Zdecydowana większość Polaków zza świątecznych stołów śledzi portale społecznościowe, kontaktuje się z bliskimi oraz przegląda portale informacyjne.

Prawie 80 proc. Polaków korzysta z Internetu w trakcie świąt Bożego Narodzenia. Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll w sieci nie tylko kupujemy gwiazdkowe prezenty. Większość z nas również zza świątecznych stołów śledzi portale społecznościowe, kontaktuje się z bliskimi oraz przegląda portale informacyjne.

Tylko 22 proc. uczestników badania deklaruje, że nie korzysta z Internetu w trakcie świąt Bożego Narodzenia.

Pozostali (78 proc.) najczęściej łączą się z siecią za pośrednictwem smartfona (50 proc.), laptopa (32 proc.) oraz komputera stacjonarnego (12 proc.). Spośród osób, które korzystają z Internetu przy świątecznym stole, ponad połowa (56 proc.) poświęca na to mniej niż 2 godziny, 31 proc. spędza w sieci od 2 do 5 godzin, a 15 proc. nawet powyżej 5 godzin.

Najczęściej zaglądamy do Internetu podczas świąt, aby śledzić portale społecznościowe (52 proc.) oraz nawiązać kontakt z bliskimi nieobecnymi podczas rodzinnych uroczystości (44 proc.) lub przejrzeć portale informacyjne (42 proc.). W dalszej kolejności poświęcamy świąteczny czas na czytanie ulubionych stron (36 proc.), oglądanie filmów i programów rozrywkowych (23 proc.), dzielenie się zdjęciami ze świąt (16 proc.) oraz słuchanie kolęd (15 proc.).

Poszukiwania prezentów w Internecie najczęściej rozpoczynają się z miesięcznym wyprzedzeniem (69 proc.). 19 proc. uczestników badania PAYBACK odkłada to na tydzień przed świętami, zaledwie 4 proc. zostawia zakupy „na ostatnią chwilę”. Aż 7 proc. ankietowanych rozpoczyna poszukiwania na kilka miesięcy przed świętami.

Poszukiwanie prezentów w Internecie zajmuje większości od godziny do 5 godzin (60 proc.), 1/4 badanych twierdzi, że poświęca na to mniej niż godzinę, a 12 proc. potrzebuje więcej niż 5 godzin na znalezienie odpowiedniego prezentu. Większość znajduje czas na przeglądanie ofert internetowych w domu (96 proc.), 23 proc. robi to w pracy, natomiast co dziesiąta osoba podczas podróży komunikacją miejską.

Badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 13-14 grudnia 2017 r. metodą ankiety online na grupie 1478 osób. Grupa badawcza w wieku 16-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.