PORANNY
    GALERIE

    Podlaskie Śniadanie Mistrzów 2018

    Rozwiń
    PORANNY
    Zwiń
    Nowoczesne systemy bezpieczeństwa nie tylko dla klasy...

    Nowoczesne systemy bezpieczeństwa nie tylko dla klasy wyższej

    Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

    Aktualizacja:

    Nowoczesne systemy bezpieczeństwa nie tylko dla klasy wyższej
    1/7
    przejdź do galerii

    ©Skoda

    Kwestia bezpieczeństwa jest jednym z najważniejszych elementów charakteryzujących nowoczesne samochody. Poduszki powietrzne, ABS czy ESP już nie wystarczają. Nabywcy oczekują także rozwiązań wspierających kierowcę.
    Rynek motoryzacyjny i postęp techniczny spowodował, że elementy wyposażenia dotyczące bezpieczeństwa, które jeszcze do niedawna były zarezerwowane dla aut z klasy wyższej, trafiają teraz do samochodów z niższej półki cenowej. Co więcej, niektóre funkcje są pojawiają się w popularnych autach zanim trafią do klasy wyższej.

    Obecnie poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów zależy już nie tylko od takich elementów, jak poduszki powietrzne, czy układy ABS czy ESP, ale także rozbudowane systemy elektroniczne wspomagające jazdę. Wiele takich podzespołów znalazło zastosowanie nie tylko w autach z górnej półki cenowej, ale także w znacznie tańszych, choćby w Skodach nowej generacji.

    Przykładowo, w modelu Fabia znalazł się aktywny tempomat - urządzenie do niedawna spotykane tylko w droższych samochodach. Układ utrzymuje stałą prędkość Fabii dopasowując ją do prędkości pojazdu poprzedzającego. Jeśli ten pojazd zwolni, zwolni również Fabia. Ten sam system znajdziemy też w nowej Octavii, która jest ponadto wyposażona w asystenta pasa ruchu utrzymującym prawidłowy tor jazdy. Jeżeli auto znajdzie się zbyt blisko linii pasa ruchu bez zamierzonej przyczyny, np. bez włączonego kierunkowskazu, wówczas system wysyła ostrzeżenie oraz delikatnie koryguje tor jazdy.

    Innym pomocnym rozwiązaniem jest Blind Spot Detect - funkcja wykrywania pojazdów znajdujących się w martwej strefie lusterek bocznych. To zadanie spełniają czujniki nadzorujące ruch za samochodem. Jeśli inne auto znajduje się w martwej strefie kierowca jest o tym powiadamiany kontrolką, która zapala się na tafli lusterka bocznego. Jest także asystent parkowania, który wspomaga parkowanie prostopadłe i równoległe, zaś system Rear Traffic Alert rozpoznaje ruch pojazdów zbliżających się z tyłu.

    Bezpieczna jazdę chroni też hamulec multikolizyjny (Multi Collision Brake). W razie kolizji system aktywuje hamulce spowalniając Octavię do prędkości 10 km/h. W ten sposób ograniczone jest zagrożenie spowodowane możliwością wywołania następnych kolizji, np. jest auto odbije się od innego pojazdu. Natomiast asystent kolizji (Crew Protect Assistant) w sytuacjach zagrożenia dopina pasy bezpieczeństwa, zamyka dach panoramiczny i domyka szyby (elektrycznie sterowane) pozostawiając tylko 5-centymetrową szczelinę.

    Producent Octavii pomyślał też o pieszych. Auto może być wyposażone w system ich ochrony (Pedestrian Protection). Radar przed monitoruje sytuacje przed pojazdem wykrywając na drodze pieszych. Funkcja działa w zakresie prędkości od 10 do 60 km/h.

    Ale Octavia została wyposażona nie tylko elektroniczne systemy bezpieczeństwa oparte na elektronicznych czujnikach. Dla polepszenia poziomu bezpieczeństwa auto może być też wyposażone w system wykorzystujący technologię bezprzewodową. To system Care Connect, który w razie wypadku potrafi samodzielnie nawiązać głosowe i cyfrowe połączenie z centrum alarmowym, przekazując dyżurnemu wszelkie niezbędne informacje na temat zderzenia. Skąd system o tym wie? Jego włączenie następuje po aktywacji jednego z urządzeń wskazujących na zajście wypadku, jak np. poduszki powietrznej. Połączenie alarmowe może też nawiązać kierowca lub pasażerowie. Wystarczy wtedy włączyć przycisk w podsufitce. System Care Connect ma również wiele innych funkcji. Np. jest także alarmem antykradzieżowym działającym online. Właściciel auta uzyskuje informację przez telefon komórkowy lub e-mail, że jego pojazd został uruchomiony.

    Nowoczesne systemy wspomagające kierowcę znalazły się również w najnowszym modelu Skody - SUV-i Karoq. To np. asystent pasa ruchu Lane Assist, czy wspomaganie jazdy w korku - Traffic Jam Assist, który jest połączeniem funkcji Lane Assist z działaniem aktywnego tempomatu. Przy prędkościach do 60 km/h system potrafi całkowicie przejąć od kierowcy prowadzenie podczas powolnej jazdy się na zakorkowanej drodze. Czyli auto samo pilnuje odstępu od poprzedzającego pojazdu, dzięki czemu kierowca jest odciążony do stałego kontrolowania sytuacji na drodze.

    Z kolei Emergency Assistant to system nadzorujący zachowanie kierowcy i wykrywający jego zmęczenie. Przykładowo, jeśli układ zauważy brak ruchu kierowcy w określonym przedziale czasu, to wyśle sygnał ostrzegawczy. W przypadku braku reakcji ze strony kierowcy, samochodów wykona krótkie, kontrolowane hamujące szarpnięcie, a jeśli to nie pomoże auto automatycznie zatrzymuje się i włącza światła awaryjne.

    A skoro jesteśmy przy światłach. Skoda Karoq może zostać wyposażona w asystenta świateł (Auto Light Assistance). To system oparty na działaniu kamery, który automatycznie włącza światła oraz dostosowuje ich jasność do warunków otoczenia i sytuacji na drodze. Karoq ma również hamulec antykolizyjny oraz funkcję automatycznego hamowania podczas cofania. Te dwie ostatnie funkcje są przydatne nie tylko podczas jazdy po szosie czy w mieście, ale także w trakcie pokonywania trudnego terenu.

    Systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, które stosuje Skoda, służą jednak nie tylko użytkownikom tych aut. Mają również wpływ na poprawę bezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu drogowego. Np. jeśli w przypadku zasłabnięcia kierowcy zadziała system nadzorujący jego zachowanie, to zmniejsza się zagrożenie spowodowane niekontrolowanym ruchem auta.

    Czytaj treści premium w Kurierze Porannym Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    PRZEPISY

    PORADY