– Pierwszy samolot odleci z CPK w połowie 2017 roku – mówił na konferencji prasowej pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Inwestycja pochłonie od 31 do 35 mld złotych

– Polska ze względów komunikacyjnych ma unikalne położenie geograficzne – powiedział Mikołaj Wild. Pełnomocnik rządu zwrócił uwagę, że wybierając optymalną trasę z Tokio do Wiednia, Barcelony do Pekinu, czy z Bankogu do Amsterdamu trzeba przelecieć nad Warszawą. Wild zaznaczył, że lotnisko w Polsce będzie idealnym centrum komunikacyjnym dla Europy Środkowo-Wschodniej. – W naszym regionie nie ma lotniska o znaczeniu międzykontynentalnym, a żyje w nim 180 milionów ludzi. My nie musimy walczyć o nowe rynki. Musimy skonsolidować rynek, który dzisiaj jest niezagospodarowany. Jeśli chodzi o transport lotniczy mamy pewne oszczędne powody do radości – mówił.

Pierwszy samolot z Lotniska Solidarność ma odlecieć w połowie 2027 roku. Koszt tej inwestycji wyniesie od 31 do 35 miliardów. – Sama budowa portu lotniczego pochłonie 20 mld zł; rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodnie z szacunkami przyjętymi w studium wykonalności dla kolei dużych prędkości, między 8 a 9 mld zł. Komponent drogowy (65 km drogi plus ewentualnie autostrada i rozbudowa obwodnicy Warszawy) może zaś kosztować – w zależności od zakresu prac – między 2 a 7 mld zł – zaznaczył Mikołaj Wild.

We wtorek Rada Ministrów przyjęła przygotowaną przez Mikołaja Wida koncepcję budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Lotnisko ma powstać w Stanisławowie w gminie Baranów, nieopodal Grodziska Mazowieckiego. – Lokalizacja budzi emocje. Inwestycja w takiej skali całkowicie zmienia sposób funkcjonowania całych obszarów. Rząd przygotuje ofertę godziwych odszkodowań, a dla osób, które nie zdecydują się na gratyfikację pieniężna, jesteśmy gotowi wybudować nowy Stanisławów – mówił pełnomocnik rządu ds. Centarlnego Portu Komunikacyjnego. Warunkiem konkurencyjności sytemu lotniczego ma być możliwość dotarcia do największych polskich miast w ciągu 2,5 do 3,5 godzin

Jednym z argumentów podnoszonych przez zwolenników budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego jest to, że Lotniska Chopina zaczyna być bliskie wyczerpania przepustowości. Warszawskie lotnisko obsłoguje 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce. W 2016 roku port obsłużył 12,8 mln pasażerów, w tym roku ma byc to już ponad 14 mln.
CPK ma być jednym z największych przesiadkowych lotnik w Europie. Docelowo ma obsługiwać ponad 50 mln. pasażerów rocznie.

Może zaciekawią Cię te artykuły? Kliknij

Wszyscy wokół zarabiają więcej a Ty wciąż nie? Sprawdź jak zadbać o podwyżkę

Firma, któa kontaktuje się z klientami internetowe musi szczególnie dbać o jej sprawność, bo...

Złotówkę doliczą ci do zakupów za torbę. Niekiedy nawet gdy o nią nie poprosisz