Tygodniowe spotkania, prezentacje i badania były kontynuacją projektu realizowanego w ramach programu Comenius.
- W ubiegłym roku byliśmy w Niemczech, mieszkaliśmy u tych samych uczniów, którzy teraz do nas przyjechali - mówi Adrian Cwaliński, z kl. II b. - Już się dobrze znamy. Nasze znajomości wyszły poza szkołę i na pewno przydadzą się w życiu dorosłym.
- Dzięki programowi możemy szlifować swój angielski, a jeśli znajdziemy się w Niemczech, możemy zatrzymać się u naszych niemieckich kolegów - wymienia Krzysiek Dzieciątkowski, również uczeń kl. II b.
Już trzeci rok
Projekt "Wyzwanie Unia Europejska - jak młodzież widzi swoją przyszłość", trwa już trzeci rok. Jest realizowany przez młodzież i nauczycieli z Węgier, Finlandii, Niemiec i Polski - z LO im. Marii Curie - Skłodowskiej w Hajnówce. Tematyka projektu dotyczy trzech, szeroko zakrojonych zagadnień: historii - bohater narodowy, Park Krajobrazowy Hansa, tradycja, język; teraźniejszości - praca (migracje, wykształcenie), środowisko (zmiana klimatu, zdrowie, ochrona środowiska), polityka socjalna (ubezpieczenia społeczne, polityka rodzinna państwa); wreszcie przyszłość - jakie szanse widzi młodzież dla siebie i poruszanej tematyki w przyszłości?
Tym razem obszarach chronionych
Tematem spotkania w Hajnówce były "Obszary chronione w naszych regionach". Każda szkoła przygotowała prezentację multimedialną albo film na ten temat. Zajęcia przyrodnicze odbyły się w Białowieży. Z Niemiec i Węgier przyjechało po czterech uczniów i czterech nauczycieli, z Finlandii trzech nauczycieli i dwóch uczniów. Z LO im. Marii Curie - Skłodowskiej, bezpośrednio w spotkaniu uczestniczyło ośmiu uczniów przyjmujących gości, ale więcej było dochodzących. Uczniowie z zagranicy mieszkali w domach uczniów naszego liceum. Nauczyciele - w hotelu.
- Jestem pod wrażeniem ludzi, jeżeli chodzi o otwartość, gościnność. Naturalnie wasz krajobraz zrobił na mnie także ogromne wrażenie. W Hajnówce bardzo mi się podobało, wszyscy jesteśmy zadowoleni - zapewnia Teresa Ludwig, nauczycielka języka niemieckiego i religii szkoły średniej w Hermannsburgu w Niemczech. - W LO w Hajnówce moja grupa już była wcześniej, ja jestem po raz pierwszy. Cały wtorek spędziliśmy w Puszczy Białowieskiej. Uczniowie przeprowadzali różne doświadczenia, sprawiało im to dużo frajdy. A my mogliśmy pospacerować po lesie, poznaliśmy piękno tej natury. Miałam trochę problemy z przetłumaczeniem nazw roślin i zwierząt, ale udało nam się porozumieć.
Co daje projekt?
- Bezpośrednie spotkania z nauczycielami, z uczniami wnoszą bardzo wiele. Niewątpliwie otwartość. Młodzież widzi, jak ważna jest nauka języków obcych, jak ważny jest kontakt z ludźmi z innych krajów - tłumaczy Lucyna Lewczuk. - Poznajemy swoje kraje nawzajem i od podszewki. Zarówno w sferze kultury, ale także ze strony geograficznej, przyrodniczej. Dowiadujemy się o tych krajach rzeczy, których tak naprawdę nie poznalibyśmy nigdzie.
Podsumowujące spotkanie odbędzie się w kwietniu przyszłego roku w Budapeszcie. Projekt się kończy. W międzyczasie jego koordynatorka zmieniła pracę. Już nie jest nauczycielem LO, a pracownikiem starostwa. - Pomagam szkole doprowadzić projekt do końca. Mam nadzieję, że inni nauczyciele, zachęceni jego sukcesami napiszą podobne projekty - mówi Lucyna Lewczuk.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?