Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nieteatralny tekst Kąckiego. Biała siła według studentów

Redakcja
Pospolite żywoty martwych Polaków
Pospolite żywoty martwych Polaków Bartek Warzecha
Udowodnili to studenci lalkarstwa w spektaklu dyplomowym. Pierwsza część - odpowiedź na głośny reportaż - to zbiór etiud idealnych na ćwiczenia aktorskie

Scenariusz nieprzyzwoicie długich „Pospolitych żywotów martwych Polaków” spokojnie mógłby posłużyć na dwie realizacje - zbioru etiud i spektaklu. Reżyser Marcin Wierzchowski w pracy ze studentami IV roku lalkarstwa postanowił wykorzystać książkę Marcina Kąckiego „Białystok. Biała siła, czarna pamięć”, który wzbudza skrajne emocje. Prawie czterogodzinna inscenizacja choć interesująca, przede wszystkim jest chaotyczna i pokazuje, jak trudno reportaż przełożyć na język teatru.

Pierwsza część spektaklu dyplomowego to zbiór kilku scen, w których bohaterowie mierzą się wątkami poruszanymi także przez Kąckiego. Pojawia się tu dziecięca zabawa w budowanie miasta, która doprowadzi do „odkrycia” Parku Centralnego, który powstał na gruzach cmentarza żydowskiego, latami skrywane tajemnice o zajmowaniu pożydowskich domów czy wreszcie przezabawna scena z bollywodzkim tańcem, w którym ramiona tancerzy układają się w swastyki, a z ich ust padają radośnie wyśpiewane frazy „Baj, baj, baj, baj, to nie jest twój kraj” i „Hindusi do Chin”.

Niemal na każdą opowieść twórcy mają ciekawy pomysł, prezentują także przyzwoity poziom aktorstwa, odrobinę zrażają zbyt dosłownymi puentami. Natomiast wszystkie te scenki nie stworzyły linearnej opowieści. Obrazy z przedwojennego i współczesnego Białegostoku są dobrym materiałem do ćwiczeń aktorskich, ale niekoniecznie do spektaklu.

Marcin Kącki - Białystok. Biała siła, czarna pamięć
W drugiej części - dużo bardziej spójnej, ale również wymagającej dużych skrótów - na oczach widzów rozgrywa się istna wojna polsko-polska. Wśród bohaterów jest pielęgniarka Kinga o dwóch twarzach - troskliwej dla pacjentów i agresywnej dla znienawidzonego brata, radykalny narodowiec Albert, w którym z wzajemnością podkochuje się wrażliwy Benek, ks. Jacek, który po żarliwej modlitwie czy serdecznej rozmowie z nieznajomym mową nienawiści podjudza tłum do walki z obcokrajowcami... Cała plejada skrajnych osobowości i ambiwalentnych postaw. Historie takich bohaterów splatają się ze sobą i tworzą zatrważający obraz podzielonego polskiego społeczeństwa.

Młodzi aktorzy grają już wyraźniej, dużo bardziej emocjonalnie. Stawiają niełatwe pytania, z różnych stron przyglądają się współczesnym wydarzeniom i historii. Ciekawie kreują swoich bohaterów, ich fobie i poglądy. Dają widzom niełatwą lekcję różnego rozumienia istotny patriotyzmu i naszej historii.

Terminy:
25.04.2016 - godz. 18.45
26.04.2016 - godz. 18.45
27.04.2016 - godz. 18.45
28.04.2016 - godz. 18.45
29.04.2016 - godz. 18.45

Bilety można rezerwować w godzinach 9:00 - 19:00 na Portierni AT WSL lub pod numerem telefonu: 85 743 54 53.
Przeczytaj też: Akademia Teatralna. Pospolite żywoty martwych Polaków. Spektakl dyplomowy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny