23,6 proc. Polaków to osoby po 60. roku życia, a w ciągu dekady w wiek senioralny wejdzie już co trzeci mieszkaniec Polski. Konsekwencją procesów demograficznych będą liczne zmiany - zarówno w obszarze służby zdrowia, rynku pracy czy zabezpieczenia emerytalnego, ale także w relacjach między ludźmi.

Już dziś 60 proc. osiemdziesięciolatków żyje samotnie. Natomiast aż 42 proc. Polaków styka się z niewłaściwym traktowaniem osób starszych. – Osoby starsze często borykają się z brakiem cierpliwości i życzliwości. Chorzy na demencję, Parkinsona czy Alzhaimera bywają osamotnieni w cierpieniu i nierozumiani. Bywa, że rodziny często nie rozumieją zmian jakim podlegają ich rodzice czy dziadkowie. Stając przed wyzwaniem opieki nad bliskimi seniorami nie wiedzą jak im pomóc, gdzie szukać wsparcia. Pracując na co dzień z seniorami i ich rodzinami doskonale rozumiemy złożoność zjawiska i wiemy, że zrozumienie starości bardzo wiele ułatwia – podkreślał Piotr Haładus, Członek Zarządu, Promedica24.

Kampania „Zrozumieć Starość” potrwa co najmniej kilka miesięcy, podczas których do szerokiej emisji trafi spot video – można go będzie obejrzeć w wybranych telewizjach, w internecie czy na nośnikach w komunikacji miejskiej w większych miastach. W ramach kampanii uruchomiono serwis www.zrozumiecstarosc.pl, przygotowany z myślą o tych, którzy mają w swoim bliskim otoczeniu seniorów lub chcą po prostu zdobyć informacje o starości, schorzeniach związanych z wiekiem i wiedzę z zakresu opieki. W marcu 2018 r. do rąk tysięcy opiekunów seniorów trafi obszerny poradnik drukowany. Przygotowywane są również spotkania w szkołach oraz specjalne wydarzenia z udziałem osób publicznych wrażliwych na kwestie starzenia.

Organizatorem kampanii jest Fundacja Zaczyn (www.zaczyn.org), a współorganizatorem Promedica24. Za koncepcję i scenariusz spotu video, a także projekt strony internetowej kampanii odpowiada Agencja Walk. Kampanię wspierają partnerzy: Teb Edukacja, EMC Szpitale, Kinoteka oraz Walk. Biuro prasowe kampanii prowadzi Procontent Communication. Patronat nad konferencją inicjującą kampanię objęło Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz redakcja pisma „Polityka Senioralna”.