Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

OiFP. Festiwal Kalejdoskop 2016. Krakowski Teatr Tańca "Nesting" (zdjęcia, wideo)

(dor)
OiFP Białystok. Festiwal Kalejdoskop 2016. Krakowski Teatr Tańca "Nesting"
OiFP Białystok. Festiwal Kalejdoskop 2016. Krakowski Teatr Tańca "Nesting" Jerzy Doroszkiewicz
Organizatorzy Festiwalu Kalejdoskop 2016 zaprosili do Białegostoku Krakowski Teatr Tańca, który w przestrzeni foyer opery przedstawił efekt wspólnej pracy z izraelskim choreografem zatytułowany "Nesting".

Jak informowali organizatorzy, nazwa spektaklu wzięła się od czasownika oznaczającego wicie gniazda. Ów "Nesting" miał przeprowadzić widza przez kulturowy szlak między Polską a Izraelem, śledząc nie zawsze wyraźne więzi kulturowe między polską przeszłością i teraźniejszością. Od dawna dyskutowane relacje polsko-żydowskie, w spektaklu miały zyskać nową perspektywę.

Zadanie to niezwykle karkołomne, bo jedynymi środkami wyrazu były rekwizyty, muzyka i oczywiście festiwalowy rdzeń, czyli taniec współczesny z elementami aktorstwa. Z krakowskimi tancerzami współpracował urodzony w kibucu Mizra w Izraelu Idan Cohen. Studiował w Izraelu teatr i sztuki piękne, tańczył w Kibbutz Contemporary Dance Company, wreszcie od 2003 roku uczy, występuje i tworzy jako artysta niezależny, nagradzany w międzynarodowych konkursach choreograficznych.

W spektaklu pojawiły się tytułowe gniazda, przemoc, cierpienie, pełne symboliki sceny wieszania, księgi pamięci, obrazy, które na całe życie zostają pod powiekami i wreszcie finałowe wyjście na czworakach z zaimprowizowanej w foyer przestrzeni teatralnej w normalnych strojach, ale z widocznymi garbami. Trudno odgadywać, czy te garby nieśli młodzi Izraelczycy, niemal przymuszani do odwiedzania na terenie Polski hitlerowskich obozów koncentracyjnych, czy byli to Polacy, obciążeni grzechami szmalcownictwa, zdrady bliźnich, mordu, czy choćby zaniechania.

Osoby widzące w tańcu współczesnym odpowiadającą im ekspresję i artystyczny język z pewnością były poruszone. Laicy mogli cieszyć się przeniesieniem przedstawienia w mury opery, której powtarzające się przestrzenne geometrie nadały dodatkowej mocy tanecznemu spektaklowi. Dobrze oświetlony i rozegrany na kilku poziomach mógł dostarczyć widzom niecodziennych doznań wizualnych, a później stać się kanwą wymiany opinii, choćby z racji odmiennych perspektyw, z jakich można było "Nesting" oglądać.

Nawet przy zdecydowanie niedopowiedzianym i niejasnym przesłaniu, jako forma choreograficzna potwierdził znaczenie Festiwalu Kalejdoskop w kulturalnym pejzażu Białegostoku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny