Jedz zdrowo z Olgą Chaińską - rozpoczynamy cykl porad. Na...

    Jedz zdrowo z Olgą Chaińską - rozpoczynamy cykl porad. Na początek dietetyczka podpowiada, jak zmieniać złe nawyki

    Imo

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Aktualizacja:

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Jedz zdrowo z Olgą Chaińską - rozpoczynamy cykl porad. Na początek dietetyczka podpowiada, jak zmieniać złe nawyki

    ©archiwum prywatne

    Zastanawiasz się, co robić, kiedy czujesz się źle w swoim ciele, brakuje Ci energii i zapału do codziennego działania? A może nie wiesz, czy Twój stan zdrowia i odżywiania jest prawidłowy? Zacznijmy przygodę razem! Krok po kroku będziemy odkrywać fascynujący świat zdrowego żywienia.
    Jedz zdrowo z Olgą Chaińską - rozpoczynamy cykl porad. Na początek dietetyczka podpowiada, jak zmieniać złe nawyki

    ©archiwum prywatne



    Jak pokazują ostatnie badania, większość Polaków uważa, że odżywia się prawidłowo. Jednak statystyki dotyczące otyłości mogą świadczyć o pewnych nieprawidłowościach w odżywianiu. Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka, właścicielka Centrum Odchudzania i Expert Fitness w Kielcach informuje:

    Około 51 procent Polaków ma problem z nadwagą, w tym prawie co piąty (17 procent) boryka się z otyłością. Odsetek osób z nadwagą rośnie z roku na rok

    Skąd taki wzrost? - Jeszcze 50 lat temu takiego problemu nie było, chociaż kluby fitness nie powstawały na każdej ulicy, rowerków stacjonarnych nie było w co drugim domu, a w parkach nie widywaliśmy tylu biegaczy. Nie było też takiego wyboru asortymentu spożywczego w sklepach - przyznaje Olga Chaińska.

    Obecnie na półkach znajdziemy tysiące napojów gazowanych, słodzonych, słodyczy, słonych przekąsek z ogromną ilością konserwantów, barwników i aromatów. Obiady zawsze jadaliśmy w domu, dzisiaj w pośpiechu sięgamy po fast-foody, bo nie mamy czasu na przygotowanie posiłku. O śniadaniu zapominamy, a na kolację jadamy to, co wpadnie w rękę. - Takie zachowania prowadzą do nadwagi, a później otyłości, która staje się coraz bardziej niebezpieczna. W pewnym momencie okazuje się, że sami sobie nie radzimy, konieczne staje się sięgnięcie po poradę dietetyka. Jednak na początek możemy sami sprawdzić, jak duży jest nasz problem - podkreśla dietetyczka.

    Może do tego posłużyć wskaźnik BMI oraz WHR - ten ostatni informuje nas, w którym miejscu na naszym ciele gromadzi się tłuszcz.

    KLIKNIJ I ZOBACZ JAK SPRAWDZIĆ:
    SWOJE BMI
    WSKAŹNIK WHR


    Jeżeli zauważamy jakieś nieprawidłowości w naszym organizmie, powinniśmy tym bardziej zadbać o zdrowe odżywianie. - Wybierajmy produkty jak najmniej przetworzone oraz takie formy przygotowywania posiłków, które ograniczą spożycie tłuszczu. Zrezygnujmy ze smażenia na rzecz gotowania na parze, duszenia czy pieczenia. W domu możemy sami określić kaloryczność posiłków - mówi Olga.

    Podejmując decyzję o rozpoczęciu diety, warto wykonać badania, które umożliwią idealne dopasowanie jadłospisu. - Wyniki badań są pierwszym etapem do określenia stanu zdrowia pacjenta. Jeżeli wszystkie mieszczą się w normie, dietetyk może ułożyć dietę. Jeśli nie - konieczne są kolejne badania, by wykryć problem w organizmie.

    Wykonaj podstawowe badania, jak: morfologia krwi z rozmazem - umożliwia wstępne rozpoznanie kondycji organizmu oraz określenie niedoborów witamin, badanie moczu - pozwala ocenić kondycję układu moczowego, z kolei glukoza na czczo - określa poziom cukru we krwi, profil lipidowy (cholesterol całkowity, frakcje LDL i HDL oraz trójglicerydy), wskaźniki wątrobowe, czyli paAT i ALAT, OB - marker stanu zapalnego w organizmie, TSH - określa funkcjonowanie tarczycy.

    Czytaj treści premium w Kurierze Porannym Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    Zapytaj lekarza

    1 3 4 5 ... 14 »
    28 stycznia

    Światowy Dzień Trędowatych

    zobacz więcej »