Księżyno
warianty obwodnicy
Przez protesty Stowarzyszenia Nasze Drogi i sympatyzującej z nim części mieszkańców Księżyna może zostać wyburzonych 16 domów i 30 ogródków działkowych - mówi Krzysztof Wojciula, jeden z zagrożonych mieszkańców, popierający wariant 3b przebiegu obwodnicy.
- Lepiej być wyburzonym, niż mieszkać 6 metrów od obwodnicy - odpowiada na taką argumentację jedna z mieszkanek, zwolenniczka stowarzyszenia i wariantu 1.
Obwodnica, której przebieg został zaplanowany 30 lat temu, podzieliła mieszkańców. Z sześciu wariantów przygotowanych przez Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich część mieszkańców wybrało 1 biegnący przez las i domy mieszkalne, a część 3b, którego trasa prowadziłaby między Księżynem a Kolonią Księżyno. Za tym ostatnim jest również zarząd dróg, który zlecił przygotowanie analizy niezależnej firmie Ekosystem Śląsk Mysłowice Biuro Konsultingowe Ochrony Środowiska.
- Wariant 3b okazał się najlepszy ze względów środowiskowych, technicznych, społecznych i ekonomicznych - mówi Jacek Ziemian z Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku. - Wariant 1 najbardziej niekorzystnie wypada w aspekcie środowiskowym, gdzie zostaną zlikwidowane siedliska chronione, a także społecznym, ponieważ zajmie największą powierzchnię terenów przewidzianych pod zabudowę mieszkaniową, doprowadzi do największej liczby wyburzeń i może doprowadzić do likwidacji zakładu pracy zatrudniającego 80 osób, czyli firmy "Medgal".
Wariant 1 przewiduje wyburzenie 16 domów
- Medgal to firma produkująca endoprotezy - wyjaśnia Andrzej Wróbel, mieszkaniec Księżyna. - Ulokowała się w lesie, aby mieć odpowiednie warunki do rozbudowy. Otrzymała kilka milionów unijnego dofinansowania i jeśli teraz będzie musiała zamknąć zakład, z pewnością będzie domagać się jeszcze większego odszkodowania.
Wariant 3b przewiduje wycięcie 3,9 hektara lasu oraz wyburzenie jednego domu w stanie surowym i budynku gospodarczego. Gdyby doszło do realizacji wariantu 1 zniszczono by 14 wybudowanych domów, 2 powstające i 30 ogródków działkowych.
- Wielu z nas włożyło sporo pieniędzy w te ogródki - mówi Józef Borowski.
- A w pobliżu żyją różne dzikie zwierzęta t.j. bobry, czy kaczki - dodaje Zdzisław Grzybowski. - Jeśli drogowcy zrealizują wariant 1 obwodnicy, ich środowisko naturalne zostanie zniszczone.
- W ostatnich latach przybyło wielu nowych, młodych działkowców, ale są też starsi ludzie, dla których to miejsce jest celem życia, powodem do aktywności, a nie wegetacji w czterech ścianach w bloku - dodaje Małgorzata Wróbel. - Ze względu na wieczystą dzierżawę większość działkowców poczyniła inwestycje w postaci nowych domków rekreacyjnych, remontów bądź modernizacji tych domków, nakłady na roślinność, nowe nasadzenia, ogrody warzywne, małą architekturę ogrodową.
Mogą przepaść pieniądze na budowę obwodnicy
- Poza tym tysiące mieszkańców pobliskich miejscowości, którzy codziennie dojeżdżają do Białegostoku musieliby przejeżdżać wąskimi uliczkami przez środek Księżyna - dodaje Paweł Drejer, zwolennik wariantu 3b. - Wariant 1 nie spełniałby roli obwodnicy, ponieważ nie zmniejszyłby natężenia ruchu w miejscowości.
Choć zarząd dróg zapewnia, że w wariancie 3b obwodnica będzie przebiegać w różnej odległości od budynków, a najmniejsza to 12 metrów, to sympatycy wariantu 1 nie wierzą w rzetelność analizy.
- Opis jest bardzo stronniczy i nie odzwierciedla tego, co jest w terenie - mówi zwolenniczka wariantu 1. - Po tym jak zwróciliśmy uwagę na błędy PZDW, ten wycofał wniosek z gminy, po czym złożył go ponownie bez poprawek. Dlatego zaczekamy na posunięcie gminy, a potem będziemy oprotestowywać realizację tego wariantu w sanepidzie i w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Stowarzyszenie Nasze Drogi może próbować zablokować inwestycję, gdyż jako strona w postępowaniu może wydłużać procedury administracyjne, a upływający czas może uniemożliwić realizację inwestycji ze środków RPO WP na lata 2007-2013, gdzie czas wydatkowania środków jest ograniczony - mówi Jacek Ziemian. - Mówimy o kosztach inwestycji szacowanych na poziomie 120 mln złotych, gdzie dofinansowanie ze środków budżetu UE może wynieść co najmniej 90 procent tej kwoty.
Budowa nowego przebiegu drogi musi być bezwzględnie zrealizowana i rozliczona do 2015 roku.
Czytaj e-wydanie »Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?