Aktywność fizyczna i dieta - poznaj proste i skuteczne...

    Aktywność fizyczna i dieta - poznaj proste i skuteczne metody walki z bólem

    Paula Goszczyńska

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Aktualizacja:

    Echo Dnia Świętokrzyskie

    Codzienna aktywność fizyczna to zdrowe i mocne kości

    Codzienna aktywność fizyczna to zdrowe i mocne kości ©pixabay.com

    Bóle kręgosłupa głównie dotykają osób po 65. roku życia. Ma to związek z powstawaniem zmian zwyrodnieniowych w czasie procesu starzenia. Jednak tego typu dolegliwości bardzo często dotyczą również osób młodszych, które nie stosują odpowiedniej profilaktyki. To właśnie ona może zwalczyć skutki nieodpowiedniego stylu życia, który przełożył się na dolegliwości bólowe. Pewne zasady warto do swojej codzienności wprowadzić na stałe.
    Codzienna aktywność fizyczna to zdrowe i mocne kości

    Codzienna aktywność fizyczna to zdrowe i mocne kości ©pixabay.com

    Okazuje się, że kręgosłup „ma płeć”. Kobiety częściej skarżą się na bóle odcinka szyjnego, a mężczyźni odcinka lędźwiowego. Często jest to związane z rodzajem wykonywanej pracy, a także ze stylem życia. - Przewlekłe przeciążenie i stres powodują wzmożone napięcie mięśni przykręgosłupowych. Szczególnie często dotyczy to mięśni szyi i barków - wy-jaśnia doktor Grażyna Ściegienna-Zdeb. Dlatego pierwszą wskazówką w walce o zdrowy i mocny kręgosłup jest unikanie, w miarę naszych możliwości, stresu.

    Sport - tak, ale z umiarem


    Zarówno sport wyczynowy, jak również intensywny wysiłek fizyczny stosowany sporadycznie mogą przyczynić się do spotęgowania bólu kręgosłupa.

    Zalecana jest jednak codzienna umiarkowana aktywność fizyczna. - Świetnie sprawdzą się ćwiczenia ogólnousprawniające. Mam tu na myśli pływanie, nordic walking, tańce, jazdę na rowerze treningowym, ćwiczenia wzmacniające mięśni pleców i brzucha. To wszystko zawsze musi być poprzedzone rozgrzewką - mówi doktor Ście-gienna-Zdeb.

    Domowe sposoby na wagę złota


    Bóle kręgosłupa to dolegliwości, w zwalczaniu których szczególnie dużo zależy od nas samych. Domowe sposoby mogą się okazać niezwykle skuteczne. - Podstawowe rekomendacje w profilaktyce bólów kręgosłupa to regularna aktywność fizyczna, zapewnienie sobie w pracy i domu ergonomicznych warunków pracy, zapewnienie właściwego odpoczynku po pracy i przerw w czasie pracy - wylicza lekarz.

    Warto również w miarę możliwości unikać dźwigania ciężkich przedmiotów, a jeśli jest to konieczne, to utrzymujmy przy tym proste ple-cy, rozkładając ciężar równomiernie na dwie strony. - Przy podnoszeniu przedmiotów starajmy się mieć zawsze proste plecy, zginajmy się w stawach biodrowych i kolanowych, unikajmy ruchów skrętnych kręgosłupa - na przykład przy wsiadaniu i wysiadaniu z samochodu. Pozostając w temacie samochodu, pamiętajmy, by używać dobrze wyprofilowanych foteli - dodaje doktor Grażyna Ściegienna-Zdeb.

    Lekarz zwraca także uwagę na prawidłowe nawyki żywieniowe. - Dbajmy o prawidłową masę ciała i właściwą, zbilansowaną dietę, bogatą w wapń, su-plementujmy witaminę D3. Również pozycja w czasie snu ma znaczenie. Korzystajmy z właściwego, dobrze wyprofilowanego materaca, który zapewni nam właściwe utrzymanie krzywizn kręgosłupa. Cenną wskazówką jest także ta, że zawsze bezpieczniej jest pchąć ciężar niż go ciągnąć - radzi specjalista.

    Dostosuj miejsce pracy


    Wielu z nas szkodzi swojemu kręgosłupowi, spędzając dużo czasu w pozycji siedzącej. Nie ma się czemu dziwić: w dzisiejszych czasach ponad 8-godzinna praca przy komputerze to norma. Nie musimy jednak od razu z niej rezygnować. Wystarczy zadbać o właściwą ergonomię.

    Po pierwsze, należy zwrócić uwagę na dobranie odpowiedniego krzesła, a dokładniej jego wysokości. Krzesło powinno być ustawione w taki sposób, by nasze stawy biodrowe były nieco wyżej niż stawy kolanowe. Gdy siedzimy przy komputerze, nasze przedramiona w miarę możliwości powinny być oparte na blacie. Ważne jest również, by być ustawionym przodem do ekranu komputera, nie w pozycji skręconej lub bocznej. Kolejną kwestią jest to, że górna część ekranu powinna znajdować się na wysokości naszych oczu. Jeśli korzystamy z laptopa, możemy użyć podkładki.

    Poza pracą postawmy na nieco bardziej aktywną formę życia. Tryb siedzący sprawia, że część naszych mięśni jest skrócona, inne są nadmiernie osłabione - w tym pomogą odpowiednie ćwiczenia. Nie zapominajmy o przerwach podczas pracy. Wskazane jest, by oderwać się od komputera na pięć minut w ciągu każdej godziny. W tym czasie wystarczy chwilę się przejść po korytarzu, wyprostować plecy, wziąć kilka głębszych oddechów. W czasie wielogodzinnej pracy możemy sobie również zaplanować, że wszystkie telefony odbieramy w pozycji stojącej oraz że wstajemy, by odebrać faks i tym podobne. W pracy fizycznej każdy pracownik powinien przejść szkolenie BHP w zakresie bezpieczeństwa.

    W przypadku ostrych schorzeń kręgosłupa oraz bólów, które utrzymują się przez kilka dni, należy skonsultować się ze specjalistą.

    Dieta na mocne kości. Skorzystaj z niej


    Łosoś i tuńczyk. Ryby te są bogatym źródłem witaminy D, która jest niezbędna dla zachowania zdrowia szkieletu.
    Szpinak, kapusta i sałata to produkty stanowiące bogate źródło wapnia, niezbędnego dla mocnych kości.
    Pomarańcze i kiwi. Zawierają w składzie dużą dawkę witaminy C, która wspomaga przyswajanie niezbędnego dla kości wapnia.
    Banany to źródło składników niezbędnych dla zdrowych i mocnych kości: potasu, wapnia i magnezu.





    POLECAMY RÓWNIEŻ:

    Poznaj i zastosuj w swojej diecie 25 zasad zdrowego żywienia




    Te domowe aktywności pomogą Ci szybko spalić kalorie!

    Zdrowy kręgosłup - oto ćwiczenia, które pomogą. Wypróbuj!

    Naturalne afrodyzjaki dla kobiet i mężczyzn, które na pewno masz w swojej kuchni [ZDJĘCIA]

    Te witaminy i mikroelementy wzmocnią twój organizm [ZDJĘCIA]

    Nie chcesz zachorować na raka? Oto 6 najważniejszych zasad diety

    Lista domowych czynności, które poprawiają zdrowie i urodę


    Czytaj treści premium w Kurierze Porannym Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    Zapytaj lekarza

    1 3 4 5 ... 14 »
    28 stycznia

    Światowy Dzień Trędowatych

    zobacz więcej »