Odcinek Białystok Zachód - Księżyno ma być drogą dwujezdniową o długości 16,65 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, przystosowaną do ruchu ciężkich pojazdów. Rodzaj konstrukcji nawierzchni (beton cementowy czy asfaltowy) wybierze wykonawca.
Wątpliwości GDDKiA
Oferta tureckiej firmy Kolin İnşaat opiewałą na kwotę 560,7 mln zł. Wątpliwości dotyczyły m.in. bilansu robót ziemnych na trasie głównej, który dalece odbiegał od szacunków GDDKiA zawartych w koncepcji udostępnionej oferentom podczas przetargu. Największe różnice dotyczyły nasypów. Co istotne - wykonawca nie udzielił wyjaśnień, które umożliwiłyby weryfikację obliczeń. Zwróciła na to uwagę KIO.
- Żeby w ogóle ocenić zgodności założeń z wymaganiami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia konieczne było przedłożenie niwelety przekroju podłużnego i poprzecznego dla całego odcinka drogi. Tylko na tej podstawie Zamawiający (GDDKiA) mógł ocenić zgodność założonej geometrii z tzw. stałymi punktami niwelety, czyli takimi, które są obwarowane istotnymi wymaganiami stawianym przez decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach - stwierdziła w uzasadnieniu wyroku Krajowa Izba Odwoławcza,
Czytaj też: Nie będzie decyzji środowiskowej na północną obwodnicę Białegostoku
To potwierdza przyjęte przez GDDKiA stanowisko, że wykazane przez firmę wartości robót ziemnych oraz nieudostępnienie przyjętych rozwiązań świadczą o niedoszacowaniu tego zakresu prac, a tym samym wartości całej oferty. Ponadto duże uproszczenia projektowe, które wynikają z bilansu robót ziemnych, a następnie nieudostępnienie profili podłużnych, oznaczają niespełnienie warunków Specyfikacji Istotnych Warunków zamówienia (SIWZ), które są obligatoryjne
- Obawy wykonawcy o możliwość nieprawidłowej oceny dokumentów nie mogły uzasadniać odmowy przekazania wskazanych w pytaniach dokumentów, a brak przekazania obarczał wykonawcę ryzykiem uznania oferty za niezgodną z SIWZ – stwierdziło KIO.
Co dalej?
GDDKiA prowadzi badanie i analizę pozostałych ofert złożonych w przetargu ogłoszonym 6 lipca br. Druga w kolejności jest oferta firmy Budimex o wartości 577 mln zł.
Droga ekspresowe S19 na odcinku Białystok Zachód - Księżyno zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Budowa planowana jest na lata 2022-2024.
Powstaną tu dwa węzły:
- Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki,
- Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678.
Zadanie obejmować będzie także budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino), Obwodu Drogowego, 24 obiektów inżynierskich, w tym dwóch przejazdów kolejowych.
Oferta na odcinek Białystok Zachód-Księżyno to niejedyna złożona przez turecką firmę na podlaską S19. Chce też budować odcinek Bielsk Podlaski Zachód - Boćki. Na przetarg wpłynęło dziewięć ofert, z tego siedem mieści się w szacunkach zamawiającego. Najmniej za budowę 12-kilometrowego odcinka od Bielska do Bociek chce firma z Turcji. Jej oferta jest o 100 milionów niższa niż oszacował białostocki oddział GDDKiA.
Kto ma szansę na lepszą pracę?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody