95 proc. kandydatów na stanowiska menadżerskie pyta podczas rozmowy kwalifikacyjnej o benefity pozapłacowe dostępne w ramach stanowiska. Nie interesują ich jednak pakiety medyczne czy karnety do fitness - to dziś standard. Co innego pracowniczy program emerytalny, "złoty spadochron", a w ostateczności nowe auto od pracodawcy. Oto cztery benefity pracownicze, które z miesiąca na miesiąc zyskają na popularności.

Aż 73 proc. pracodawców oferuje pracownikom podstawowy pakiet opieki medycznej, ale pracownicy oczekują już znacznie więcej.
Pracownicy podkreślają, że zależy im na zróżnicowaniu pakietów pozapłacowych w zależności od ich potrzeb.
Wśród benefitów pracowniczych, które mogą w najbliższym czasie zyskać na popularności są: pracowniczy program emerytalny, docenianie stażu pracy, samochody na abonament oraz tzw. „złoty spadochron”.

Oferowane przez pracodawców dodatki pozapłacowe są ważne dla pracowników. Większość z nich bierze je pod uwagę określając swoje zadowolenie z miejsca pracy. O dostępne w ramach stanowiska benefity pytają również kandydaci podczas rozmów kwalifikacyjnych. Jednocześnie, pracownicy coraz częściej podkreślają, że chcieliby mieć wpływ na rodzaj oferowanych pakietów pozapłacowych i stworzenie benefitów dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb w ramach określonego limitu finansowego.1

- Pracodawcy zaczynają sięgać po coraz bardziej wyszukane rozwiązania. Trzeba jednak pamiętać, że nawet najbogatszy program świadczeń nie spełni swojego zadania, jeśli nie będzie dopasowany do oczekiwań kadry. Warto wybierać takie rozwiązania, które wspierają realizację faktycznych potrzeb pracowników. - mówi Dorota Sutor, dyrektor w Masterlease.

Pracownicy coraz częściej przyznają, że najpopularniejsze na rynku dodatki pozapłacowe straciły już na atrakcyjności. Tylko 15 proc. pracowników uważa opiekę medyczną za atrakcyjny dodatek pozapłacowy. Karty sportowe cieszą się większą popularnością wśród pracowników, za dobry motywator uznaje je 42 proc. zatrudnionych. Tymczasem z "Raportu płacowego 2018" opracowanego przez agencję pracy Hays wynika, że najczęstszym oferowanym benefitem jest właśnie podstawowy pakiet opieki medycznej – w swojej ofercie ma go aż 73 proc. pracodawców. Podobnie jest z popularnymi kartami sportowymi. Proponuje je swoim pracownikom 67 proc. badanych firm.

Jakie benefity powinny w takim razie w najbliższej przyszłości znaleźć się w ofercie pracodawców, aby zostały docenione przez ich podwładnych?

Pracowniczy program emerytaln

y
Możliwość oszczędzania na emeryturę poprzez pracownicze programy emerytalne oferuje tylko 1/5 firm w Polsce. Jednym z najpopularniejszych tego typu benefitów jest pracowniczy program emerytalny, który tworzy pracodawca w porozumieniu z pracownikami. Polega on na fundowaniu przez pracodawcę składek, które będą inwestowane przez wyspecjalizowaną instytucję. Na co dzień większość pracowników nie myśli o oszczędzeniu na lata emerytury, dlatego aż dla 70 proc. zatrudnionych jest to korzystne, jeśli wyręczy ich w tym pracodawca. Aż 84 proc. menedżerów uczestniczy w pracowniczych programach emerytalnych jeżeli firma oferuje im taką możliwość.

Nowy samochód od pracodawcy

Na rynku zaczynają pojawiać się rozwiązania, które zapewniają pracownikom danej firmy dostęp do użytkowania nowego samochodu. Mogą oni korzystać z zakupu prywatnego auta w abonamencie na preferencyjnych warunkach, które do tej pory były przeznaczone tylko dla klientów biznesowych z dużą flotą samochodów. Programy oferujące abonament na auta dla pracowników, jak np. MasterBenefit pozwalają zaoszczędzić zatrudnionym rocznie nawet kilkanaście tysięcy złotych kosztów użytkowania ich prywatnego samochodu. A do tego nowy samochód bez kosztów początkowych, z prostą umową, w ramach stałego miesięcznego abonamentu, w który wliczone są wszystkie koszty użytkowania samochodu, jak obsługa serwisowa czy wymianę, zakup, przechowanie opon.
– Benefity pozapłacowe są dziś jednym z głównych motywatorów zawodowych i pozytywnie wpływają także na postrzeganie organizacji w oczach obecnych i potencjalnych pracowników. Dlatego pracodawcy, aby zadowolić wszystkich zatrudnionych, przeznaczają krocie na dodatkowe benefity. Tymczasem nowe rozwiązania nie muszą być kosztowne. Ciekawą, tańszą, a równie korzystną dla pracownika opcją są systemy rabatowe, dzięki którym firmy mogą wspierać swoja kadrę w realizacji prywatnych planów. Przykładem jest nasze najnowsze rozwiązanie MasterBenefit, czyli abonament na samochód dla pracowników. To szansa na wynajem nowego auta przez pracownika na warunkach, jakie mają korporacje – dodaje Krzysztof Radke z Grupy Masterlease.

Docenienie lojalności i stażu pracy

Ze względu na coraz mocniejszą pozycję pracownika na rynku pracy, pracodawcy coraz częściej starają się doceniać również tych lojalnych pracowników, którzy pracują dla nich od lat. Z okazji okrągłych jubileuszy stażu pracy, długoletni pracownicy mogą coraz częściej liczyć na dodatkowe płatne dni urlopu, premie lub jednorazowe dodatki, które mogą wydać na wymarzone wakacje dla siebie i swoich najbliższych. Taki rodzaj dodatku pozapłacowego będzie też jasnym sygnałem dla nowo zatrudnionych osób, którzy zauważą wymierną wartość w długoterminowym związaniu się z danym pracodawcą. Tym bardziej, że z danych Monitora Rynku Pracy agencji zatrudnienia Randstad, wynika, że średni czas pracy polskiego pracownika w jednej firmie to cztery lata i systematycznie spada.

„Złoty spadochron” coraz popularniejszy

Pakiety świadczeń (tzw. złote spadochrony) są oferowane wyższej kadrze kierowniczej w związku z zakończeniem stosunku pracy. Jest to praktyka od lat oferowana na rynkach pracy w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W ostatnich latach ten pakiet świadczeń pojawiły się w również w Polsce. Świadczenia przybierają różne formy, lecz najczęściej spotykaną są właśnie odprawy lub odszkodowania wypłacane w formie pieniężnej. Można również wyodrębnić prawo wykupu akcji spółki, czyli świadczenia mieszane.

Źródło: Masterlease