Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawo: opodatkowanie bonusów dla aktywnych klientów

(opr. peż)
Edward Kosakowski: Gdy premia pieniężna otrzymana jest od sprzedawcy za osiągnięcie odpowiedniej wielkości zakupów lub określonego progu obrotów (a więc nie jest związana z konkretnym zachowaniem nabywcy), nie jest ona usługą w rozumieniu ustawy art. 8 us
Edward Kosakowski: Gdy premia pieniężna otrzymana jest od sprzedawcy za osiągnięcie odpowiedniej wielkości zakupów lub określonego progu obrotów (a więc nie jest związana z konkretnym zachowaniem nabywcy), nie jest ona usługą w rozumieniu ustawy art. 8 us
Edward Kosakowski, biegły rewident, doradca podatkowy, prezes Kancelarii Księgowo-Audytorskiej Buchalteria w Białymstoku wyjaśnia wątpliwości związane z opodatkowaniem premii pieniężnych dla aktywnych klientów.

W ostatnim okresie – jak pokazuje praktyka – bardzo popularnym i coraz powszechniej stosowanym elementem polityki marketingowej firm stały się tzw. premie pieniężne (nagrody, bonusy), wypłacane nabywcom towarów, którzy dokonali zakupów w odpowiednio dużej skali, np. o wartości przekraczającej określony pułap.

Pomimo, że stosowanie tego rodzaju instrumentów znacznie uatrakcyjnia sprzedaż i nakręca koniunkturę, to poprzez fakt, że nie zostało to prawnie uregulowane, stwarza – szczególnie w firmach je otrzymujących – wiele problemów podatkowych. Głównie ze względu na niejednolite i niespójne stanowiska organów podatkowych, często rozbieżne z orzecznictwem sądów administracyjnych.

Niektóre organy podatkowe stoją bowiem na stanowisku, że tego typu premie otrzymane przez nabywców towarów stanowią dla nich wynagrodzenie za świadczone usługi i podlegają opodatkowaniu 22-procentową stawką VAT. W naszej ocenie – co potwierdza także liczne orzecznictwo sądów administracyjnych – w przypadku, gdy premia pieniężna otrzymana jest od sprzedawcy za osiągnięcie odpowiedniej wielkości zakupów lub określonego progu obrotów (a więc nie jest związana z konkretnym zachowaniem nabywcy), nie jest ona usługą w rozumieniu ustawy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Dlaczego? Bo nie stanowi wynagrodzenia (odpłatności) za świadczone usługi, tym samym nie podlega opodatkowaniu VAT. Nie wymaga przez to dokumentowania fakturą VAT (wystarczy otrzymany przelew lub nota księgowa).

Inne podejście oznaczałoby podwójne opodatkowanie tej samej czynności, tj. jako sprzedaży towarów (dostawy towarów) i drugi raz – jako zakupu (świadczenia usługi) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji (na gruncie Dyrektywy VAT 2006/112/WE Rady UE dostawa towaru nie może jednocześnie stanowić świadczenia usługi).

Dla celów podatku dochodowego otrzymaną premię pieniężną zalicza się do przychodów podatkowych w dacie jej otrzymania.

Rację mają natomiast organy podatkowe w odniesieniu do otrzymywanych premii, które nie są związane z żadną konkretną dostawą lecz wynikającymi z umowy zachowaniami nabywcy (np. zaniechaniem zakupów od konkurencji), czy też świadczeniem określonych usług przez nabywcę (np. reklamą, eksponowaniem towarów dostawcy itp.).

Uznaje się je wtedy za świadczenie usług podlegające VAT.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny