Trudności manualne
Dziecko niepełnosprawne ruchowo ma trudności manualne, które utrudniają mu pisanie. Żeby mu tę czynność ułatwić konieczne jest wprowadzenie udogodnień. Pomóc w tym zakresie mogą:
- grubszy uchwyt flamastra
- nakładka na długopis w postaci różnej długości rurki z miękkiego tworzywa
- obciążniki na ołówki wykonane z metalu
- nakładki na przybory piśmiennicze wykonane z masy plastycznej
- wymodelowane nakładki na dłoń ułatwiające prawidłowe jej ustawienie w trakcie pisania.
W nauce pisania dziecko może wykorzystywać powiększoną liniaturę, w której linie są wyraźne, ale niezbyt grube. Warto też kartkę przymocować do blatu.
Trudności edukacyjne i rozwojowe
Dziecko z niepełnosprawnością ruchową może mieć:
- niski zasób wiedzy ogólnej o otaczającym świecie i zachodzących w nim zjawiskach
- niskie umiejętności w zakresie czytania i pisania
- niską motywację do uczenia się
- trudność w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami
- trudności w kontaktach interpersonalnych
- nadwrażliwość i chwiejność emocjonalna
- nieumiejętność kontrolowania i wyrażania emocji w sposób akceptowany społecznie
- podwyższony poziom lęku społecznego - wobec nowych osób, miejsc
- zaniżoną samoocenę
- zaburzoną orientację w schemacie własnego ciała i w schemacie ciała innej osoby
- zaburzoną orientację przestrzenną czy na kartce papieru
- wzmożoną męczliwość
- zaburzoną integrację procesów wzrokowo-słuchowych
Cechy korzystne dla rozwoju
Rozwojowi dziecka z niepełnosprawnością ruchową sprzyjają:
- duży zasób wiedzy ogólnej o otaczającym świecie i zachodzących w nim zjawiskach
- posiadanie zainteresowań i hobby
- wysokie umiejętności w zakresie czytania i pisania
- wysoki poziom dojrzałości społecznej
- dążenie do samodzielności
- wysoka motywacja wewnętrzna do uczenia się
- wsparcie w rodzinie, w środowisku rówieśniczym
- umiejętność nawiązywania kontaktów interpersonalnych
Niepełnosprawność ruchowa wpływa bardzo niekorzystnie na możliwości edukacyjne dzieci i młodzieży, ponieważ każda aktywność szkolna związana jest z poruszaniem się. Nawet jeśli stopień ruchu jest minimalny, to jednak stanowi on poważne ograniczenie. Warto pamiętać, że z aktywnością ruchową i samodzielnym zdobywaniem doświadczeń nieodłącznie wiąże się rozwój poznawczy.
Co powinien zrobić nauczyciel
Nauczyciel, który prowadzi zajęcia edukacyjne i specjalistyczne, jest zobowiązany opracować dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny. Podstawą do jego przygotowania jest Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia. Zawsze należy określić mocne strony ucznia (korzystne cechy dla rozwoju) i trudności rozwojowe i edukacyjne, które mogą utrudniać uczenie się, nabywanie doświadczeń i korzystanie z nowo nabytych doświadczeń i umiejętności. Konstruując arkusz nauczyciel powinien uwzględnić następujące zakresy funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością ruchową:
- funkcjonowanie poznawcze i komunikacja społeczna
-samoobsługa
- rozumienie emocji i radzenie sobie z nimi
- radzenie sobie w sytuacjach trudnych
- zachowania stereotypowe
- nadwrażliwość zmysłowa
Jakiej pomocy wymaga dziecko
Dziecko z niepełnosprawnością ruchową wymaga wsparcia w zakresie:
- dostosowania otoczenia w taki sposób, aby mogło samodzielnie się poruszać
- dostosowania i zmodyfikowania pomocy szkolnych tak, aby mogło z nich w pełni korzystać
- dostosowania miejsca pracy tak, aby mogło prawidłowo siedzieć - przez dłuższy czas bez zmęczenia
- dostosowania podręczników i zeszytów ćwiczeń tak, by dziecko mające trudności z czytaniem, kontrolowaniem wykonywanych czynności oraz prowadzeniem obserwacji mogło dać sobie rade w miarę samodzielnie
- dostosowanie celów edukacyjno-terapeutycznych tak, by odpowiadały indywidualnym potrzebom i możliwościom dziecka
- stosowania aktywizujących metod i form pracy dydaktycznej i terapeutycznej
- wydłużanie czasu na wykonanie zadania
- zapewnienie odpowiedniej rehabilitacji ruchowej
Ogłaszamy konkurs dla uczniów
W ramach kampanii "Czytam, więc wiem" ogłosiliśmy konkurs, którego celem jest rozbudzenie w uczniach chęci do poszerzania swoich zainteresowań i naukowych pasji. Wystarczy zaprezentować - w dowolnej formie - swoje pasje i uzasadnić, jak stypendium pomogłoby je rozwijać. Nagrodą w konkursie jest stypendium w wysokości 100 zł miesięcznie, przekazywane od listopada do czerwca przyszłego roku. Ufundujemy je 10 uczniom. Prace należy przesłać do 5 listopada pocztą elektroniczną na adres: [email protected] (nadając listowi tytuł: "Moje pasje, moje stypendium") lub pocztą tradycyjną na adres: Media Regionalne, ul. św. Mikołaja 1 15-419 Białystok (z dopiskiem "Moje pasje, moje stypendium"), podając również dane kontaktowane do ucznia i rodzica. Regulamin konkursu znajdziecie na stronach: www.poranny.pl/wiem oraz www.wspolczesna.pl/wiem
Pomagamy szkołom realizować nowe zadania
Kampania "Czytam, więc wiem", którą prowadzą wspólnie "Kurier Poranny" i "Gazeta Współczesna" to nie tylko promowanie czytania i zdobywania wiedzy. Chcielibyśmy również publikować na łamach teksty użyteczne dla dyrektorów, nauczycieli, jak też rodziców. Tworzyć je będziemy wspólnie ze specjalistami z Miejskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego w Białymstoku. Dziś kolejna publikacja z cyklu "ABC pomocy psychologiczno-pedagogicznej". Tym razem piszemy o uczniu z niepełnosprawnością ruchową w szkole.
- Uzyskuje on orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które wydaje poradnia psychologiczno-pedagogiczna - wyjaśnia Anna Gawryluk, doradca metodyczny w MODM w Białymstoku. - Oznacza to, że taki uczeń może korzystać z edukacji w przedszkolu bądź szkole ogólnodostępnej, integracyjnej oraz specjalnej. W przypadku zaś, gdy stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia mu uczęszczanie do placówki, może być ono kształcone w formie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania.
Co ważne, istnieje możliwość dostosowania warunków i form sprawdzianu w szóstej klasie szkoły podstawowej i egzaminu w trzeciej klasie gimnazjum. Uczniowie niepełnosprawni mogą do nich przystępować w warunkach dostosowanych do swoich możliwości psychofizycznych i potrzeb edukacyjnych.
- Dyrektor szkoły powinien poinformować rodziców do 30 września o możliwości dostosowania. Jeśli zaś rodzic widzi taką potrzebę powinien do 15 października dostarczyć do szkoły odpowiednie dokumenty - także orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jeśli dotąd tego nie zrobił - przypomina Anna Gawryluk.
Jeśli macie inne propozycje tematów, o których chcielibyście przeczytać na naszych łamach, piszcie na adres: [email protected]. W następny poniedziałek informacje na temat ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?