Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Region. Inwestycje PKP. Koleje zaoszczędziły 3 miliardy złotych. Z Białegostoku do stolicy pojedziemy komfortowo i błyskawicznie

(bm)
Już niedługo możemy cieszyć się luksusami podczas jazdy koleją na trasie Warszawa - Białystok
Już niedługo możemy cieszyć się luksusami podczas jazdy koleją na trasie Warszawa - Białystok
Nowe tory, sieć trakcyjna i system zasilania, a przede wszystkim nowe perony, przystosowane dla niepełnosprawnych pasażerów. To wszystko pojawi się na trasie Warszawa – Białystok, jeśli PKP Polskie Linie Kolejowe, zdecydują się zainwestować w nią część z oszczędzonych 3 miliardów złotych.

– Są to miliardy, które zaoszczędziliśmy z funduszy przeznaczonych Polsce na modernizację linii kolejowych w okresie 2007-2013 z rozliczeniem na 2015 rok w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – wyjaśnia Krzysztof Łańcucki z PKP PLK. – Teraz, aby je wykorzystać, trzeba wdrożyć procedurę inwestycyjną, która zaczyna się od wniosku do Komisji Europejskiej na temat finansowania konkretnych prac. Potem należy przedstawić studium wykonalności, projekty, umowy z wykonawcami. Zadania, których się podejmiemy, zależą od Unii Europejskiej i od naszego rządu.

Zobacz także. Podlascy kolejarze będą strajkować

Projektów jest kilka, ale remont trasy E75, czyli z Warszawy do wschodniej granicy Polski, jest najbardziej prawdopodobny. Jako część korytarza transportowego biegnącego przez Europę jest on istotny dla Unii Europejskiej.

– Zakładaliśmy, że zmodernizowany zostanie odcinek od stacji Warszawa Wschodnia do miejscowości Sadowne – mówi Łańcucki. – Trasa ta może jednak ulec zmianie. Zakresy zadań, które zostały założone na lata 2007-2015 mogłyby zostać rozszerzone, jeśli kwoty będą wystarczające i, oczywiście, jeśli będziemy mieli na takie rozszerzenie zgodę finansujących, czyli Komisji Europejskiej i budżetu państwa.

Tu właśnie pojawia się problem. Aby móc prefinansować inwestycje, PKP PLK musi dysponować odpowiednim kapitałem. By go uzyskać, chce wziąć kredyt w wysokości miliarda euro w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Jednak bank, zanim udzieli takiego kredytu, wymaga gwarancji państwowych od polskiego ministerstwa finansów. Resort takich gwarancji udzielać nie chce, ponieważ powiększyłyby one zadłużenie publiczne. Wszystko zatem zależy teraz od decyzji ministerstwa.

Opinia

Krzysztof Łańcucki rzecznik PKP PLK

Wiele zależy od tego, czy ministerstwo finansów udzieli nam gwarancji państwowych, niezbędnych do udzielenia kredytu przez EBI. Jeśli będziemy mieli pozytywne opinie Komisji Europejskiej i ministerstwa infrastruktury, to na pewno będziemy ubiegali się o takie gwarancje. Mam nadzieję, że nasza argumentacja będzie skuteczna.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny