzdymających, takich jak fasola i inne rośliny strączkowe czy cebula, ostro przyprawionych potraw oraz surowych warzyw i owoców. Wielu seniorów zmaga się z cukrzycą. Choroba wymaga dużej dyscypliny w zakresie stosowanej diety i przemyślanych potraw, które uchronią przed zbyt wysokim stężeniem cukru. W takim przypadku warto jadać od 5 do 7 niewielkich posiłków w ciągu dnia. Chudy nabiał, produkty gruboziarniste, oleje roślinne i warzywa - te produkty w diecie cukrzyka powinny znaleźć się codziennie. Bezwzględnie unikajmy tłuszczu, szczególnie tego w produktach mięsnych oraz słodyczy i cukrów.

    Nie rezygnuj ze sportu

    Logiczne jest, że w pewnym wieku nie jesteśmy w stanie uprawiać sportu o tej samej częstotliwości i nasileniu, co osoby młode. Nie należy jednak zupełnie rezygnować z aktywności. Wybierzmy ćwiczenia, które przyniosą pozytywne efekty bez ryzyka kontuzji. Świetnym wyborem będzie aqua aerobik, joga czy nordic walking. Aby mocniej się zmobilizować do ruchu, warto znaleźć sobie miłe towarzystwo, w którym dużo raźniej będzie ćwiczyć. Regularna aktywność sprawi, że do późnych lat będziemy cieszyć się zdrowiem i sprawnością. Ruch ma również świetny wpływ na serce i układ krążenia.

    Seniorze, nie rezygnuj ze sportu

    Aktywność fizyczna ma wiele zalet. Sport w przypadku seniora:

    - zapobiega otyłości i nadwadze,

    - poprawia stan stawów i zapobiega ich sztywnieniu,

    - poprawia krążenie,

    - wzmacnia serce,

    - poprawia kondycję i siłę mięśni,

    - wspomaga koordynację ruchową,

    - poprawia samopoczucie, co jest bardzo ważne dla zdrowia psychicznego,

    - pozwala budować nowe znajomości i przyjaźnie.


    POLECAMY RÓWNIEŻ:

    Poznaj i zastosuj w swojej diecie 25 zasad zdrowego żywienia




    Te domowe aktywności pomogą Ci szybko spalić kalorie!

    Zdrowy kręgosłup - oto ćwiczenia, które pomogą. Wypróbuj!

    Naturalne afrodyzjaki dla kobiet i mężczyzn, które na pewno masz w swojej kuchni [ZDJĘCIA]

    Te witaminy i mikroelementy wzmocnią twój organizm [ZDJĘCIA]

    Nie chcesz zachorować na raka? Oto 6 najważniejszych zasad diety

    Lista domowych czynności, które poprawiają zdrowie i urodę





    ZOBACZ TAKŻE: INFO Z POLSKI. Pijani zrzucili wersalkę pod pędzący pociąg

    Źródło:vivi24

    Czytaj treści premium w Kurierze Porannym Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    Zapytaj lekarza

    1 3 4 5 ... 14 »
    28 stycznia

    Światowy Dzień Trędowatych

    zobacz więcej »