Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dotacje unijne na wypromowanie podlaskiego wzornictwa

(peż)
Rok temu, podczas finału konkursu Mój pomysł Mój biznes uznanie jury zdobył pomysł na firmę Magdaleny Pietruk. Nazywał się wtedy  Etnodesign Podlasia. Dziś jest to znana firma Xoroshe, produkująca i sprzedająca odzież o wzornictwie opartym na podlaskiej i podolskiej tradycji.
Rok temu, podczas finału konkursu Mój pomysł Mój biznes uznanie jury zdobył pomysł na firmę Magdaleny Pietruk. Nazywał się wtedy Etnodesign Podlasia. Dziś jest to znana firma Xoroshe, produkująca i sprzedająca odzież o wzornictwie opartym na podlaskiej i podolskiej tradycji.
Z programu „Wzór na konkurencję” będą mogły skorzystać małe i średnie przedsiębiorstwa różnych branż z pięciu województw Polski Wschodniej tj. lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.

Na działanie zostało przeznaczone ponad 140 milionów euro. Każda firma może dostać do 3 mln zł dotacji. 

– Niestety polskie wyroby eksportowe produkowane są głównie według wzorów i na zlecenie zagranicznych koncernów. Nie istnieją w świadomości zachodnich użytkowników, co niestety powoduje, że ich cena jest niska w stosunku do produktów znanych producentów. Polskie wzornictwo jest anonimowe za granicą, nie funkcjonuje pod własną marką, tylko dużych firm z branży wyposażenia wnętrz tj. np. Ikea – ocenia Piotr Buchalski, współtwórca firmy Creative Craft, specjalizującej się we wzornictwie przemysłowym i przeprowadzaniu audytów wzorniczych.

Według opinii ekspertów z branży wyposażenia wnętrz, przychody polskich producentów mogłyby znacząco wzrosnąć, gdyby ich oferta wyróżniała się w świecie niepowtarzalnym designem – Polscy producenci zbyt małą wagę przywiązują do unikatowego wzornictwa. Często naśladują, czy wręcz kopiują zachodnie produkty, przez co nie wyróżniają się niczym szczególnym, zarówno w Polsce, a tym bardziej za granicą. Nie dostrzegają korzyści płynących z promowania własnych, niepowtarzalnych kolekcji. Tymczasem o sukcesie decyduje znana marka, design i innowacje – mówi Piotr Buchalski.

Obecną sytuację i wizerunek polskiego wzornictwa przemysłowego ma zmienić dofinansowanie z Unii Europejskiej o nazwie „Wzór na konkurencję” działanie 1.4 Program Polska Wschodnia. Polska ma iść za przykładem państw Europy Zachodniej, gdzie przemysł kreatywny rozwija się bardzo dynamicznie. W najbliższych latach designerzy projektujący w różnych branżach mają opracować i wprowadzić na rynek produkty, łączące w sobie oryginalny wygląd i innowacyjność, zaprojektowane w oparciu o potrzeby przyszłych użytkowników.

– Wsparcie Unii Europejskiej w tym zakresie daje ogromną szansę na podniesienie jakości wzorniczej produktów i wypromowanie rodzimych kolekcji zarówno w kraju, jak i za granicą. Oryginalne i rozpoznawalne wzornictwo bardzo korzystnie wpłynie na konkurencyjność polskich firm

– mówi Piotr Buchalski.

Przez Wzór na konkurencję  Bruksela udostępnia pulę pieniędzy dla firm z branży wzornictwa, które wykażą zdolność wdrożenia własnych, innowacyjnych wzorów, dzięki którym polskie wzornictwo ma szansę się odrodzić. Odrodzić, bo Polska ma bogatą tradycję w tym zakresie, o czym świadczą projekty Romana Modzelewskiego, którego fotel RM 58 z 1958 jest obecnie światową ikoną współczesnego wzornictwa. Czy krzesło Tulipan Teresy Kruszewskiej z 1973 roku. Do współczesnych projektantów, którzy podbijają światowe rynki należy m.in. Oskar Zięta, który zasłynął z projektu stołka Plopp, wykonanego w technologii FIDU, czyli zastosowania sprężonego powietrza do wypełniania cienkich płatów blachy. Za ten innowacyjny projekt otrzymał nagrodę Red Dot, zaś stołek Plopp trafił do kolekcji słynnego Centrum Pompidou w Paryżu. Niestety takich nazwisk jest zbyt mało, by wyróżnić polski produkt na tle światowej konkurencji.

A nie brakuje u nas zdolnych ludzi. Świetnymi przykładami są np. Anna Grodzka i Michał Płachciński z firmy Minko produkujacej meble; Magdalena Pietruk, założycielka firmy odzieżowej xoroshe.pl czy Adam Zdanowicz z Mad Bicycles (rowery "szyte na miarę"). 

 

bicycle

Adam Zdanowicz w 2013 roku wygrał konkurs „Mój pomysł Mój biznes”, który „Kurier Poranny” zorganizował wspólnie z Wydziałem Zarządzania Politechniki Białostockiej

 

 

minko

Na targach wnętrzarskich meble białostockiej firmy Minko cieszą się ogromną popularnością i wzbudzają entuzjazm ludzi lubiących lekką, minimalistyczną a wysmakowaną formę

 

 

minko

(Fot. Agnieszka Dzieniszewska)

Z programu „Wzór na konkurencję” będą mogły skorzystać małe i średnie przedsiębiorstwa różnych branż z pięciu województw Polski Wschodniej tj. lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Na działanie zostało przeznaczone ponad 140 milionów euro.

Program został podzielony na dwa etapy.

  • Pierwszy etap to audyt wzorniczy przeprowadzany przez zewnętrzną firmę projektową, który zweryfikuje pozycję rynkową przedsiębiorstwa, jego otoczenie, aktualnie stosowaną technologię produkcji, strukturę organizacyjną, strategię marketingową, a także potrzeby i potencjał w zakresie rozwoju wzornictwa. W tej części zostanie również przygotowana strategia wzornicza. Na przeprowadzenie audytu firma otrzyma 100 tys. złotych. Czyli na szansę na otrzymanie dotacji duży wpływ będą miały kompetencje i wiedza firmy przeprowadzającej audyt. 
  • Celem drugiego etapu będzie wdrożenie nowych produktów na rynek i ich promocja. Przewidziano na to do 3 milionów złotych dla każdej z firm.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny