Większość przedsiębiorców z sektora MŚP w Republice Czeskiej otrzymuje płatności z faktur w ciągu 30 dni. W ostatnim czasie, aż 41 proc. respondentów badania Global Business Monitor 2017 ucierpiało z powodu „złych długów”, a średnia kwota odpisu z tytułu niewypłacalności klientów wynosi 159 000 Kč. Czy to dobry moment, aby podjąć współpracę z partnerem biznesowym zza południowo-zachodniej granicy? Czy wskazane dane mogą zagrozić interesom polskich firm, które podejmą współpracę z przedsiębiorstwem z Czech?

Aspekt polityczny

Polityka makroekonomiczna w Republice Czeskiej sprzyja rozwojowi firm z sektora MŚP. Nastroje na rynku pracy są pozytywne, aż 70% czeskich przedsiębiorców uważa, że rodzima gospodarka radzi sobie dobrze. Trzy piąte respondentów spodziewa się, że krajowa gospodarka utrzyma się na tym samym poziomie w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a prawie jedna czwarta liczy na poprawę sytuacji na rynku. Optymizm wśród przedsiębiorców sprzyja rozwojowi relacji biznesowych z partnerami zza granicy.

Kontekst gospodarczy

Ponad połowa respondentów Global Business Monitora twierdzi, że ich sprzedaż wzrosła w ciągu ostatnich 12 miesięcy (57%), a jedna trzecia uważa, że sprzedaż pozostała bez zmian (32%). Warto zwrócić uwagę, że podobnie, jak w przypadku sektora MŚP w Holandii, czeskie firmy odnotowały najniższy spadek sprzedaży w ciągu ostatniego roku wśród krajów objętych badaniem (11%). Aż 55% prowadzących biznes w Republice Czeskiej przewiduje wzrost sprzedaży w 2018 r. Czescy przedsiębiorcy nie podchodzą tak optymistycznie do gospodarki globalnej. Ponad połowa badanych przyznaje, że czuje obawy dotyczące swoich wyników (53%). Respondenci określając zagrożenia dla rozwoju globalnej gospodarki wskazali konflikty, wojnę i terroryzm.

Aktualnie czescy przedsiębiorcy wykorzystują korzystne warunki do rozwoju biznesu w rodzimym kraju. Szacuje się, że wysoka konsumpcja gospodarstw domowych utrzyma się w najbliższym czasie. Sprzyjać temu procesowi będzie wzrastający poziom zatrudnienia, rosnące wynagrodzenia oraz wysoki poziom zaufania konsumentów. Czynniki gospodarcze pozytywnie wpływają również na otwartość do nawiązywania nowych kontaktów biznesowych między przedsiębiorstwami – komentuje Jerzy Dąbrowski Dyrektor Generalny Bibby Financial Services w Polsce.

Bariery rozwoju czeskich przedsiębiorców

Prawie trzy czwarte przedsiębiorców z Czech deklaruje, że najbardziej doskwiera im brak wykwalifikowanych pracowników. Prowadzący biznes przyznają, że barierą rozwoju są również obowiązujące przepisy i prawodawstwo rządowe, wskazuje je 53% ankietowanych, co może być dużym wyzwaniem z perspektywy nawiązywania nowych relacji biznesowych. Główne obszary w których planowane są wydatki inwestycyjne przez przedsiębiorców z Republiki Czeskiej to maszyny i urządzenia (56%) oraz rekrutacja personelu (55%). Tylko 3% nie planuje zainwestować w swój biznes.

Finansowanie przedsiębiorstwa zza południowo-zachodnią granicą

Przedsiębiorcy z Czech mają podzielone zdanie na temat korzystania z finansowania. Równo połowa z nich korzysta z finansowania zewnętrznego, w formie kredytu bankowego, funduszu private equity oraz dotacji rządowych. Druga połowa nie korzysta z finansowania zewnętrznego, zamiast tego decyduje się na reinwestowanie zysków firmy lub funduszy własnych. Jeden na pięciu badanych przedsiębiorców (18%) twierdzi, że chce zbadać możliwości finansowania zewnętrznego w najbliższym czasie. Dwie piąte respondentów uważa, że dostępność finansowania jest dobra lub bardzo dobra, a 13% uważa, że dostępność jest niska – dodaje Jerzy Dąbrowski Dyrektor Generalny Bibby Financial Services w Polsce.