Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Panie potrafią zadbać o swoje finanse

(koci)
Zdaniem BIG InfoMonitor, tylko 41 proc. wszystkich dłużników zalegających ze spłatą zobowiązań to kobiety.
Zdaniem BIG InfoMonitor, tylko 41 proc. wszystkich dłużników zalegających ze spłatą zobowiązań to kobiety.
Mimo, że uważa się, iż kobiety wydają więcej pieniędzy, częściej dłużnikami banków są mężczyźni.

Wnioski takie płyną z analizy danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor. Dlatego banki zabiegają o względy kobiet.

Panie coraz śmielej sięgają po kredyty. Dogoniły już pod tym względem mężczyzn, ale znacznie lepiej radzą sobie z terminową spłatą zobowiązań. Jak wynika z danych BIG InfoMonitor, tylko 41 proc. wszystkich dłużników zalegających ze spłatą zobowiązań to kobiety.

Natomiast jeśli przyjrzymy się grupom niesolidnych dłużników w porównaniu do ogólnej liczby mieszkańców w poszczególnych województwach, okaże się, że w każdym regionie kobiety stanowią zdecydowanie mniejszą grupę niż mężczyźni. Największy odsetek wśród niesolidnych dłużników, kobiety stanowią w woj. zachodniopomorskim – 5,98 proc. mieszkańców (dla porównania – mężczyźni 9,17 proc.). Najmniejszy natomiast w woj. podkarpackim – 2,14 proc. W woj. podlaskim jest to 2,55 proc. Warto jeszcze dodać, że według danych GUS za 2011, w każdym województwie w ogólnej liczbie mieszkańców przeważają kobiety.

– Kobiety rzeczywiście są skłonne wydawać więcej, ale są jednocześnie bardziej ostrożne w inwestowaniu pieniędzy – ocenia Dawid Lompart, doradca Aspiro z Białegostoku. – Częściej od mężczyzn wybierają też lokaty, aniżeli bardziej ryzykowne formy oszczędzania.

Zobacz także. Kredyty. Raty można obniżyć

Banki zabiegają o kobiety Jak się okazuje, panie są dla banków i firm ubezpieczeniowych na tyle atrakcyjną grupą klientów, że tworzą one produkty specjalnie im dedykowane (choć korzystać z nich mogą także mężczyźni).

– Większość produktów kierowanych do kobiet związanych jest z wydawaniem pieniędzy – zauważa Dawid Lompart. – Są to najczęściej karty kredytowe z programem rabatowym, specjalne konta osobiste czy też pakiety specjalnych ubezpieczeń.

Dzieje się tak nieprzypadkowo. Z raportu Płeć Konsumenta w Marketingu wynika, że kobiety są bardziej skłonne do wydawania pieniędzy. Po prostu kochają zakupy. Polują też na promocje. Banki wychodzą więc paniom naprzeciw, oferują produkty z wartością dodaną w postaci specjalnych rabatów. Na przykład BZ WBK oferuje „Konto na obcasach” ze specjalnym programem rabatowym (zwrot 1 proc. wydatków dokonanych kartą do konta i pakiety ubezpieczeń). W mBanku kobiety zainteresować może Visa „Radość Życia”. Karta ta – oprócz standardowych funkcji karty kredytowej (kredyt bez odsetek do 54 dni oraz limit kredytowy przyznany nawet do 10 000 zł) – posiada też program rabatowy. Panie – kupując wybrane produkty (50 znanych marek w ponad 1600 punktach usługowo-handlowych) – mogą liczyć na zniżki sięgające nawet 40 proc. Oprócz tego bank oferuje posiadaczkom karty spłatę zadłużenia w ratach, przelewy z karty, usługę cashback czy tzw. mRabatki (program rabatowy dla kart płatniczych mBanku). W Citibanku znajdziemy kartę kredytową Elle z programem rabatowym i zniżkami w ponad 4700 sklepach, domach mody, salonach kosmetycznych, butikach i restauracjach w całej Polsce.

– Panowie z pewnością nie docenią zalet tego rodzaju ofert, ale dla pań, mogą być one silnym argumentem w wyborze finansowych partnerów – podsumowuje Dawid Lompart.

Zobacz także. Kredyt to nie to samo, co pożyczka. Co się bardziej opłaca?

Jak wydają milionerki Panie potrafią także zarabiać duże pieniądze. Na przykład w Banku Millennium co trzeci milioner jest kobietą (stanowią one 33 proc. klientów z aktywami powyżej miliona złotych). Średnia wieku najzamożniejszych klientek banku wynosi 51 lat – 77 proc. z nich jest po czterdziestce, a 5 proc. poniżej trzydziestki. Średni majątek zgromadzony przez zamożne kobiety jest porównywalny z majątkiem mężczyzny-milionera (zaledwie o 4 proc. niższy).

– Natomiast jeśli chodzi o wzorce zachowań inwestycyjnych, są one podobne wśród całej grupy milionerów, bez względu na płeć – mówi Agnieszka Dojlidko, dyrektor departamentu bankowości prywatnej Millennium. – W aktualnej sytuacji ekonomicznej wśród najzamożniejszych kobiet, podobnie jak wśród mężczyzn, dominuje niechęć do ryzyka. Nawet osoby, które dotychczas akceptowały jego podwyższony poziom, w momentach silnych wahań rynkowych preferują produkty bezpieczne.

Zamożne kobiety nieznacznie częściej niż mężczyźni decydują się na długoterminowe lokowanie kapitału, wybierając produkty z gwarancją kapitału i gwarantowaną stopą zwrotu w perspektywie 3-5 lat. Większą popularnością wśród milionerek cieszą się też produkty strukturyzowane – w bankowości prywatnej Millennium posiada je 5 proc. więcej kobiet niż mężczyzn.

Natomiast zamożne kobiety rzadziej niż mężczyźni zainteresowane są samodzielnym inwestowaniem na rynku kapitałowym – o 5 proc. mniej kobiet niż mężczyzn posiada rachunek w Domu Maklerskim, a średnia wysokość funduszy na rachunku jest o ponad jedną trzecią niższa wśród kobiet.

Zobacz także. Banki. Ubywa lokat antybelkowych. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny