Poniedziałek, godz. 13. Za 10 minut z peronu nr 6 na białostockim dworcu PKS, wyruszy autokar do Warszawy. W środku tylko dwie pasażerki. Jedna jedzie do Jeżewa, a druga - do Zambrowa. Do stolicy nikt.
- W Zambrowie powinna dosiąść jedna pani. To będzie podróż jak taksówką - żartuje kierowca. Na dowód pokazuje listę pasażerów.
Od lutego ten kurs zniknie z rozkładu jazdy PKS Białystok. Spółka zawiesi też połączenie do Warszawy o godz. 5.30. Według planów ma zostać tylko jeden kurs o godz. 19.20.
Na tym nie koniec. PKS chce zawiesić kursy z Warszawy do Białegostoku o godz. 11.10 oraz 18. 40. - Od poniedziałku do czwartku zawiesimy te połączenia. Utrzymamy je w weekend - zastrzega Marek Zaczek z białostockiej spółki PKS.
- To będzie tragedia! - oburza się siedząca tuż za kierowcą kobieta. Często podróżuje do Jeżewa. Przekonuje, że gdy w ciągu tygodnia zostanie zlikwidowany kurs o godz. 13.40 będzie miała problem z powrotem do domu.
- Nie mamy wyjścia. Zresztą nigdy nie byliśmy liderem w przewozach do stolicy - przyznaje Marek Zaczek.
- Mało osób jeździło tą trasą. W niedzielę wiozłem 25 osób, ale to był wyjątek - nie ukrywa kierowca. Chwali pomysł swoich szefów.
Marek Zaczek przelicza, że spółka do połączeń ze stolicą musiała słono dopłacać. Ponad 100 tys. złotych rocznie. Nie ukrywa też, że trudno byłoby dalej rywalizować z prywatnymi firmami, które oferują przewozy do Warszawy. Chodzi o PlusBus, Żak Express oraz PolskiBus. - Mają komfortowe pojazdy - mówi Zaczek.
Nie tylko autobusy ale i pociągi, które w grudniu ubiegłego roku wróciły na tory, wyparły PKS. Bo są szybsze. Podróż na trasie Białystok - Warszawa trwa 2 godziny 26 minut, zaś PKS o godzinę dłużej. Tyle że przejazd PKS jest o 5 złotych tańszy niż koleją. Bilet u kierowcy kosztuje 25 złotych (kupiony przez internet 20 zł).
- Wygląda na to, że PKS bardzo szybko się poddał. Jednak takie są zasady gry rynkowej. Trzeba liczyć się z konkurencją. Można się wycofać albo dalej walczyć - komentuje dr Anatoliusz Kopczuk, ekonomista z Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania.
Inni przewoźnicy nawet nie myślą o likwidacji połączeń. - Mamy otwartą sprzedaż biletów do końca lutego i w tym czasie nie będzie żadnych zmian w naszych rozkładach - mówi Patryk Sawicki z Plus Bus.
Podobnie PolskiBus. - Obecnie oferujemy naszym pasażerom od poniedziałku do soboty sześć kursów dziennie oraz pięć kursów w niedziele - Piotr Pogonowski, dyrektor ds. marketingu i komunikacji PolskiBus.com.
Żadnych zmian nie przewiduje też inna spółka - Żak Express.
Do stolicy po torach
PKP Intercity uruchomiło sześć połączeń do Warszawy
13 grudnia ubiegłego roku, po ponadrocznej przerwie spowodowanej remontem torów, PKP Intercity wznowiło połączenia na trasie Białystok-Warszawa
W tej chwili Intercity oferuje swoim pasażerom sześć możliwych godzin wyjazdu z Białegostoku do Warszawy o godz.: 5.15, 6.54, 7.57, 13.28, 17.39 i 19.58
W drogę powrotną z Warszawy do Białegostoku wyruszymy obecnie o godz.: 6.05, 7.36, 12.05, 15.05, 16.06 i 18.06
Wielką nowością było wprowadzenie do rozkładu połączeń realizowanych przez superpociągi PesaDART. Teraz z Białegostoku codziennie wyruszają dwa Darty: o godz. 13.28 („Ondraszek” do Bielska-Białej) i 19.58 („Mickiewicz” do Warszawy). Do Białegostoku zaś Darty przyjeżdżają o godz. 8.39 („Mickiewicz” wyjeżdżający z Warszawy o godz. 6.05) i godz. 14.31 („Ondraszek” wyjeżdżający z Bielska-Białej o godz. 6.53)
Od 13 marca ma być aż sześć połączeń, gdzie w podróż pasażerów zabiorą Darty, wzrośnie też liczba połączeń w ogóle - z sześciu do dziewięciu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?