Każdy może zgłosić kandydatury do siedmiu kategorii rankingu o prestiżowy tytuł promujący region.

Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie, co posiadacie... Tak to trochę jest w województwie podlaskim - wielu mieszkańców regionu nie zdaje sobie sprawy, jakiej rangi firmy (o uznanej pozycji w Europie czy nawet świecie) tu funkcjonują. Jakie produkty, inicjatywy, wydarzenia nie ustępują jakością, rozmachem czy innowacyjnością tym powstającym w innych regionach Polski.

Promocja regionu przez jakość najlepszych

- Konkurs o tytuł Podlaskiej Marki ma właśnie między innymi wpływać na budowanie dumy mieszkańców z regionu, w którym żyją - mówiła Magdalena Łyżnicka-Sanczenko, dyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą i Promocji Urzędu Marszałkowskiego Woj. Podlaskiego na wczorajszej konferencji prasowej poświęconej startowi tegorocznej edycji konkursu.

A Jerzy Leszczyński, marszałek województwa zwracał uwagę, że ranking ma wielorakie znaczenie: nagradza wysoką jakość produktów czy działań mających swoje korzenie w woj. podlaskim, a z drugiej strony to ci nagrodzeni są najlepszą promocją regionu i wzmacniają markę Podlaskie.

Zgłosić każdy może
W 2004 roku, podczas pierwszej edycji konkursu o tytuł Podlaskiej Marki Roku organizowanego przez Urząd Marszałkowski Woj. Podlaskiego, nagrody przyznawane były w trzech kategoriach: Smak, Pomysł i Miejsce. Swoją nagrodę przyznawali także internauci.

W tym roku (wzorem ubiegłego) kategorii jest sześć:

  • Produkt (z podziałem na użytkowy i spożywczy),
  • Inwestycja,
  • Odkrycie,
  • Wydarzenie,
  • Kultura i
  • Społeczeństwo.

Jest też Nagroda Konsumentów przyznawana w drodze głosowania internetowego.

Ale to nie wszystkie zmiany w stosunku do czasów, gdy ranking raczkował: zmieniła się też jego nazwa - na Podlaską Markę (bez słowa Roku) i wprowadzona została możliwość zgłaszania kandydatur do rankingu przez każdego - zarówno przez producentów, jak i konsumentów.

Na zgłaszanie kandydatur do tytułu jest czas do 22 stycznia - formularz zgłoszeniowy jest dostępny na stronie podlaskamarka.pl i umożliwia wskazanie maksymalnie po jednej propozycji w każdej kategorii. Po zamknięciu etapu zgłoszeń, właściciele produktów (w szerokim rozumieniu tego słowa, obejmującym podmioty wszystkich kategorii rankingu) zostaną poproszeni o potwierdzenie gotowości do udziału w Podlaskiej Marce.

Tytuł niosący korzyści
Kapituła konkursu nominuje 21 zgłoszeń (po trzy w każdej kategorii) do finału, w którym wyłoni siedmiu zdobywców tytułu Podlaska Marka. Ósma nagroda będzie Nagrodą Konsumentów, przyznaną w wyniku głosowania (jeden numer telefonu - jeden głos).

Wszyscy laureaci dostaną po 10 tys. zł, a wśród głosujących internautów rozlosowane będą nagrody w postaci markowego sprzętu sportowego i elektronicznego. Zdobycie tytułu Podlaskiej Marki procentuje jednak także promocją czy udziałem laureatów w wydarzeniach krajowych i zagranicznych, jak choćby w wystawach światowych EXPO.

Laureatów Podlaskiej Marki poznamy na gali w drugiej połowie kwietnia w Operze i Filharmonii Podlaskiej.

Marka w Discovery Channel
W wyniku współpracy Urzędu Marszałkowskiego Woj. Podlaskiego z Discovery Channel Polska w zeszłym roku powstał m.in. cykl pięciu filmów poświęconych laureatom Podlaskiej Marki: Czerpanie z natury (o Mlekpolu), Dobra tradycja (o przemyśle jachtowym), Nieustanny rozwój ( Uniwersytet Medyczny i firma ChM, czyli innowacje medyczne), Niepokorne myślenie (Petros Psyllos i ekipa Łazika Marsjańskiego) i Poszukiwanie piękna (Galeria Arsenał i Up To Date Festival).
Wszystkie filmy można obejrzeć na kanale Youtube, a będą też emitowane w telewizji ogólnopolskiej.