Wnioski, które do nas wpłynęły, opiewały na 10 milionów złotych. To dużo, ale pieniądze dostaną wszystkie samorządy - zapewnia Wiesława Sokołowska, z białostockiego Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku.
Zainteresowanie było bardzo duże, bowiem wysokość dotacji w tym roku wzrosła aż do stu procent kosztów. A to oznacza, że gminy i mieszkańcy nie muszą w ogóle płacić za utylizację azbestu.
Ze wsparcia mogły skorzystać samorządy, które realizują program usuwania eternitu.
- Gmina powinna być koordynatorem takiej akcji. Mieszkańcy, zainteresowani usunięciem azbestu z dachów, składają w urzędach wnioski, a samorząd po zebraniu wszystkich przesyła je do nas - wyjaśnia procedury Wiesława Sokołowska.
Zadaniem gminy jest też przeprowadzanie przetargu i wyłonienie firmy zajmującej się utylizacją eternitu. Ale uwaga: mieszkańcy płacą jedynie za wymianę dachu.
W województwie podlaskim z takiej możliwości skorzystało 75 gmin. W sumie w tym roku zostanie usuniętych 10 tys. ton azbestu. Na przykład gmina Turośń Kościelna otrzyma 96 tys. złotych. Dzięki temu pozbędzie się około 12 tys. metrów kwadratowych eternitu.
- Z pomocy Funduszu skorzystaliśmy pierwszy raz. Nie spodziewaliśmy się takiego zainteresowania wśród ludzi. Wnioski złożyło bowiem aż 47 osób - podkreśla Krzysztof Dudziński, zastępca wójta Turośni Kościelnej.
Pierwszy raz w akcji WFOŚ wzięła udział gmina Wasilków. - Otrzymamy 47 tysięcy złotych. Za te pieniądze usuniemy prawie sześć tysięcy metrów kwadratowych eternitu z pięćdziesięciu dachów - mówi Piotr Kruszewski z tamtejszego urzędu.
Inwentaryzację przeprowadził też łapski magistrat. Okazało się, że w gminie jest ponad 8 tys. ton azbestu. - Dotychczas usunęliśmy 65 ton, a w tym roku pozbędziemy się 200 ton. Będzie to możliwe dzięki dotacji z Funduszu. Tym razem otrzymaliśmy nieco ponad 100 tys. złotych - mówi Zdzisław Jabłoński, zastępca burmistrza Łap.
Natomiast w gminie Choroszcz eternit ze swoich dachów chce zdjąć 40 mieszkańców. Będzie to kosztowało 43 tys. złotych. Gmina, podobnie jak inne samorządy, dostała wsparcie z WFOŚ.
Pieniądze na usunięcie azbestu uzyskały również takie gminy powiatu białostockiego jak:
Zabłudów - około 7 tys. zł
Gródek - 40 tys. zł
Czarna Białostocka - ponad 50 tys. zł
Juchnowiec Kościelny - 47 tys. zł
Suraż - 31 tys. zł.
Dotacje na usuwanie azbestu
Zgodnie z prawem, azbest ma zniknąć z budynków mieszkalnych do 2032 roku.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku dofinansowuje usuwanie i unieszkodliwianie tego niebezpiecznego materiału.
W ciągu dwóch ostatnich lat usunięto 2700 ton zawierającego azbest eternitu.
W 2010 roku z pomocy WFOŚ skorzystało 25 gmin, a dotacja wynosiła 70 proc.
W 2009 roku azbestu pozbyło się 18 gmin, co kosztowało ponad 725 tys. złotych (469 tys. złotych dofinansował Fundusz).
W tym roku WFOŚ na ten cel przeznaczył pięć milionów złotych (połowę stanowi wsparcie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska).
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?