Wśród rodziców uczniów publicznych szkół podstawowych w Polsce zostały przeprowadzone badania na temat stanu stołówek w ich szkołach. Z raportu wynika, że choć 2/3 dzieci ankietowanych rodziców jada obiady w szkolnych stołówkach, to jednak dla rodziców ich stan nie jest kryterium przy wyborze szkoły (95 proc ankietowanych). Dodatkowo, co trzeci rodzic wskazuje, że jego dziecko nie zjada całej porcji serwowanego na stołówce posiłku. Dlaczego?

Zobacz galerię

Czego brakuje szkolnym stołówkom?
Badanie zrealizowane na potrzeby programu „Extra Szkolna Stołówka” pokazuje, że 32 proc. rodziców uważa, że stołówka nie jest komfortowym miejscem do zjedzenia posiłku lub nie ma na ten temat wiedzy. Dzieci skarżą się rodzicom na braki w funkcjonalności stołówki lub jej nieestetyczną przestrzeń. Wśród obszarów problemowych pojawiają się między innymi kwestie związane ze zbyt małą przestrzenią szkolnej stołówki – brak komfortowego miejsca do zjedzenia posiłku, brak wystarczającej liczby miejsc siedzących przy stołach i za małą przestrzeń przy stole podczas spożywania posiłku.

Problem braku wystarczającego miejsca w szkolnych stołówkach został także zasygnalizowany przez Najwyższą Izbę Kontroli w raporcie „Wdrażanie zasad zdrowego żywienia w szkołach publicznych” w roku szkolnym 2015/2016. W jednej z kontrolowanych szkół podczas przerwy obiadowej w stołówce liczącej 90 miejsc wydawano posiłki nawet dla 101 uczniów.

Nieestetyczne stołówki
Ponadto rodzice biorący udział w badaniu „Ocena stanu szkolnych stołówek” deklarują, że ich dzieci zwracają też uwagę na braki w wyposażeniu stołówki czy mankamenty estetyczne: brak serwetek papierowych oraz tac, a także niedopasowanie wysokości stołów i krzeseł do wieku dzieci oraz najogólniej – nieestetyczne wnętrze stołówki.

Zbyt krótka przerwa obiadowa
Z badania wynika również, że co trzecie dziecko nie zjada całej porcji obiadu. Jednym z głównych powodów niedojadania przez uczniów posiłków w szkolnych stołówkach jest zbyt mała ilość czasu na zjedzenie obiadu. Aż 59 proc. badanych przyznało, że przerwa obiadowa w szkole dziecka nie jest wystarczająco długa, by uczeń mógł zjeść komfortowo posiłek.

Jedzenie w pośpiechu nie jest zdrowe
Na aspekt długości przerwy w kontekście spożywania posiłków w szkole zwraca także uwagę Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności, partnera społecznego programu „Extra Szkolna Stołówka”.
- O tym, że jedzenie w pośpiechu nie jest zdrowe, nie trzeba nikogo przekonywać. Co więcej, konsekwencją zbyt krótkiej przerwy obiadowej jest zostawianie przez uczniów niedojedzonych obiadów, co przyczynia się do marnowania żywności – podkreśla Marek Borowski.

Marnowanie żywności w szkolnych stołówkach
- Niedojadanie posiłków w szkole to problem, na który jako Banki Żywności chcielibyśmy zwrócić szczególną uwagę – mówi Marek Borowski. - Ze zjawiskiem marnowania jedzenia walczymy od lat, także poprzez edukację. Chcielibyśmy, aby szkoły, gdzie edukacja jest podstawą działania, wspierały nas w tym zakresie, ucząc najmłodszych prawidłowych postaw. Jak wynika z raportu „Ilość marnowanej żywności oraz związanych z marnowaniem pożywienia strat wybranych składników odżywczych przez młodzież”, dzieci są świadome problemu, same przyznają, że marnują żywność, potrafią też określić, czy robią to rzadko, często czy bardzo często. Warto ten fakt wykorzystać w budowaniu pozytywnych wzorców i stworzyć uczniom komfortowe i optymalne warunki korzystania ze stołówki, by zapobiegać marnowaniu żywności – podkreśla.

„Extra Szkolna Stołówka”
„Extra Szkolna Stołówka” to program edukacyjny skierowany do szkół podstawowych, którego partnerem społecznym jest Federacja Polskich Banków Żywności. Jego celem jest polepszenie warunków, w jakich dzieci w szkołach spożywają posiłki oraz edukacja w zakresie właściwego gospodarowania żywnością. W poprzedniej edycji do programu przystąpiły 543 szkoły z całej Polski.
W tym roku każda szkoła zarejestrowana na stronie /www.extrastolowki.pl otrzyma materiały edukacyjne w formie elektronicznej oraz scenariusz prowadzenia lekcji dla nauczycieli, przygotowane przez ekspertów Federacji Polskich Banków Żywności. Programowi towarzyszy konkurs skierowany do szkół podstawowych, dzięki któremu zostanie wyłonionych 5 placówek, które wygrają remont stołówki.

Czytaj też: Jak postrzegamy naszą rodzimą kuchnię.