MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Krzysztof Mieszkowski z Wrocławia broni premiery "Białej siły, czarnej pamięci"

(dj)
Krzysztof Mieszkowski na manifestacji KOD we Wrocławiu
Krzysztof Mieszkowski na manifestacji KOD we Wrocławiu Tomasz Leśniowski/ Wikipedia
Poseł Nowoczesnej Krzysztof Mieszkowski wysłał do rady miejskiej Białegostoku list w sprawie podjętych przez białostockich radnych PiS prób niedopuszczenia do premiery spektaklu wg książki "Białystok. Biała siła, czarna pamięć".

Białostocki Teatr Dramatyczny na swojej stronie internetowej umieścił list posła Nowoczesnej z Wrocławia Krzysztofa Mieszkowskiego w sprawie sprawie podjętych przez białostockich radnych PiS prób niedopuszczenia do premiery spektaklu wg książki reporterskiej Marcina Kąckiego "Białystok. Biała siła, czarna pamięć".

Radny PiS nie zgadza się: Biała siła, czarna pamięć na deskach Teatru Dramatycznego
Krzysztof Mieszkowski to absolwent XIV Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu. Studiował następnie kulturoznawstwo w Instytucie Kulturoznawstwa na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego, których to studiów nie ukończył. Kiedy startował w wyborach, partyjne plakaty określały dzisiejszego dyrektora Teatru Polskiego we Wrocławiu jako "kulturoznawcę".

Krzysztof Mieszkowski krytyką teatralną zajmuje się od końca lat 70. XX wieku. Współtworzył wiele programów radiowych i telewizyjnych, wydawał kwartalnik „Notatnik Teatralny”. Od 2006 roku jest dyrektorem Teatru Polskiego we Wrocławiu, który wystawił takie spektakle jak: "Sprawa Dantona" i "Utwór o Matce i Ojczyźnie" Jana Klaty, "Smycz" Natalii Korczakowskiej, "Hamlet" Moniki Pęcikiewicz, "Tęczowa Trybuna 2012" i "Courtney Love" Moniki Strzępki, "Dziady" Michała Zadary czy "Wycinka Holzfällen" Krystiana Lupy. W Teatrze Polskim wyświetlana była też filmowa wersja spektaklu "Golgota Picnic".

Protest przed Teatrem TrzyRzecze. Setki białostoczan przeciw...

List otwarty Krzysztofa Mieszkowskiego

Warszawa, 23 marca 2016 r.

Krzysztof Mieszkowski
Poseł na Sejm RP
Wiceprzewodniczący Komisji Kultury i Środków Przekazu
Dyrektor Teatru Polskiego we Wrocławiu

Rada Miejska Białegostoku

W związku z wydarzeniami wokół premiery spektaklu Białystok. "Biała siła, czarna pamięć" w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, chciałbym stanowczo zaprotestować przeciwko kolejnej próbie cenzurowania sztuki. Zgodnie z art. 73 Konstytucji RP każdemu zapewnia się wolność twórczości artystycznej, badań naukowych oraz ogłaszania ich wyników, wolność nauczania, a także wolność korzystania z dóbr kultury. Próba wywarcia nacisku na dyrekcję i pracowników Teatru w celu wstrzymania prób do spektaklu jest naruszeniem wskazanego przepisu, obowiązującego wszystkich obywateli, bez względu na polityczną przynależność.

Książka Marcina Kąckiego, która stała się inspiracją dla białostockiego przedstawienia to jeden z najważniejszych polskich reportaży literackich ostatnich lat. Tym bardziej więc na uznanie zasługuje fakt, że decyzją dyrektor Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, Pani Agnieszki Korytkowskiej-Mazur, tekst wkrótce doczeka się scenicznej adaptacji.

Przeczytaj refleksje o książce: Marcin Kącki - Białystok. Biała siła, czarna pamięć

"Białystok. Biała siła, czarna pamięć" Marcina Kąckiego to wielowątkowa opowieść nie tylko o polskiej polityce historycznej, skomplikowanych dziejach Podlasia i ostatnich incydentach rasistowskich tamże, ale również hołd dla wielokulturowej tradycji miasta, w którym narodził się język esperanto. Niestety, swoim żądaniem zawieszenia prób do inscenizacji Białegostoku radni Prawa i Sprawiedliwości potwierdzają, że wiele problemów zasygnalizowanych w książce wciąż wymaga głębokiej refleksji. Powracający w tekście Kąckiego obraz zasypanego gruzem żydowskiego cmentarza w centrum Białegostoku po raz kolejny okazuje się metaforą polskiej polityki zapominania niewygodnej przeszłości.

Zobacz też: Film Park Centralny ujawnia cmentarz w centrum Białegostoku

Politycy w żadnym wypadku nie są uprawieni do recenzowania sztuki i interweniowania w jej treść - ocena spektaklu leży w gestii publiczności i krytyków. Ograniczanie społeczeństwu dostępu do sztuki i własnej jej oceny stanowi podważenie zasad demokratycznego państwa prawnego, którego istotą jest pluralizm, także światopoglądowy.

Z poważaniem

Do wiadomości:
- Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski
- Dyrektor Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku Agnieszka Korytkowska-Mazur
- Marcin Kącki
- Redaktor naczelna Wydawnictwa Czarne Monika Sznajderman

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny