NASZE
    QUIZY

    Sprawdź swoją wiedzę

    Rozwiń
    NASZE
    Zwiń

    Sprawdź swoją wiedzę

    Jeśli zastanawiałeś się nad zmianą zawodu, ale nie miałeś odwagi podejść do egzaminu, rozwiąż nasz test. Sprawdź swoje predsyspozycje

    Rail Baltica. Wielka kolejowa inwestycja wchodzi na Podlasie...

    Rail Baltica. Wielka kolejowa inwestycja wchodzi na Podlasie (foto, wideo)

    Zdjęcie autora materiału
    Marta Gawina

    Aktualizacja:

    Kurier Poranny

    Prace już trwają na linii Sadowne - Czyżew. W przyszłym roku mają ruszyć roboty na trasie do Białegostoku. Będą utrudnienia.
    Rail Baltica. Wielka kolejowa inwestycja wchodzi na Podlasie (foto, wideo)
    1/13
    przejdź do galerii

    ©Anatol Chomicz

    Niespełna 2 godziny jazdy z prędkością 160 km/h. Taka ma być podróż pociągiem z Białegostoku do Warszawy dzięki Rail Baltice. Ta kolejowa inwestycja wkracza właśnie na podlaskie tory.

    - W sierpniu rozpoczęliśmy roboty na linii Sadowne - Czyżew. Zlikwidujemy tutaj wąskie gardło na rzece Bug. Teraz jest tylko tu jeden tor, będą dwa. Natomiast wiosną przyszłego roku chcemy ogłosić przetarg na prace na kolejnym odcinku Czyżew - Białystok. Liczę, że wejdziemy też z robotami - zapowiada Krzysztof Pietras, dyrektor PLK, które odpowiadają za Rail Baltikę.

    Dodaje, że ta podlaska trasa jest najdłuższa i najtrudniejsza do realizacji. Zmodernizowane lub wybudowane zostaną m.in. cztery stacje, 15 przystanków, cztery wiadukty drogowe i sześć kolejowych. Do tego planowanych jest sześć przejść pod torami oraz jedna kładka dla pieszych. - Zbudujemy nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza. Koszty tego projektu to ok. 1,6 mld zł - dodaje Krzysztof Pietras.

    Czytaj też: Rozkład jazdy PKP. Pociąg Białystok - Waliły powrócił na tory (zdjęcia)

    Przygotowania do realizacji trwają. Jest już złożony wniosek o decyzję środowiskową. Przygotowywane są projekty budowlane. Sama inwestycja ma być zrealizowana w ciągu dwóch lat, czyli do 2020 roku.

    Do tego czasu, pasażerowie muszą przygotować się na spore utrudnienia. Podróż pociągiem do Warszawy wydłuży się w czasie (teraz jest to ok. 2 godz. 20 min.) Trzeba szykować się również na zmiany w rozkładzie jazdy i objazdy. Te będą dotyczyć głównie pociągów towarowych. - Nie ukrywam, że na czas robót trzeba będzie zamknąć jeden tor od Czyżewa do Białegostoku i rozwinąć maksymalny front robót na odcinku 70 kilometrów. Musimy to robić z rozmachem, by szybko skończyć - dodaje Krzysztof Pietras.

    Zapewnia, że po modernizacji tego odcinka podróż z Białegostoku do Warszawy będzie trwała niespełna dwie godziny, a może jeszcze krócej. Udało się już bowiem przebudować linię Warszawa Rembertów - Sadowne, a prace na trasie Sadowne - Czyżew potrwają do końca 2019 roku. Rail Baltica nie kończy się na stolicy Podlasia. Jej polski odcinek, liczący w sumie 341 kilometrów, biegnie do Ełku i dalej do Trakiszek. Te trasy też będą modernizowane.

    - Na odcinek Białystok - Ełk chcielibyśmy wejść w 2020 roku, natomiast na trasę Ełk - Trakiszki w 2023 roku - wymienia przedstawiciel PLK. Cała kolejowa trasa ma być gotowa w 2025 roku. Takie przynajmniej są zapowiedzi. - Dzięki tej inwestycji poprawi się komfort podróży, zwiększy bezpieczeństwo - zapewnia Krzysztof Pietras. Rail Balica to międzynarodowy korytarz kolejowy, który połączy Warszawę z Tallinem.

    Czytaj także

      Komentarze (5)

      Wszystkie komentarze (5) forum.poranny.pl

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Poranny.pl poleca

      16-kilogramowy szczur zabity pod Białymstokiem

      16-kilogramowy szczur zabity pod Białymstokiem

      Biskup płakał gdy konsekrował: Najbrzydsze kościoły w Polsce. Jest i z Podlasia

      Biskup płakał gdy konsekrował: Najbrzydsze kościoły w Polsce. Jest i z Podlasia

      Jak mieć prąd przez 3 miesiące za darmo?

      Jak mieć prąd przez 3 miesiące za darmo?

      Dołącz do naszego newslettera i odbierz prezent

      Dołącz do naszego newslettera i odbierz prezent