Historia egzemplarzu
Przywracany do pierwotnego wyglądu jest jeden z kilku zachowanych na świecie samochodów pancernych FAI-M. Na tereny Podlaskiego trafił wraz z okupacją sowiecką po 17 września 1939 roku. Kustosz Muzeum Wojska Piotr Karczewski opowiedział historię pojazdu.
Pojazd został zniszczony w 1941 roku w trakcie walk sowiecko-niemieckich w okolicach mostów na Narwi i został zholowany na teren gospodarstwa pana Józefa Roguckiego. Zdemontowany kadłub został wkopany w ziemię przez pana Józefa Roguckiego i służył jako piwniczka na ziemniaki. Wieżyczka pełniła rolę poidła dla bydła u sąsiadów - opowiadał kustosz Muzeum Wojska w Białymstoku Piotr Karczewski.
Pojazd w latach 80. XX wieku odkryli pracownicy Muzeum Wojska w Białymstoku. Samochód był eksponowany na skwerze przed siedzibą Muzeum Wojska w Białymstoku przy ulicy Kilińskiego. Później przez lata stacjonował na terenie Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej.
Kolejny owoc współpracy Politechniki i Muzeum
To kolejny owoc współpracy Politechniki Białostockiej z Muzeum Wojska w Białymstoku – przypomina dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, Rektor Politechniki Białostockiej. – Taki wspaniały efekt udało się osiągnąć dzięki umiejętnościom i pasji pracowników Politechniki Białostockiej. Dziękuję wam za to.
Niektóre z części kadłuba zostały odtworzone na podstawie archiwalnych zdjęć.
Myślę, że przygotujemy naszym studentom tematy prac inżynierskich czy magisterskich związane z odtwarzaniem brakujących elementów tego pojazdu – zdradza dr hab. inż. Jarosław Szusta, prof. PB, Prorektor ds. Studenckich Politechniki Białostockiej, a zarazem nauczyciel akademicki na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. – Chcielibyśmy wykorzystać techniki skanowania laserowego, techniki odtwarzania geometrii z wykorzystaniem środowiska CAD do tego, żeby brakujące elementy nadwozia wyprodukować z materiałów z epoki, ale z wykorzystaniem najnowszych technologii i zamontować do tego co przekazaliśmy Muzeum Wojska w Białymstoku.
Historia zabytku
Pierwsze prototypy wozu powstały w 1931 roku. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1933. Zakończono ją w 1936. Łącznie powstało 676 samochodów. Samochody pancerne FAI i FAI-M, znajdowały się w wyposażeniu jednostek pancernych i piechoty Armii Czerwonej. Swój chrzest bojowy przeszły w Hiszpanii, gdzie wysłano kilkanaście wozów tego typu. Brały udział w konfliktach dalekowschodnich, agresji na Polskę i na Finlandię, i początkowej fazie wojny sowiecko-niemieckiej.
Zobacz też:Znamy laureatów XX edycji regionalnego etapu Konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?