Instytucja bezpośredniej dostawy jest ułatwieniem dla przedsiębiorców polegającym na możliwości dostarczenia towaru bezpośrednio do odbiorcy, zamiast konieczności przedstawienia towaru w urzędzie celnym. Warunkiem skorzystania z tego ułatwienia jest uznanie przez dyrektora właściwej izby celnej miejsca dostarczenia towaru jako miejsca uznanego przez organ celny, natomiast znacznie wzrośnie dostępność tego rozwiązania, ponieważ został rozszerzony katalog przesłanek wnioskowania o to ułatwienie, o przesłankę ważnego interesu osoby ubiegającej się o uznanie miejsca.
Przedsiębiorcy mogą uzyskać zgodę na korzystanie z tego ułatwienia jednorazowo lub na okres 2 lat (miejsca uznane jednorazowo lub uznane decyzją organu celnego).
Także upoważniony odbiorca w procedurze tranzytu będzie mógł w standardzie objąć towary również procedurą dopuszczenia do obrotu w miejscu uznanym, z którego na co dzień korzysta.
24 grudnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia ministra finansów, która uprościła wnioskowanie o uznawanie miejsc dla celów dokonywania czynności przewidzianych przepisami prawa celnego (w tym także dla potrzeb realizacji dostawy bezpośredniej).
Szczegółowa informacja dotycząca „bezpośredniej dostawy" dostępna na stronie:
- www.finanse.mf.gov.pl (w dziale: Cło/Zgłoszenia celne i INTRASTAT/Zgłoszenia celne/Wyjaśnienia/17.12.2013 r. Bezpośrednia dostawa)
Elektroniczna deklaracja akcyzowa dla osób fizycznych
bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego
Od 1 stycznia 2014 r. wszystkie osoby fizyczne mogą korzystać z nowego ułatwienia przy składaniu elektronicznych deklaracji akcyzowych. Do autoryzacji nie trzeba, jak dotychczas, kwalifikowanego podpisu elektronicznego - wystarczy wykorzystać dane o przychodzie ze swojego zeznania rocznego, np. PIT-37.
Główne korzyści dla podatnika wynikające z tej formy załatwiania sprawy polegają na tym, że nie tylko nie musi on osobiście składać dokumentów w urzędzie celnym, lecz może przesłać elektroniczne deklaracje z dowolnego miejsca przez internet. Dodatkowo może to zrobić w sposób uproszczony - bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego - a jedynie podpisane danymi autoryzującymi. Podatnik, po wypełnieniu odpowiedniej e-deklaracji, zostanie poproszony o wpisanie danych identyfikacyjnych (np. nr NIP lub PESEL) oraz kwoty przychodu i tym samym zautoryzuje zgłaszany dokument.
Rozwiązanie przeznaczone jest dla osób fizycznych, składających różnego rodzaju deklaracje akcyzowe, ale zostało przygotowane szczególnie z myślą o podatnikach podatku akcyzowego od samochodów osobowych, nabywanych w Unii Europejskiej, ponieważ takie właśnie deklaracje podatnicy składają najczęściej.
Służba Celna liczy na to, że wprowadzone ułatwienia zachęcą podatników do składania deklaracji akcyzowych w formie elektronicznej.
Odprawa przed przybyciem
Uwzględniając specyfikę obrotu towarowego w portach morskich, z początkiem 2014 r. Służba Celna udostępniła nową usługę dotyczącą tzw. „odprawy przed przybyciem”, umożliwiającą organom celnym wcześniejsze przygotowanie się do odprawy celnej towaru w oparciu o dane, dostarczone przez przedsiębiorcę w zgłoszeniu przed przedstawieniem towaru. Do tej pory działania Służby Celnej rozpoczynały się dopiero wraz z przybyciem towaru.
Dostarczone w ten sposób dane będą wstępnie zweryfikowane jeszcze przed przyjęciem zgłoszenia celnego. Wpłynie to na przyspieszenie obsługi obrotu towarowego w portach morskich, pozwalając na zwiększenie jego płynności, redukcję kosztów, a tym samym wzrost konkurencyjności polskich portów.
Do działań takich należą także np. rozwiązania przyjmowane w polskich portach morskich, które docelowo zapewnić mają przeprowadzanie wszystkich czynności urzędowych, niezbędnych do dopuszczenia towaru do obrotu w ciągu 24 godzin od momentu przedstawienia towaru do kontroli granicznej (projekt porty24).
Wymaga to usprawnienia obsługi i uproszczenia formalności związanych z obrotem towarowym w portach morskich, w szczególności:
- stworzenia modelu platformy komunikacyjnej między uczestnikami łańcucha dostaw a organami administracji publicznej
- skrócenia czasu przeprowadzenia wszystkich czynności urzędowych/kontrolnych, niezbędnych do dopuszczenia towaru do obrotu w ciągu 24 godzin
- sprawniejszej identyfikacji przez Służbę Celną towaru przywożonego z krajów trzecich przez porty morskie
Osiągnięcie w portach morskich tych celów, wymaga od Służby Celnej podjęcia się roli koordynatora powyższych działań i udostępnienia przedsiębiorcom nowych rozwiązań. Pozwoli to na sprawną analizę ryzyka, zaplanowanie niezbędnych kontroli i skoordynowanie działań pomiędzy właściwymi inspekcjami i operatorami.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?