Partnerstwo publiczno-prywatne to coraz bardziej atrakcyjny model realizacji zadań publicznych. Do formuły PPP przekonuje się coraz więcej jednostek samorządu terytorialnego, a ostatnio coraz bardziej aktywizuje się w tym zakresie również administracja rządowa. Niedawno rząd przyjął „Politykę rozwoju PPP”, a niebawem czeka nas nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, która jeszcze bardziej ułatwi wdrażanie tego typu przedsięwzięć.

Formuła PPP już w obecnych realiach prawnych dostarcza samorządom wielu korzyści. Wśród nich można wymienić przede wszystkim dostarczanie przez sektor prywatny kapitału do budowy publicznej infrastruktury oraz wykorzystanie know-how i specjalistycznej wiedzy sektora prywatnego. PPP umożliwia także wyższą jakość i szybsze tempo realizacji inwestycji dzięki kompleksowemu charakterowi działań partnera prywatnego, obejmujących zazwyczaj takie obszary, jak projektowanie, budowę, finansowanie i eksploatację infrastruktury.

Innymi niewątpliwymi zaletami tej formuły są transparentność procedur wyboru podmiotów prywatnych, które opierają się o zamówienia publiczne oraz możliwość lepszego zdefiniowania zakresu projektu i zasad współpracy w trakcie procedur negocjacyjnych.

Dużą korzyścią dla strony publicznej jest także przeniesienie na partnera prywatnego większości ryzyka związanego z przedsięwzięciem. Sektor publiczny jednocześnie sprawuje kontrolę nad działalnością partnera prywatnego, którego wynagrodzenie jest oparte o efektywne wykorzystanie infrastruktury. Projekty realizowane w formie partnerstwa publiczno-prywatnego mogą być dodatkowo dofinansowywane ze środków unijnych oraz programów krajowych.


Polski rynek PPP wciąż określany jest jako rozwijający się, pomimo że aktualnie realizowanych jest już blisko 150 projektów PPP. Każdego roku kilkadziesiąt podmiotów publicznych, w tym głównie jednostki samorządu terytorialnego, podejmuje wysiłek w celu wyłonienia partnera prywatnego do realizacji danej inwestycji. Nie ulega wątpliwości, że w miarę wyczerpujących się zasobów środków unijnych, tendencja ta będzie zwyżkowa. Co ciekawe, PPP realizują zarówno duże miasta, jak też najmniejsze samorządy. Oznacza to, że wielkość podmiotu publicznego nie musi być barierą do efektywnej współpracy z sektorem prywatnym.

Wśród przykładów realizowanych w Polsce projektów PPP warto wymienić m.in. kompleksową termomodernizację 24 obiektów oświatowych w Zgierzu. Projekt, o wartości 56,5 mln zł, uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w kwocie 35 mln zł. Partner prywatny zagwarantował stronie publicznej osiągnięcie oszczędności w zużyciu energii cieplnej w wysokości 43,5 proc.

Także Gmina Wiązowna przeprowadziła systemową modernizację obiektów oświatowych przy wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii przy dofinansowaniu UE. Wartość całej umowy wyniosła niemal 70 mln zł, a wybrany partner prywatny odpowiada za zapewnienie finansowania, wykonanie dokumentacji projektowej, przeprowadzenie robót budowlanych i prac termomodernizacyjnych oraz utrzymanie techniczne obiektów wraz z zarządzaniem gospodarką energetyczną w okresie 15 lat od zakończenia inwestycji. Na realizację projektów w PPP zdecydowały się także gminy Karczmiska, która zdobyła w tej formule zrealizowała budowę hali sportowej, oraz Kobylnica, która wykorzystała PPP do utworzenia Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego. W mieście Ząbki w ramach PPP przeprowadzono modernizację ponad 2300 punktów oświetlenia ulicznego. Pierwszy projekt PPP ze strony administracji rządowej realizowany jest natomiast w Nowym Sączu, gdzie właśnie do użytku oddany został obiekt Sądu Rejonowego.

Przykładów efektywnych realizacji projektów w PPP w Polsce jest coraz więcej. Cały czas rosną wiedza na temat PPP oraz liczba przykładów, na których kolejne samorządy mogą się wzorować. Inicjatywy w zakresie promocji PPP podejmowane na szczeblu centralnym, w tym planowana nowelizacja ustawy o PPP, przyczyniają się do upowszechnienia tego modelu realizacji zadań publicznych.