Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lean Management w Promotechu. Odchudzanie firmy, nie załogi

PR
Białostocki Promotech wprowadza system, którego generalnym założeniem jest wprowadzenie usprawnień w zakładzie poprzez usunięcie zbędnych czynności, które nie wnoszą nic do konkretnej usługi lub produktu, a wydłużają czas ich wykonywania.

Wykorzystywanie wiedzy i doświadczenia wszystkich pracowników, by jak najefektywniej zarządzać przedsiębiorstwem, jest celem unijnego projektu Lean Management, realizowanego w białostockim Promotechu.

Projekt finansowany jest z funduszu pracy i odejmuje całą załogę firmy. Koncepcja Lean Management, czyli szczupłe zarządzanie, jest jedną z technik zarządzania przedsiębiorstwem, pozwalająca na eliminację rozrzutności w procesach produkcyjnych.

- Chodzi o zmianę filozofii zarządzania i podejścia do pracy. Uświadomienie wszystkim pracownikom, że wszelkie procesy w przedsiębiorstwie są powiązane, a zarazem od każdego z osobna zależy efekt końcowy – mówi Marek Siergiej, prezes Promotechu.

Od września, 12 osób – kierowników, mistrzów i technologów z większości działów firmy, od pionu rozwoju po produkcję - uczestniczy w szkoleniach, organizowanych przez zewnętrzną firmę Smart Lean. Menedżerowie z kolei przekazują swoją wiedzę swoim podwładnym – mistrzom i ludziom bezpośrednio zatrudnionym przy produkcji.

- Głównym warunkiem powodzenia projektu jest jego kompleksowość, objęcie nim wszystkich komórek i pracowników każdego szczebla – mówi Łukasz Staszkiewicz, kierownik produkcji Promotechu i kierownik projektu. – Tylko współdziałanie w ciągłym doskonaleniu procesów produkcyjnych może poprawić wydajność całego przedsiębiorstwa i skrócić czas dostawy produktu do klienta.

Generalnie założeniem systemu jest wprowadzenie usprawnień w zakładzie poprzez usunięcie zbędnych czynności, które nie wnoszą nic do konkretnej usługi lub produktu, a wydłużają czas ich wykonywania.

Siedem marnotrawstw, czyli siedem grzechów głównych
- Punktem wyjścia projektu jest potrzeba klienta, który nie powinien płacić za to, za co nie chce płacić, a więc eliminacja wszelkich marnotrawstw, które nie podnoszą wartości produktu klienta – mówi Łukasz Staszkiewicz. - Chodzi też o to, by jak najszybciej zdać sobie sprawę z tych niedociągnięć i przekazać informację o nich jednocześnie do wszystkich komórek, co pozwoli w porę wyeliminować niedociągnięcia i uzupełnić braki.

W systemie LM wyodrębniono siedem marnotrawstw, które powodują straty przedsiębiorstw. Są to: oczekiwanie, zbędny transport, zbędny ruch, zbędne przetwarzanie, zapasy, wady (braki, defekty) i nadprodukcja. Celem systemu jest eliminacja źródeł tego marnotrawstwa.

W Promotechu np. poprzez ciągłe doskonalenie ustawienia maszyn w oparciu o wiedzę pracowników udało się ograniczyć tzw. zbędny transport, czyli niepotrzebne przewożenie detali między maszynami, co wpłynęło na skrócenie czasu produkcji.

Ważnym elementem systemu jest też poprawa komunikacji i przepływu informacji między poszczególnymi szczeblami zarządzania i pracownikami. W tym celu np. na wydziale montażu Promotechu zawisła tablica, szczegółowo informująca m.in. ile wyrobów gotowych wyprodukowano jednego dnia w odniesieniu do założonego planu.

- To pokazuje nam czarno na białym,czy udało nam się zrealizować plan, czy też wyprodukowaliśmy za mało produktów; a jeśli są braki, to jak duże. Jakie są przyczyny ich powstania i ile czasu potrzeba, by je nadrobić - mówi Krzysztof Grzegorczyk, kierownik działu montażu. - To uświadamia ludziom z każdego stanowiska, że wszystko zależy od nich, a ich codzienna praca bezpośrednio przekłada się na wyniki działu, a co za tym idzie także całej organizacji.

Każdy pracownik jest potrzebny i wykorzystany
Jak podkreśla Łukasz Staszkiewicz, filarem filozofii Lean są ludzie zaangażowani w osiągnięcie wspólnego celu.

- Ważne jest to żeby każdy pracownik miał świadomość, że żadne z działań nie jest ukierunkowane na redukcję zatrudnienia – mówi. - Osoby, których zasób uwolni się w efekcie prowadzonych działań będą przesuwane do zadań, które przekładają się na wartość dodaną przedsiębiorstwa.

Podstawą funkcjonowania systemu jest czerpanie z wiedzy ludzi zatrudnionych bezpośrednio przy produkcji, bo to oni są najlepiej zorientowani, gdzie są punkty krytyczne w procesie.

- Dlatego tak ważne jest, by pracownicy sami chcieli dostrzegać i komunikować nam te problemy, a rolą kadry zarządzającej jest ich analizowanie i szukanie sposobów rozwiązania – dodaje Łukasz Staszkiewicz.

Projekt będzie realizowany w Promotechu do kwietnia. Pierwsze efekty stosowania systemu LM w firmie będą znane za kilka miesięcy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny