W miniony piątek w Białymstoku odbyło się szkolenie podlaskich policjantów i pracowników Policji realizujących na co dzień zadania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Uczestnicy spotkania zostali przygotowani do prowadzenia działań profilaktycznych z wykorzystaniem symulatora zderzeń, który ma na celu uświadomienie kierującym jak też pasażerom konieczność zapinania pasów bezpieczeństwa. Symulator zderzeń odpowiada uderzeniu przy prędkości średnio ok. 8-12 km/godz., już przy tej małej prędkości przy zderzeniu siła bezwładności działająca na człowieka, uniemożliwia mu utrzymanie się w fotelu. Efekt ten potęguje wraz ze wzrostem prędkości.
Cztery symulatory zderzeń, które trafiły do podlaskiej Policji będą wykorzystywane do działań profilaktycznych na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców naszego województwa. Zostały one sfinansowane w ramach projektu pn. KIK 76 „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym” realizowanego w związku ze Szwajcarsko–Polskim Programem Współpracy na terenie działania KWP w Białymstoku i powiatów realizujących projekt tj. wysokomazowieckiego, siemiatyckiego i suwalskiego. Zostały przekazane do Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku, Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach, Komendy Powiatowej Policji w Siemiatyczach oraz Komendy Powiatowej Policji w Wysokiem Mazowieckiem. Jednak w ramach współpracy będą one wykorzystywane także na terenie całego województwa.
W piątek od razu po zakończonym szkoleniu policjanci z Wydziałów Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej i Komendy Miejskiej Policji w Białymstoku w trosce o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego zorganizowali działania w ramach projektu realizowanego przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Białymstoku pn. „Edukacja ekologiczna kierowców poprzez popularyzację zagadnień Eco Drivingu” dofinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku.
Podczas działań mundurowi zachęcali do skorzystania z symulatora zderzeń oraz wspólnie z przedstawicielem białostockiego WORD-u promowali projekt uwzględniając zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa na drodze oraz edukację ekologiczną uczestników ruchu drogowego. Działania były także dobrą okazją dla kierujących do rozmowy z policjantami białostockiej drogówki na temat aktualnie obowiązujących przepisów.
Z badań prowadzonych przez ITS wynika, że przy zderzeniu z przeszkodą, z prędkością ok. 50 km/h, masa uderzeniowa osoby o wadze ciała około 70 kg, wynosi 3500 kg – trzy i pół tony! Przy zderzeniu z drzewem lub ciężarówką, gdy kierujący porusza się z prędkością około 80 km/h bez zapiętych pasów on lub pasażer ginie w ciągu 0,1 sekundy uderzając w deskę rozdzielczą z siłą około 7 ton wypadając przez szybę, a całe zdarzenie trwa zaledwie 0,15 sekundy.
Pasy bezpieczeństwa mają już ponad 50 lat. W 1958 roku firma Volvo jako pierwsza wprowadziła do użytku w pojazdach używane po dziś dzień pasy bezpieczeństwa barkowo – biodrowe. W Polsce obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w 1983 roku i dotyczył tylko terenu niezabudowanego oraz tylko przednich siedzeń. Dopiero w 1991 roku wprowadzono obowiązek zapinania pasów również przez pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach, a przepis ten zaczęto stosować na wszystkich drogach. W 1999 roku wprowadzono również obowiązek przewożenia dzieci w fotelikach ochronnych w wieku do 12 lat i nieprzekraczających 150 cm wzrostu. Jednak od 15 maja 2015 zniknęło kryterium wieku dziecka, a pozostało jedynie kryterium wzrostu, tj. poniżej 150 cm.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?