MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Służba Celna wprowadza kolejne ułatwienia

Redakcja
Służba Celna wprowadza kolejne ułatwienia
Służba Celna wprowadza kolejne ułatwienia uc.gov.pl
To instytucja "bezpośredniej dostawy", elektroniczna deklaracja akcyzowa dla osób fizycznych bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego, a także odprawa przed przybyciem.

Instytucja bezpośredniej dostawy jest ułatwieniem dla przedsiębiorców polegającym na możliwości dostarczenia towaru bezpośrednio do odbiorcy, zamiast konieczności przedstawienia towaru w urzędzie celnym. Warunkiem skorzystania z tego ułatwienia jest uznanie przez dyrektora właściwej izby celnej miejsca dostarczenia towaru jako miejsca uznanego przez organ celny, natomiast znacznie wzrośnie dostępność tego rozwiązania, ponieważ został rozszerzony katalog przesłanek wnioskowania o to ułatwienie, o przesłankę ważnego interesu osoby ubiegającej się o uznanie miejsca.

Przedsiębiorcy mogą uzyskać zgodę na korzystanie z tego ułatwienia jednorazowo lub na okres 2 lat (miejsca uznane jednorazowo lub uznane decyzją organu celnego).

Także upoważniony odbiorca w procedurze tranzytu będzie mógł w standardzie objąć towary również procedurą dopuszczenia do obrotu w miejscu uznanym, z którego na co dzień korzysta.

24 grudnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia ministra finansów, która uprościła wnioskowanie o uznawanie miejsc dla celów dokonywania czynności przewidzianych przepisami prawa celnego (w tym także dla potrzeb realizacji dostawy bezpośredniej).

Szczegółowa informacja dotycząca „bezpośredniej dostawy" dostępna na stronie:

  • www.finanse.mf.gov.pl (w dziale: Cło/Zgłoszenia celne i INTRASTAT/Zgłoszenia celne/Wyjaśnienia/17.12.2013 r. Bezpośrednia dostawa)

Elektroniczna deklaracja akcyzowa dla osób fizycznych
bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego

Od 1 stycznia 2014 r. wszystkie osoby fizyczne mogą korzystać z nowego ułatwienia przy składaniu elektronicznych deklaracji akcyzowych. Do autoryzacji nie trzeba, jak dotychczas, kwalifikowanego podpisu elektronicznego - wystarczy wykorzystać dane o przychodzie ze swojego zeznania rocznego, np. PIT-37.

Główne korzyści dla podatnika wynikające z tej formy załatwiania sprawy polegają na tym, że nie tylko nie musi on osobiście składać dokumentów w urzędzie celnym, lecz może przesłać elektroniczne deklaracje z dowolnego miejsca przez internet. Dodatkowo może to zrobić w sposób uproszczony - bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego - a jedynie podpisane danymi autoryzującymi. Podatnik, po wypełnieniu odpowiedniej e-deklaracji, zostanie poproszony o wpisanie danych identyfikacyjnych (np. nr NIP lub PESEL) oraz kwoty przychodu i tym samym zautoryzuje zgłaszany dokument.

Rozwiązanie przeznaczone jest dla osób fizycznych, składających różnego rodzaju deklaracje akcyzowe, ale zostało przygotowane szczególnie z myślą o podatnikach podatku akcyzowego od samochodów osobowych, nabywanych w Unii Europejskiej, ponieważ takie właśnie deklaracje podatnicy składają najczęściej.

Służba Celna liczy na to, że wprowadzone ułatwienia zachęcą podatników do składania deklaracji akcyzowych w formie elektronicznej.

Odprawa przed przybyciem

Uwzględniając specyfikę obrotu towarowego w portach morskich, z początkiem 2014 r. Służba Celna udostępniła nową usługę dotyczącą tzw. „odprawy przed przybyciem”, umożliwiającą organom celnym wcześniejsze przygotowanie się do odprawy celnej towaru w oparciu o dane, dostarczone przez przedsiębiorcę w zgłoszeniu przed przedstawieniem towaru. Do tej pory działania Służby Celnej rozpoczynały się dopiero wraz z przybyciem towaru.

Dostarczone w ten sposób dane będą wstępnie zweryfikowane  jeszcze przed przyjęciem zgłoszenia celnego.  Wpłynie to na przyspieszenie obsługi obrotu towarowego w portach morskich, pozwalając na zwiększenie jego płynności, redukcję kosztów, a tym samym wzrost konkurencyjności polskich portów.

Do działań takich należą także np. rozwiązania przyjmowane w polskich portach morskich, które docelowo zapewnić mają przeprowadzanie wszystkich czynności urzędowych, niezbędnych do dopuszczenia towaru do obrotu w ciągu 24 godzin od momentu przedstawienia towaru do kontroli granicznej (projekt porty24).

Wymaga to usprawnienia obsługi i uproszczenia formalności związanych z obrotem towarowym w portach morskich, w szczególności:

  • stworzenia modelu platformy komunikacyjnej między uczestnikami łańcucha dostaw a organami administracji publicznej
  • skrócenia czasu przeprowadzenia wszystkich czynności urzędowych/kontrolnych, niezbędnych do dopuszczenia towaru do obrotu w ciągu 24 godzin
  • sprawniejszej identyfikacji przez Służbę Celną towaru przywożonego z krajów trzecich przez porty morskie

Osiągnięcie w portach morskich tych celów, wymaga od Służby Celnej podjęcia się roli koordynatora powyższych działań i udostępnienia przedsiębiorcom nowych rozwiązań. Pozwoli to na sprawną analizę ryzyka, zaplanowanie niezbędnych kontroli i skoordynowanie działań pomiędzy właściwymi inspekcjami i operatorami.
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny