Obiad w restauracji teraz to już dla Polaka powszedniość. Odbywa się tam coraz więcej oficjalnych spotkań i imprez towarzyskich. Rodacy lubia też wyprawić się do knajpki z okazji... poszukiwania czegoś nowego a smacznego.

Weekendowy obiad z rodziną czy urodzinowa kolacja ze znajomymi – już nie tylko w domowym zaciszu. Polacy polubili jedzenie „na mieście”.

Blisko 40 proc. badanych deklaruje, że zostawia napiwek, jeśli nie jest on wliczony w rachunek, a ponad połowa uzależnia to od obsługi i jakości dań. Zaledwie 8 proc. nigdy nie nagradza obsługi napiwkiem.

Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, zdecydowanej większości z nas zdarza się jadać w lokalach gastronomicznych (89 proc.).

Najczęściej odwiedzamy tego typu miejsca przy okazji umówionych spotkań (53 proc.) lub dla uczczenia ważnego wydarzenia (43 proc.). Chętnie odwiedzamy też restauracje, gdy mamy ochotę zjeść coś nowego (36 proc.), albo kiedy nie chce nam się gotować (32 proc.).

Przeważająca część sympatyków lokali gastronomicznych jada poza domem przynajmniej raz w miesiącu (39 proc.), a znaczna ich część odwiedza tego typu miejsca raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie (ex aequo 21 proc.).

Najdogodniejszym momentem na wizytę w restauracji dla większości ankietowanych jest weekend (55 proc.).

Przeczytaj koniecznie, wystarczy KLIKNĄĆ!

Teraz największe wyprzedaże są w sklepach internetowych. Można szybciej, taniej - i bez kolejek!

W tygodniu z usług lokali gastronomicznych korzysta w wolnym czasie 34 proc. badanych, a w godzinach pracy już tylko 12 proc. Najchętniej wybierają przy tym restauracje (59 proc.), pizzerie (43 proc.), pasaże gastronomiczne w galeriach handlowych (30 proc.) oraz sieci typu fast food, na które wskazał co czwarty badany. Największą popularnością cieszą się restauracje serwujące typowo polskie dania, ten rodzaj kuchni wybiera najczęściej ponad 70 proc. ankietowanych. Do najchętniej wybieranych należą również kuchnia włoska (57 proc.) oraz chińska (22 proc.).

Co drugi badany ceni sobie wizyty w restauracji ze względu na wygodę oraz możliwość poznawania nowych smaków. Dodatkowym atutem jest możliwość jedzenia potraw, których nie potrafi się przygotować samodzielnie. Ponadto 32 proc. wskazuje na oszczędność czasu, a 28 proc. gości ceni sobie atmosferę panującą w restauracjach

.

Co gościom nie podoba się podczas wizyt w lokalach gastronomicznych? Przeszkadza im przede wszystkim niemiła obsługa (50 proc.), problemy z czystością (49 proc.), a w dalszej kolejności niesmaczne jedzenie (43 proc.) oraz nieadekwatna cena do jakości potraw i wielkości porcji (27 proc.).

Ponad połowa ankietowanych (55 proc.) przyznała, że odwiedzając lokal po raz pierwszy, sugeruje się poleceniem innej osoby.

Przy wyborze nowego miejsca równie duże znaczenie ma dla nich rodzaj serwowanej kuchni (51 proc.), jak też lokalizacja (37 proc.) i ceny (37 proc.). Wybierając lokal, badani najczęściej odwołują się do jakości serwowanych potraw (52 proc.). Niewątpliwie jest to główny czynnik, który skłania nas do powrotu do danej restauracji, na co wskazało aż 87 proc. badanych. Najbardziej przekonująca w kwestii wyboru konkretnego miejsca na posiłek jest rekomendacja znajomych (64 proc.), a w drugiej kolejności do odwiedzenia danego lokalu zachęcają pozytywne opinie w internecie (16 proc.). Wśród udogodnień istotnych podczas wybierania restauracji ważna jest także możliwość płatności kartą (76 proc.). ¾ klientów przywiązują dużą wagę także do bezpłatnych miejsc parkingowych. Nie bez znaczenia jest również dostępność dużych stołów dla większej liczby gości (22 proc.) oraz bezpłatny dostęp do internetu (15 proc.).

Wiedzę na temat lokali gastronomicznych klienci czerpią najczęściej ze stron internetowych lokali (29 proc.), social mediów (28 proc.) i ulotek (28 proc.).

Ich uwagę przykuwają również bannery oraz szyldy (21 proc.), a także reklamy w internecie (20 proc.). Z platform i aplikacji do wyszukiwania lokali gastronomicznych korzysta 14 proc. entuzjastów jedzenia na mieście.

Zwykle podczas jednej wizyty w restauracji średnie wydatki mieszczą się w przedziale od 30 do 50 zł w przeliczeniu na osobę, a co trzeci rachunek nie przekracza 30 zł/ os. Wyższe kwoty w przedziale 51-80 zł/ os deklaruje 16 proc. osób zapytanych przez PAYBACK. Jedynie 2 proc. wydaje jednorazowo powyżej 100 zł/ os.