Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S19. Turcy nie zbudują zachodnio-południowej obwodnicy Białegostoku. Ich odwołanie odrzuciła Krajowa Izba Odwoławcza

OPRAC.: mat(na podstawie GDDKIA)
Zielonym kolorem zaznaczono przebieg południowo-zachodniej obwodnicy Białegostoku z odnogą wschodnią do Grabówki. Odcinek od węzła Białystok Zachód do węzła Księżyno chciała budować turecka firma Kolin
Zielonym kolorem zaznaczono przebieg południowo-zachodniej obwodnicy Białegostoku z odnogą wschodnią do Grabówki. Odcinek od węzła Białystok Zachód do węzła Księżyno chciała budować turecka firma Kolin GDDKIA
Krajowa Izba Odwoławcza nie uwzględniła odwołania tureckiej firmy Kolin İnşaat na decyzję białostockiego oddziału GDDKiA z września 2020 roku. Inwestor odrzucił jej oferty w przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Białystok Zachód - Księżyno. Oferent może jeszcze złożyć skargę na wyrok KIO do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Odcinek Białystok Zachód - Księżyno ma być drogą dwujezdniową o długości 16,65 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, przystosowaną do ruchu ciężkich pojazdów. Rodzaj konstrukcji nawierzchni (beton cementowy czy asfaltowy) wybierze wykonawca.

Wątpliwości GDDKiA

Oferta tureckiej firmy Kolin İnşaat opiewałą na kwotę 560,7 mln zł. Wątpliwości dotyczyły m.in. bilansu robót ziemnych na trasie głównej, który dalece odbiegał od szacunków GDDKiA zawartych w koncepcji udostępnionej oferentom podczas przetargu. Największe różnice dotyczyły nasypów. Co istotne - wykonawca nie udzielił wyjaśnień, które umożliwiłyby weryfikację obliczeń. Zwróciła na to uwagę KIO.

- Żeby w ogóle ocenić zgodności założeń z wymaganiami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia konieczne było przedłożenie niwelety przekroju podłużnego i poprzecznego dla całego odcinka drogi. Tylko na tej podstawie Zamawiający (GDDKiA) mógł ocenić zgodność założonej geometrii z tzw. stałymi punktami niwelety, czyli takimi, które są obwarowane istotnymi wymaganiami stawianym przez decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach - stwierdziła w uzasadnieniu wyroku Krajowa Izba Odwoławcza,

Czytaj też: Nie będzie decyzji środowiskowej na północną obwodnicę Białegostoku

To potwierdza przyjęte przez GDDKiA stanowisko, że wykazane przez firmę wartości robót ziemnych oraz nieudostępnienie przyjętych rozwiązań świadczą o niedoszacowaniu tego zakresu prac, a tym samym wartości całej oferty. Ponadto duże uproszczenia projektowe, które wynikają z bilansu robót ziemnych, a następnie nieudostępnienie profili podłużnych, oznaczają niespełnienie warunków Specyfikacji Istotnych Warunków zamówienia (SIWZ), które są obligatoryjne

- Obawy wykonawcy o możliwość nieprawidłowej oceny dokumentów nie mogły uzasadniać odmowy przekazania wskazanych w pytaniach dokumentów, a brak przekazania obarczał wykonawcę ryzykiem uznania oferty za niezgodną z SIWZ – stwierdziło KIO.

Zobacz:Siedem ofert wpłynęło w przetargu Projektuj i Buduj na odcinek S19 Kuźnica – Sokółka. Prace mają ruszyć w 2022 roku

Co dalej?

GDDKiA prowadzi badanie i analizę pozostałych ofert złożonych w przetargu ogłoszonym 6 lipca br. Druga w kolejności jest oferta firmy Budimex o wartości 577 mln zł.

Droga ekspresowe S19 na odcinku Białystok Zachód - Księżyno zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Budowa planowana jest na lata 2022-2024.

Powstaną tu dwa węzły:

  • Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku - ul. Popiełuszki,
  • Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678.

Zadanie obejmować będzie także budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino), Obwodu Drogowego, 24 obiektów inżynierskich, w tym dwóch przejazdów kolejowych.

Oferta na odcinek Białystok Zachód-Księżyno to niejedyna złożona przez turecką firmę na podlaską S19. Chce też budować odcinek Bielsk Podlaski Zachód - Boćki. Na przetarg wpłynęło dziewięć ofert, z tego siedem mieści się w szacunkach zamawiającego. Najmniej za budowę 12-kilometrowego odcinka od Bielska do Bociek chce firma z Turcji. Jej oferta jest o 100 milionów niższa niż oszacował białostocki oddział GDDKiA.

Już prawie cała podlaska część Via Carpatii w przetargach. G...

Kto ma szansę na lepszą pracę?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny