9,5 tys. dodatkowych zezwoleń na przewozy do krajów trzecich, mniej biuracji i absurdalnych kontroli na terytorium Rosji stosowanych wobec polskich TIR-ów, to efekty rozmów prowadzonych podczas posiedzenia polsko–rosyjskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych w Moskwie.

W dniach 19-20 września 2017 r. w Moskwie odbyło się posiedzenie polsko–rosyjskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych. W wyniku trudnych negocjacji stronie polskiej udało się uzyskać dodatkowo 9,5 tys. zezwoleń na przewozy do/z krajów trzecich.
- To są zezwolenia najbardziej pożądane przez nasze firmy transportowe. Dzięki temu w 2017 r. polskie firmy będą dysponowały w sumie prawie 60 tys. takich zezwoleń. Kiedy rozpoczynaliśmy rozmowy w 2015 r. było ich znacznie mniej – powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, który przewodniczył polskiej delegacji.

 Delegacji rosyjskiej przewodniczył Nikołaj Asauł, Zastępca Ministra Transportu Federacji Rosyjskiej. W rozmowach uczestniczyli ponadto przedstawiciele Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, rosyjskiej administracji transportowej i służb kontrolnych, a także przedstawiciele organizacji zrzeszających polskich i rosyjskich przewoźników drogowych.

Mniej barier biurokratycznych

Najważniejszą kwestią dla delegacji polskiej było przezwyciężenie problemów, z którymi borykają się polscy kierowcy podczas wykonywania przewozów na terytorium Federacji Rosyjskiej. W wyniku niezwykle trudnych rozmów na temat barier administracyjnych przy wykonywaniu przewozów na terytorium Federacji Rosyjskiej uzgodniono, że podczas powtórnej kontroli pojazdu nie może być podważana decyzja wydana w wyniku poprzedniej kontroli w odniesieniu do rodzaju przewozu oraz wymaganego zezwolenia.
Wielokrotnie zdarzało się, że rosyjskie służby podczas kontroli drogowej kwestionowały ważność zezwoleń, które na granicy zostały uznane za właściwe. To oczywiście wywoływało ogromne problemy dla naszych firm, łącznie z zatrzymywaniem aut i nakładaniem bardzo wysokich kar.

- Dzięki rzeczowym rozmowom udało się nam uzyskać deklarację, że nie będzie wielokrotnego sprawdzania zezwoleń przejazdowych. Stosowny zapis w tej niezmiernie ważnej dla Polski sprawie został zawarty w protokole z posiedzenia komisji - dodał wiceminister Szmit.

Transport przez Białoruś i Kazachstan

Delegacja polska poruszyła również sprawę granicy rosyjsko – białoruskiej oraz rosyjsko – kazachstańskiej. Omówiono problemy, które stwarzają trudności polskim przewoźnikom przekraczającym te odcinki rosyjskiej granicy państwowej.
 - Podczas kontroli Rosjanie wymagają poświadczenia przekroczenia granicy. Problem w tym, że w wielu przypadkach nie ma jak takiego poświadczenia fizycznie zdobyć. Usłyszeliśmy w tej sprawie pewne propozycje, rozmowy na ten temat będą kontynuowane – powiedział J. Szmit.
 
W wyniku dodatkowej wymiany zezwoleń na 2017 rok przewoźnicy rosyjscy otrzymali 20 tys. zezwoleń na przewozy dwustronne i tranzytowe.

Transport 2018: wkrótce rozmowy w Warszawie

Podczas rozmów w Moskwie zdecydowano także o kontynuowaniu prac powołanej w 2016 roku grupy roboczej ds. trudnych, która na bieżąco rozwiązuje problemy wskazywane przez obie strony. Posiedzenia grupy roboczej obywać się będą przynajmniej raz na kwartał.
Uzgodnienia dotyczące kontyngentu zezwoleń na 2018 rok będą prowadzone na kolejnym posiedzeniu Komisji Mieszanej, które odbędzie się w połowie października 2017 r. Warszawie. Jednocześnie będą kontynuowane rozmowy na temat sposobów rozwiązania problemów wskazanych przez stronę polską.

Może zaciekawią Cię te artykuły? Kliknij

Wszyscy wokół zarabiają więcej a Ty wciąż nie? Sprawdź jak zadbać o podwyżkę

Firma, któa kontaktuje się z klientami internetowe musi szczególnie dbać o jej sprawność, bo...

Złotówkę doliczą ci do zakupów za torbę. Niekiedy nawet gdy o nią nie poprosisz