Niespełna 2 godziny jazdy z prędkością 160 km/h. Taka ma być podróż pociągiem z Białegostoku do Warszawy dzięki Rail Baltice. Ta kolejowa inwestycja wkracza właśnie na podlaskie tory.
- W sierpniu rozpoczęliśmy roboty na linii Sadowne - Czyżew. Zlikwidujemy tutaj wąskie gardło na rzece Bug. Teraz jest tylko tu jeden tor, będą dwa. Natomiast wiosną przyszłego roku chcemy ogłosić przetarg na prace na kolejnym odcinku Czyżew - Białystok. Liczę, że wejdziemy też z robotami - zapowiada Krzysztof Pietras, dyrektor PLK, które odpowiadają za Rail Baltikę.
Dodaje, że ta podlaska trasa jest najdłuższa i najtrudniejsza do realizacji. Zmodernizowane lub wybudowane zostaną m.in. cztery stacje, 15 przystanków, cztery wiadukty drogowe i sześć kolejowych. Do tego planowanych jest sześć przejść pod torami oraz jedna kładka dla pieszych. - Zbudujemy nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza. Koszty tego projektu to ok. 1,6 mld zł - dodaje Krzysztof Pietras.
Czytaj też: Rozkład jazdy PKP. Pociąg Białystok - Waliły powrócił na tory (zdjęcia)
Przygotowania do realizacji trwają. Jest już złożony wniosek o decyzję środowiskową. Przygotowywane są projekty budowlane. Sama inwestycja ma być zrealizowana w ciągu dwóch lat, czyli do 2020 roku.
Do tego czasu, pasażerowie muszą przygotować się na spore utrudnienia. Podróż pociągiem do Warszawy wydłuży się w czasie (teraz jest to ok. 2 godz. 20 min.) Trzeba szykować się również na zmiany w rozkładzie jazdy i objazdy. Te będą dotyczyć głównie pociągów towarowych. - Nie ukrywam, że na czas robót trzeba będzie zamknąć jeden tor od Czyżewa do Białegostoku i rozwinąć maksymalny front robót na odcinku 70 kilometrów. Musimy to robić z rozmachem, by szybko skończyć - dodaje Krzysztof Pietras.
Zapewnia, że po modernizacji tego odcinka podróż z Białegostoku do Warszawy będzie trwała niespełna dwie godziny, a może jeszcze krócej. Udało się już bowiem przebudować linię Warszawa Rembertów - Sadowne, a prace na trasie Sadowne - Czyżew potrwają do końca 2019 roku. Rail Baltica nie kończy się na stolicy Podlasia. Jej polski odcinek, liczący w sumie 341 kilometrów, biegnie do Ełku i dalej do Trakiszek. Te trasy też będą modernizowane.
- Na odcinek Białystok - Ełk chcielibyśmy wejść w 2020 roku, natomiast na trasę Ełk - Trakiszki w 2023 roku - wymienia przedstawiciel PLK. Cała kolejowa trasa ma być gotowa w 2025 roku. Takie przynajmniej są zapowiedzi. - Dzięki tej inwestycji poprawi się komfort podróży, zwiększy bezpieczeństwo - zapewnia Krzysztof Pietras. Rail Balica to międzynarodowy korytarz kolejowy, który połączy Warszawę z Tallinem.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?