Na działanie zostało przeznaczone ponad 140 milionów euro. Każda firma może dostać do 3 mln zł dotacji.
– Niestety polskie wyroby eksportowe produkowane są głównie według wzorów i na zlecenie zagranicznych koncernów. Nie istnieją w świadomości zachodnich użytkowników, co niestety powoduje, że ich cena jest niska w stosunku do produktów znanych producentów. Polskie wzornictwo jest anonimowe za granicą, nie funkcjonuje pod własną marką, tylko dużych firm z branży wyposażenia wnętrz tj. np. Ikea – ocenia Piotr Buchalski, współtwórca firmy Creative Craft, specjalizującej się we wzornictwie przemysłowym i przeprowadzaniu audytów wzorniczych.
Według opinii ekspertów z branży wyposażenia wnętrz, przychody polskich producentów mogłyby znacząco wzrosnąć, gdyby ich oferta wyróżniała się w świecie niepowtarzalnym designem – Polscy producenci zbyt małą wagę przywiązują do unikatowego wzornictwa. Często naśladują, czy wręcz kopiują zachodnie produkty, przez co nie wyróżniają się niczym szczególnym, zarówno w Polsce, a tym bardziej za granicą. Nie dostrzegają korzyści płynących z promowania własnych, niepowtarzalnych kolekcji. Tymczasem o sukcesie decyduje znana marka, design i innowacje – mówi Piotr Buchalski.
Obecną sytuację i wizerunek polskiego wzornictwa przemysłowego ma zmienić dofinansowanie z Unii Europejskiej o nazwie „Wzór na konkurencję” działanie 1.4 Program Polska Wschodnia. Polska ma iść za przykładem państw Europy Zachodniej, gdzie przemysł kreatywny rozwija się bardzo dynamicznie. W najbliższych latach designerzy projektujący w różnych branżach mają opracować i wprowadzić na rynek produkty, łączące w sobie oryginalny wygląd i innowacyjność, zaprojektowane w oparciu o potrzeby przyszłych użytkowników.
– Wsparcie Unii Europejskiej w tym zakresie daje ogromną szansę na podniesienie jakości wzorniczej produktów i wypromowanie rodzimych kolekcji zarówno w kraju, jak i za granicą. Oryginalne i rozpoznawalne wzornictwo bardzo korzystnie wpłynie na konkurencyjność polskich firm
– mówi Piotr Buchalski.
Przez Wzór na konkurencję Bruksela udostępnia pulę pieniędzy dla firm z branży wzornictwa, które wykażą zdolność wdrożenia własnych, innowacyjnych wzorów, dzięki którym polskie wzornictwo ma szansę się odrodzić. Odrodzić, bo Polska ma bogatą tradycję w tym zakresie, o czym świadczą projekty Romana Modzelewskiego, którego fotel RM 58 z 1958 jest obecnie światową ikoną współczesnego wzornictwa. Czy krzesło Tulipan Teresy Kruszewskiej z 1973 roku. Do współczesnych projektantów, którzy podbijają światowe rynki należy m.in. Oskar Zięta, który zasłynął z projektu stołka Plopp, wykonanego w technologii FIDU, czyli zastosowania sprężonego powietrza do wypełniania cienkich płatów blachy. Za ten innowacyjny projekt otrzymał nagrodę Red Dot, zaś stołek Plopp trafił do kolekcji słynnego Centrum Pompidou w Paryżu. Niestety takich nazwisk jest zbyt mało, by wyróżnić polski produkt na tle światowej konkurencji.
A nie brakuje u nas zdolnych ludzi. Świetnymi przykładami są np. Anna Grodzka i Michał Płachciński z firmy Minko produkujacej meble; Magdalena Pietruk, założycielka firmy odzieżowej xoroshe.pl czy Adam Zdanowicz z Mad Bicycles (rowery "szyte na miarę").
Adam Zdanowicz w 2013 roku wygrał konkurs „Mój pomysł Mój biznes”, który „Kurier Poranny” zorganizował wspólnie z Wydziałem Zarządzania Politechniki Białostockiej.
Na targach wnętrzarskich meble białostockiej firmy Minko cieszą się ogromną popularnością i wzbudzają entuzjazm ludzi lubiących lekką, minimalistyczną a wysmakowaną formę
(Fot. Agnieszka Dzieniszewska)
Z programu „Wzór na konkurencję” będą mogły skorzystać małe i średnie przedsiębiorstwa różnych branż z pięciu województw Polski Wschodniej tj. lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Na działanie zostało przeznaczone ponad 140 milionów euro.
Program został podzielony na dwa etapy.
- Pierwszy etap to audyt wzorniczy przeprowadzany przez zewnętrzną firmę projektową, który zweryfikuje pozycję rynkową przedsiębiorstwa, jego otoczenie, aktualnie stosowaną technologię produkcji, strukturę organizacyjną, strategię marketingową, a także potrzeby i potencjał w zakresie rozwoju wzornictwa. W tej części zostanie również przygotowana strategia wzornicza. Na przeprowadzenie audytu firma otrzyma 100 tys. złotych. Czyli na szansę na otrzymanie dotacji duży wpływ będą miały kompetencje i wiedza firmy przeprowadzającej audyt.
- Celem drugiego etapu będzie wdrożenie nowych produktów na rynek i ich promocja. Przewidziano na to do 3 milionów złotych dla każdej z firm.
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?