Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gwarancja i niezgodność towaru z umową. Wymiana czy naprawa?

Joanna Boroń [email protected]
Klientka ma prawo żądać od sprzedawcy doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę, albo wymianę urządzenia na nowe
Klientka ma prawo żądać od sprzedawcy doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę, albo wymianę urządzenia na nowe
Czytelniczka kupiła meble kuchenne. Niestety, pracownik firmy uszkodził podczas montażu jedną z szafek. - Poprosiłam o wymianę, ale monter postanowił naprawić szafkę. Czy mogę domagać się jej wymiany? - pyta pani Alicja.

- Zamawiając meble, zapłaciłam też za usługę ich montażu w kuchni - tłumaczy koszalinianka. - Chciałam mieć pewność, że wszystko będzie zrobione idealnie. Nie mogę się zgodzić z tym, że moje nowe meble tak naprawdę są już naprawianymi meblami. Nie za to zapłaciłam! Czy mam prawo domagać się nowej szafki? A może mam prawo do żądania obniżenia ceny?

- Przedmiotem problemu jest stwierdzona przez klientkę niezgodność towaru z umową - wyjaśnia Grzegorz Walerjańczyk, aplikant adwokacki, specjalizujący się w prawach konsumenta. - Klientka ma prawo żądać od sprzedawcy doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę, albo wymianę urządzenia na nowe.

 

Czytaj więcej: Przedłużona gwarancja. Czy warto?

Okazuje się, że sprzedawca w tym przypadku, miał prawo dokonać naprawy, której celem było przywrócenia towaru do stanu zgodnego z umową.

- Jak zakładam, zakres uszkodzeń mógł dotyczyć bardzo niewielkiej części całości towaru. Uszkodzenie takie mogło polegać na wyrwaniu zawiasu, może na uszkodzeniu frontu szafki czy też wybiciu witryny szklanej. Jeżeli zatem naprawa uszkodzonego elementu w całości przywraca walory funkcjonalne i estetyczne, takie działanie jest właściwe i zgodne z prawem - objaśnia prawnik.

Jeżeli jednak sprzedawca nie może doprowadzić towaru do stanu zgodnego z umową poprzez naprawę elementu w odpowiednim czasie, albo gdyby naprawa narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on wówczas prawo domagać się obniżenia ceny, a nawet odstąpić od zawartej umowy kupna-sprzedaży. Odstąpić od umowy jednak nie będzie mógł, jeżeli stwierdzona niezgodność towaru konsumpcyjnego będzie nieistotna.

- W tym miejscu zaznaczam, że gdyby klientka wykazała, iż proponowana naprawa uszkodzonej szafki narażałaby ją, na te znaczne niedogodności, wobec braku chęci czy też możliwości wymiany na nową ze strony sprzedawcy, mogłaby domagać się obniżenia ceny z faktu jej uszkodzenia - tłumaczy Grzegorz Walerjańczyk.

- Istotnym elementem takiego żądania wobec sprzedawcy, będzie oczywiście odpowiednia argumentacja. Można tu powrócić do przytoczonych walorów estetycznych. Jeżeli po naprawie towar nie wygląda, tak jak przed uszkodzeniem, to z pewnością uzasadni w sposób wystarczający, prawo do żądania obniżenia ceny zakupu.

 

Zatem, jeśli po naprawie pozostały widoczne znaki, przez co szafka nie wygląda, jak ta z katalogu czy wystawy, można żądać jej wymiany. Jeśli jednak nie są widoczne, wszystko odbyło się zgodnie z literą prawa.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny