Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy nasz region zainteresowany jest powiązaniem z Jedwabnym Szlakiem?

(peż)
pixabay.com

Paweł Makowiecki - Towarzystwo Współpracy Transgranicznej

Niespełna dwa lata temu opublikowaliśmy list otwarty, w którym postulowaliśmy, aby z pieniędzy niewykorzystanych na budowę lotniska przeznaczyć jak największą część na infrastrukturę kolejową i na budowę centrów logistycznych, które obsługiwałyby ruch kontenerowy z Chin. Zainwestowanie środków po lotnisku w kawałek asfaltu pomiędzy miejscowościami w regionie okazał się ważniejszy. Choć po spotkaniach z marszałkiem, wojewodą i partia rządzącą deklarowano, że na ten cel pójdzie ok. 40 mln euro (połowa pieniędzy przeznaczonych wcześniej na lotnisko) - w dokumentach nie znalazło to potwierdzenia. I tak dwa lata minęły. Sprawy poszły do przodu. Chińczycy budują się w Małaszewiczach w woj. lubelskim.

Oceniam, że choć przed nami jest ogromna i historyczna szansa, to nie widzę na razie kogoś, kto po stronie włodarzy jest w stanie ją wykorzystać. Zagrożenie jest takie, że mając możliwość rozwoju pod samym nosem, przepuścimy innych przed sobą. Przez zaniechanie. Korzyści przejmą inni a my na ich tle będziemy dalej się osłabiać, emigrować i wyjeżdżać. Może tak musi być: Dlaczegoś biedny. Boś głupi. Dlaczegoś głupi. Boś biedny.

Maciej Żywno - wicemarszałek, wojewoda podlaski w latach 2007-2014

Międzynarodowy ruch kolejowy i związana z tym infrastruktura to domena strony rządowej. Zarząd województwa liczy na dużą aktywność rządu w tej kwestii. Jeszcze jako wojewoda postawiłem na budowę granicznego przejścia w Siemianówce i widząc skalę, na jaką korzystają z niego obecnie firmy, oceniam, że to był dobry ruch. Przeprowadziliśmy także modernizację przejścia kolejowego w Kuźnicy. Uważam, że te prace należy kontynuować, ale też wesprzeć rozbudowę i modernizację sieci połączeń. I zgadzam się z opinią, że inwestycje PKP PLK są w naszym regionie spowolnione.

Samorząd województwa w strategii jego rozwoju przewidział rozwój tranzytu kolejowego i postawił w nowym Regionalnym Programie Operacyjnym na rewitalizację linii kolejowych. Dodatkowo trwają prace budowlane i przebudowy dróg przy przejściu kolejowym w Siemianówce i w założeniu mamy modernizację dróg wojewódzkich, by tę wewnętrzna sieć połączeń wzmocnić. Przypomnę, że RPOWP 2014-2020 przeznacza dla przedsiębiorców duże pieniądze na ich działania, a zatem liczymy na dobre projekty firm, które będą chciały wykorzystać nowy Szlak Jedwabny. Jesteśmy otwarci na współpracę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny